Hebahan

Monday, September 28, 2009

Berita hangat September > menaiki darjah kepanasan

Tangga SEPULUH - Masih sejuk, tapi lama kelamaan topik ini makin panas! Kelayakan Piala Dunia 2010 yang bakal berlangsung di Afrika Selatan tahun hadapan. Pasukan yang gagal ke peringkat akhir Euro 2008, England akhirnya layak ke Piala Dunia setelah menduduki tangga teratas kumpulan. Itupun setelah menewaskan Croatia. Kiranya misi membalas dendam berjaya setelah Croatia menyingkirkan mereka ketika Euro. Yang penting kesemua gol dihasilkan oleh pemain-pemain TOP 4 pasukan BPL. Mungkin jalan yang sukar dan berliku akan ditempuh pasukan berikut; Czech, France, Argentina, Nigeria, Egypt, Portugal, Sweden, Greece, Poland, Rusia, Croatia dan Ukraine. Sisa-sisa play-off masih ada, jalan belakang masih ada kan?


Seterusnya masih berita sukan. Semakin menaiki darjah kehangatan. Setelah kekalahan mengejut Ratu Skuasy negara, Datuk Nicol Ann David di Terbuka Britain di peringkat suku akhir itu bukanlah penghalang bagi beliau untuk bangkit kembali. Masih kekal selaku pemain nombor SATU dunia, Nicol memang berada di kelas tersendiri setelah memeneangi gelaran Terbuka Dunia di Amsterdam buat kali keempat.


Atlit berikut meledak gara-gara "krisis identiti" yang dihadapinya. Ramai yang ragu-ragu akan jantinanya. Lelaki atau Wanita? Juara dunia acara 800m kategori wanita dari Afrika Selatan, tetapi dek susuk tubuhnya yang nampak tegap di samping kegarauan suaranya, orang mula mempertikaikan statusnya. Dan setelah ujian dilakukan, terbukti beliau boleh dikategorikan sebagai khunsa, yakni mempunyai kedua-dua alat kelamin.


Daily Telegraph Sydney tidak menyebutkan sumber terbabit dalam ujian ke atas juara dunia 800 meter wanita itu berkata, pelari tersebut dilahirkan dengan dua organ lelaki dan wanita serta tidak mempunyai rahim atau ovari. Isy, tiba-tiba teringat seorang bekas atlit SUKMA suatu ketika dulu. Masih terbayang lagi Petra Nabila Mustafa.

(9) Bukan populariti yang dikejar beliau meskipun kedudukan beliau jatuh dari tangga pertama bulan lalu. (Alaa.. aku yang suka suki buat carta ni, jadi sesuka suki juga aku mengubahsuai)


Kartika Sari Dewi - yang melonjak namanya gara-gara rela menerima hukuman 6 kali sebatan kini semakin tenang. Tenang setelah bertudung dan menunggu masa hukuman sebat yang dijangka dilakukan Aidiladha ini. Semoga Kartika terus tabah. Hukuman 6 kali rotan itu sebenarnya tidak menepati kehendak syarak yang memperuntukkan hukuman 40 kali rotan (ada riwayat menyebut 80 kali). Alih-alih muncul pula wanita ini.


Wartawan wanita dari negara Sudan. Lubna Hussein yang didapati bersalah memakai seluar panjang. Sebuah mahkamah syariah di Sudan mengenakan denda sebanyak 500 pound Sudan (RM715) terhadapnya. Namun Lubna, 34, enggan membayar denda itu tetapi sanggup dipenjarakan.Berdasarkan undang-undang Sudan, Lubna boleh dikenakan 40 kali sebatan. Lubna ditahan bersama 12 wanita lain oleh polis di kafe Kawkab Elsharq di sini pada 3 Julai lalu. Sepuluh daripada mereka telah mengaku bersalah dan dikenakan 10 kali sebatan.

Lubna yang merupakan wartawan dengan sebuah akhbar Sudan, Al-Sahafa, meminta dibicarakan di mahkamah syariah atas dakwaan berpakaian tidak senonoh.

Nombor (8). Akhirnya.. setelah beberapa kali usahanya dihalang pihak berkuasa negara, Alain Robert aka Spiderman berjaya menawan puncak tertinggi KLCC pada 1 September 2009. Baru saja sambutan kemerdekaan. Orang sibuk bersahur, dia sibuk memanjat. Yang penting pandai bodek, bawa bendera Malaysia lagi. Timbul pula persoalan sampingan; adakah sistem keselamatan negara benar-benar terjamin. Mudah saja orang luar membolosi kawasan panas. Sekuriti yang berkualiti kah?


(7) 3P! Pelantikan, pencapaian & pengiktirafan. Setelah 'rival'nya menjadi Menteri Tak Berfolio, kini giliran Dato' Tony Fernandez pula merasa. Merasa menjadi peneraju pasukan Formula 1, 1Malaysia (1MF1T). Adakah rakyat Malaysia bakal menjadi pemandu Formula 1 kelak? Fairuz Fauzy, Jazeman Jaafar atau Alex Yoong??? Haha.


Selebriti bidang masakan, Chef Wan pula mengharumkan nama Malaysia setelah diiktiraf sebagai "The Best Celebrity Chef In The World” di ‘World Gourmand Cookbook and Media Awards 2009′ bertempat di Comedie Francaise near Palais Royal 'Iron Chef yang World'. Selain dinobatkan sebagai ’selebriti chef terbaik dunia’, buku masaknya “Sajian Aidilfitri bersama Chef Wan” terbitan Avon Cosmetic Malaysia 2008, juga diiktiraf sebagai buku kutipan amal terbaik.


Kumpulan Raihan terus mengharumkan nama negara biarpun tanpa kelibat Nazrey Johani. Mereka dijadualkan menghadiri Konsert EID Celebration di Leicester Hall, London pada 24 September ini, namun sekadar impian semata-mata kerana terpaksa ditangguhkan penganjur berikutan berlakunya demonstrasi anti-Islam di kota itu sekarang. Yang penting, lagu raya mereka bertajuk Salam Aidilfitri Ayahanda & Bonda sangat sedap. Mungkin boleh jadi lagu raya evergreen 5-10 tahun akan datang. Kolaborasi yang menarik bersama Hujan.



Lagu raya alaf baru yang sedap. Satu lagi lagu raya best bertajuk Mensyukuri Syawal, dendangan Meet Uncle Hussain(MUH). Apa??? MUH?? Mereka berdiri tanpa Lan okay~

Semakin panas. Menduduki carta di posisi nombor (6). Kematian. Setiap masa ada saja orang yang lahir ke dunia dan meninggalkan kita. Ada yang pergi meninggalkan nama. Berbekas dan terkesan. Terasa kehilangannya. Dua orang tokoh, bekas Menteri Besar Kelantan, Tan Sri Mohamed Yaacob meninggal dunia pada 11 September 2009. Manakala bekas Menteri Besar Pahang, Datuk Abdul Rahim Abu Bakar meninggal dunia pada 25 September 2009.

Tetapi kematian yang menjadi tajuk utama, dan perbualan di kedai kopi sudah tentu kematian Mariam Johari, 88 atau nama Koreanya, Kim Soon Ae yang telah berhijrah ke Korea dan terkandas di negara itu selama 63 tahun. Mariam meninggalkan 3 orang anaknya di Plentong, Johor Bahru. Kemuncak kontroversinya gara-gara wasiat Mariam yang mahu dikebumikan sebagaimana cara hidup masyarakat di Korea.


Manakala taraf warganegara Malaysia telah beliau lepaskan. Awalnya sukar meramalkan apakah jenazah Mariam dapat dibawa ke tanah air? Ditambah pula dengan kesempitan wang di pihak keluarganya. Tiba-tiba muncul seorang selebriti untuk menyumbang RM11,000 bagi menguruskan jenazah Mariam ke sini. Siapakah??? Jeng.. jeng.. jeng..

Ibarat orang berbudi kita berbahasa, atas keluhuran budi selebriti itu, satu hari kelak pastinya akan mendapat ganjaran di sisi Ilahi. Apapun sudah ketentuan atas inisiatif Majlis Agama Islam Johor dan sokongan Wisma Putra, Aidilfitri kali ini tentunya syahdu buat Ramlah Sonni, 74, Jelani, 72 dan Jamnah, 67, yang sekian lama terpisah menyimpan rindu dendam penyudahnya dapat bertafakur di pusara ibunda tercinta. Natijahnya Mariam dan satu lagi kisah, Natrah adalah mangsa peperangan. Natrah bakal dipentaskan kelak oleh sutradara Erma Fatima. Kisah gempar suatu masa dulu gara-gara murtad. Al Fatihah buat mereka yang pergi dahulu.

Nombor (5), berita politik terus hangat membara. Mula-mula sekali sudah tentu PRK ke-9, di Negeri 9 setelah ADUN Bagan Pinang, YB Azman Mohd. Noor meninggal pada bulan SEMBILAN, yakni bulan September dan Ramadhan. Yang penting 09.09.09 bukan tarikh mengundinya. PRK DUN Bagan Pinang akan berlangsung pada 11 Oktober 2009 manakala hari penamaan calon pada 3 Oktober 2009. Soalannya, bolehkah UMNO/BN mempertahankan kubu mereka?? Sama2 kita saksikan peperangan ini nanti.


(4) - Dari Negeri Sembilan kita ke negeri Selangor pula. Setelah dihambat kontroversi kepala lembu, arak dsb kini isu Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) pula. Malas nak ulas sebab takkan habis, ayuh kita tingkatkan darjah celcius kita. 80 darjah celcius~

(3)- 85 degree; isu Datuk Seri Anwar Ibrahim! Kes liwatnya yang tertangguh-tangguh lagi. Tak payahlah tunda-tunda lagi. Kasi cepat habis, lagi bagus. Kan??

Naikkan lagi darjah kepanasan dengan isu yang lebih hangat. 90 darjah celcius~ Kelantan Darul Naim ada minyak??? TEET! Semenjak 2004?? Tuntutan royalti minyak telah dituntut oleh kerajaan Kelantan. Haa.. itu lah berita hangatnya, ditambah berita ini... ini.. dan ini. Rakyat didahulukan katanya...

Naib juara carta berita hangat September dengan markah 90%, sudah tentu mengenai konflik kerajaan BN. BN?? Apa itu?? Orang kata Barang Naik?? Berapa naik??? Banyak naik.. Taklah!! Ada yang kata kerajaan B!n1 N@j!_..?? Ngoklah! Ada ke BN pun tak tahu. Be End!
Barisan Nasional lah. Setelah MCA masih dalam kemelut. MIC pula mencelah menimbulkan dilema. Dilema samada kerjasama bersama MIC harus diteruskan atau tidak! Sudah ada alternatif kepada MIC, parti untuk orang India. Makkal Sakhti + KIMMA(Kesatuan India Muslim Malaysia). Amek kau Sami Bulu~ Ada hati nak kalung selipar dekat Tun. Tun kata kau patut berehat 20 tahun. Haha.

Dan parti UMNO sendiri.. kerajaan BN. Tahniah buat PM kerana mengotakan janji untuk penduduk MU walaupun kalah. Jambatan baru menghubungkan MU Baru dan Lama telah dirasmikan. Tetapi.. tiba-tiba ada quote yang menarik dan menyerlah daripada 2 orang paling penting dalam Malaysia ni. PM kita kata ini. Tapi first lady kita nak overshadow pulak kata ini. Memang ada class~ Zasss! SATU MALAYSIA!

SAPU MALAYSIA! Berengset punya Indon! Inilah berita paling hangat dengan 100 darjah celcius. Cair... macam kena lahar gunung berapi Krakatoa. SAPU Malaysia - rakyat diutamakan~ 50 org wat onar. Nasihat terbuka buat mereka, mereka tak boleh memilih jiran. Ada desas-desus mengatakan kerajaann Indo sengaja nak alih isu bagi cover krisis ekonomi.

Maka, bersemangatlah mereka menyapu. Nak usir rakyat Malaysia. Ashraf Sinclair selamat pulak! Haha. Ada orang kata mereka sebenarnya diupah. Dapat duit tu. Dan ada yang menyedapkan cerita, mereka tulah PATI yang kena tangkap, diberi makanan percuma dan dihantar balik dengan percuma.


Bermula dengan isu TKI(tenaga kerja Indonesia), di Malaysia orang gajilah, yang didera. Alaa.. berapa kerat sangat yang kena dera. Itupun sebab majikan bukan Islam. Yang buat perangai, yang mencuri, dan lain-lain.. apa kes??? Seterusnya isu Manohara yang kini meledak dengan sinetron. Bajet artis! Dan kemuncaknya.. lagu Negaraku dan Tarian Pendet. Pihak Discovery Chanel sudah memberikan ulasan mereka. Tepuk dada, tanya selera.


Mereka bukan main semangat, usaha gegeh ke Kedutaan Malaysia nak pijak dan bakar Jalur Gemilang. Yang melucukan, sesudah dibakar, dipijak pulak api tersebut supaya padam agar tidak terus menghanguskan Jalur Gemilang. Mereka sendiri yang memadamnya. Hahaha. Begitulah pemikiran mundur dan primitif rakyat Indonesia. Yang penting, kita jangan mengikut jejak langkah mereka yang tidak bertamadun itu. Bendera dibakar, Malaysia tak panas pun.

Tup.. tup.. gempa bumi melanda mereka. Siapa yang hulur tangan ringankan beban?? Haha. Tiba-tiba aku sangat patriotik! Bagi sokongan tak berbelah bagi anda selaku rakyat Malaysia di sini.

Kemuncak segala berita tadi sudah tentu kematian - Noordin Mohd Top! Ada ke patut depa kata kita eksport pengganas. Setelah Indonesia dilanda gempa bumi, merebak pula musibah ke jiran tetangga lain, Filipina yang banjir besar. Kota Manila dilanda Taufan Ketsana mengorbankan kira-kira 105 orang. Bersyukurlah~ kita di bumi bertuah.

TAMAT berita. NOKTAH>.

Saturday, September 26, 2009

Batin & Zahir dimaafkan. Salam Aidilfitri ~

Tahun ini, hanya 29 hari kita berpuasa. Semuanya melalui melalui perkiraan falak. Ilmu falak yang menghitung pergerakan bulan yang mengelilingi bumi. Manakala bumi mengelilingi matahari selama kira-kira 365 hari. Sebab tu setiap kali pengumuman bagi mengisytiharkan tarikh mulanya Ramadhan atau Syawal kita akan mendengar perkataan DITETAPKAN pada tarikh sekian-sekian haribulan. Kita takkan dengar lagi, "malam ni nampak anak bulan." Kan?? Cuba ingat balik apa yang telah berlaku di kaca TV pada malam raya baru ni.. Hehe

Apabila Ramadhan pergi, ada yang menangis dan gembira. Menangis sebab bulan yang penuh barakah telah pergi. Bimbang di hati andai tak dapat bertemu Ramadhan lagi. Tipulah kalau kita tak rasa gembira kan?? Siapa tak gembira, mahu merayakan kejayaan berpuasa selama 29/30 hari. Samada berkesan atau tidak tarbiah Ramadhan itu, terpulang kepada individu.

Syawal menjelma, hari raya disambut dengan gembira. Seperti biasa aku balik ke Kelantan. Seronok balik Kelantan. Dapat jumpa balik sahabat-sahabat Ma'ahad. Alhamdulillah. Aku semakin menemui 'diri' aku yang telah hilang berkat Ramadhan. Harap kekalkan momentum ini. Konsisten. Istiqamah! Diri aku yang hilang?? Aku sendiri tahu apa yang telah aku hilang. Kembali menemui jati diri. Mengekalkan, meningkatkan, meladeni dan melestarikan.

Hari raya baru ini, sahabat Ma'ahadku, Fakhri melangsungkan perkahwinannya. Tahniah ya sodiqi a'alaa walimah. Terima kasih kepada Faris Ikram (Payih) yang menumpangkan aku dalam Honda Civicnya. Begitu juga Izuan merangkap bapa dua-pupuku yang menemukan aku dengan Murshidi, Fauzan(Poje), Raja, Afiq, Zaki, Ghufran, Che Wan, Shah Iram dll. Aku juga salut dengan kesabaran Fathi Shafiq aka Opak yang bersabar. Bersabar menunggu. Penantian itu penyeksaan. Benarkah??

Banyak yang telah berubah. Kota Bharu telah berubah wajah. Seakan-akan mengalami pasca-pemodenan. Taraf bandaraya dah layak ni. Tapi apakan daya.. Walaupun KB lebih membangun daripada KT, tetapi KT tu taraf bandaraya ya!

KB lebih membangun daripada KT??? Kelantan lagi hebat daripada Terengganu?? Ni bukan nak bergaduh ya, wahai orang-orang Ganung. Kawe nok royat fakta. Kita ambil satu contoh. Kenderaan. Kenderaan yang berdaftar di Kelantan kini bermula dengan DBM, tetapi di Terengganu?? Baru TA_. Menjelang cuti perayaan, jalanraya utama ke Kota Bharu mengalami kesesakan luar biasa gara-gara pertambahan kenderaan dari negeri luar. Atau dalam erti kata yang berbeza, orang Kelantan di luar negeri balik kampung pakai kereta.

Kita ambil contoh kedua. Pasaraya. Di KT, soho benar ada Mydin Mall yang besar itu dan Masjid Kristal yang tiada orang bersolat Berbeza pula di KB. Selepas ada Billion yang berkembar dengan Hotel Reinassance, KB Mall dibuka. Selepas itu satu-satunya Tesco di KB yang merekodkan Tesco paling untung dibuka di Malaysia. Kini dibuka pula KBTC (K.Bharu Trade Centre) yang menempatkan Giant dan Parkson.

Dan kita ambil contoh terakhir. Jalanraya. Sekarang Kota Bharu telah mengaplikasi JALAN SEHALA. Maknanya sebelum ni, jalan 2 hala dengan 2 lane sebelah menyebelah melawan arus. Setelah JALAN SEHALA diaplikasi, jalanraya nampak semakin lebar dengan 4 lane. Sangat luas. Mungkin ini satu inisiatif mengelakkan kesesakan jalanraya walaupun akhirnya lebih banyak jammed daripada roti ketika cuti raya baru ni. Apa-apapun tahniah! Rasa seperti berada di bandaraya metropolis pulak. Hehe.

Baiklah, ada cerita menarik di kampung. Walaupun Tok Mek (nenek sebelah Papa) masih belum mampu berjalan seperti dahulu, tetapi sekurang-kurangnya ada perkembangan. Setiap butir bicara Tok Mek dapat didengar dengan jelas. Tok Mek boleh mengengsot menguruskan diri sendiri tanpa menyusahkan orang lain. Yang penting, Tok Mek hanya tinggal puasa 2 hari sahaja. Berlainan pula dengan Mok (nenek sebelah mama. Aku ada 2 orang nenek). 8 hari tak dapat berpuasa. Mok kena makan ubat sebab kena gout.

Biasalah, bila balik ke kampung sekali-sekala. Mesti ada soalan cepumas.. Toing~ Masa kecil-kecil dahulu, di alam persekolahan; aku selalu kena tanya soalan-soalan macam ni ( dapat nombor berapa dalam kelas? periksa dapat berapa A? sekarang belajar U mana? kos apa?). Sekarang, setelah habis belajar suasananya tetap sama, situasinya saja yang berubah. Soalan-soalan maut tetap ada.. macam berikut (kerja mana sekarang? ok gaji? bila mau kahwin? mana pasangan? orang mana? macam mana kenal? bla.. bla.. )Hua hua hua.

Jangan tertekan dengan soalan-soalan itu. Jawab spontan saja. Haha. itu tanda orang cakna akan kehidupan kita. Ramai yang sayangkan diri kita. Tak gitu?? Haha. Tak payah serabutkan otak nak pusing balik. Teruskan saja melangkah. Sampai masanya, semua orang akan terkatup mulut masing-masing. Kita lahir ke dunia dengan menangis, manakala orang lain ketawa gembira. Dan bila kita mati kelak, biarlah mereka menangis kerana merasa kehilangan dan kita pergi dengan tersenyum dan tenang menghadap Allah.

Bertukar posisi dan kedudukan. Ada positif dan negatifnya. Ada hitam-putihnya. Tangan yang memberi pasti ada tangan yang menerima. Tangan dihulur, maaf dipinta. Elok benar. Hari raya ni kan?? Bukan bermakna bulan lain kita boleh buat salah. Bila-bila masa pun kita lakukan kesilapan dan sentiasa memohon keampunan.

Bumi mana yang tak basah. Lautan mana tak bergelora. Cewah~ Jadi, apa salahnya memohon kemaafan secara khusus dan berterus-terang ketika menyambut hari raya ni. Dulu kad raya, macam-macam jenis sampai ke tangan kita. Sekarang SMS macam-macam bahasa sampai ke henfon kita. Kan?? Ada yang berpantun bagai.. menulis jawi.. ayat-ayat puitis dan sebagainya. Walaupun hanya diforward yang penting niat kita baik.

Orang yang pernah buat hal dengan kita dah minta maaf. Apa salahnya kita juga merendahkan diri, kikis ego kita meminta maaf juga kan?? Ular takkan hilang bisanya walau menyusur akar sekalipun! Cuma yang best sekali SMS yang aku dapat daripada seorang kawan. Selamat Hari Raya. Maaf Zahir je!

Apa kes?? Haha. Zahir je. Batin?? Mungkin dia faham perkataan Batin itu menjurus yang itu saja. Walhal Batin itu mendalam maknanya. Batin ni perkataan Arab. Batnun. Maknanya perut. Manakala Zahir asalnya Zohrun, maknanya belakang yang terletak di belakang kita. Belakang kita mewakili luaran kita. Mana tau tangan kita pernah hayun melempang muka seseorang. Maaf Zahir.

Manakala perut pula mewakili dalaman diri kita yang terletak di sebelah hadapan. Berlawanan dengan belakang.. Hati perut kita. Ada parut hanya luaran. Mungkin hati kita busuk. Hati kita pernah mencemuh walaupun manis ungkapan bibir kita. Justeru, dalamn kita, hati perut kita juga memohon kemaafan. Maaf Batin.

Maka jadilah Maaf Zahir dan Batin. Maaf Luar dan Dalam. Maaf yang Terang ataupun Sembunyi. Maaf yang elas ataupun Kabur. Itulah kemaafan. Allah Al-Ghaffur, Allah Maha Pengampun. Nabi Muhammad juga ampunkan umatnya. Kemaafan itu dendam terindah. Tetapi harus diingatkan kemaaan juga bukan lesen untuk kita terus melakukan kseilapan dan kesalahn yang sama berulang-ulang!

Jadi kawan-kawan yang mengenali Mustakim Bin Bahrudin, maaf banyak-banyak ok.Kita layan gambar-gambar ni.

Keluargaku =)

Keluarga sebelah Papa, Kg. Chempaka, Panji, K.Bharu (famili Pak Su Yie jah xdop)

Famili besar sebelah Mama. Kampung Permatang Pusu, Melor, K.Bharu.

4 beradik

Inilah Pantai Cahaya Bulan (PCB)




Wednesday, September 16, 2009

BERUZLAH

Ini mungkin entri terakhir aku tulis menjelang Aidilfitri. Sementelah kita telah berada di fasa terakhir, 10 hari terakhir Ramadhan, moga-moga Ramadhan tahun ini telah membawa rahmat kepada kita, dan kita juga mendapat maghfirat sekaligus bebas daripada api neraka. Moga sasaran menjadi manusia bertaqwa, natijah Ramadhan kali ini menjadi kenyataan. Bagaimana KPI Ramadhan kita?? Adakah ini Ramadhan kita yang terakhir??? TEET!

Berbalik kepada tajuk topik kali ini, beruzlah; sayugia diingatkan agar kita menyebutnya dengan tepat dan betul. Ber-uz-lah! Bukannya beruz-lah. Ingat ni beruslah ke?? Nak berus apa? Berus gigi?? Berus baju?? Dengan kata dasarnya Uzlah; kalimah arab yang membawa pengertian "pengasingan". Mengasingkan diri dari hiruk-pikuk dan yang sewaktu dengannya.

Masih segarkah ingatan kita akan peristiwa "wahyu pertama"?? Bagaimana junjungan Besar, Nabi Muhammad SAW disapa Jibril ketika sedang beruzlah. Ya.. Baginda sedang beruzlah ketika masyarakat setempat masih jahil dan belum mendapat hidayah. Dalam konteks ini, aku bukanlah umpama seorang nabi yang sedang beruzlah menantikan wahyu, sebaliknya aku hanyalah Hamba-Nya yang lemah, yang mahu mengadu kepada Tuhannya yang Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui.

Wahyu merupakan hak eksklusif Nabi. Dan Rasul mendapat hak eksklusif bagi menyampaikan kandungan wahyu atau amanant tersebut kepada umatnya. Beruzlah bukan hak milik eksklusif Nabi. Beruzlah milik semua orang. Kalau ayat yang lebih glam atau grand yang kita nak guna a.k.a ayat artis (haha) "I need privacy!" Toing~. Tetapi dalam konotasi yang sedikit berbeza nada dan intonasinya, maksud dan tujuan kita mengasingkan diri agar kita tak terus hanyut dengan arus dunia. Masa untuk duduk berehat.. lupakan dunia seketika.


Arus dunia memang laju. Kita memang takkan mampu mengejarnya. Boleh lemas dan hanyut kita dibuatnya. Justeru, pengasingan diri daripada memikirkan hal-hal duniawi atau beruzlah merupakan langkah bijak bagi mengelakkan diri daripada hilang fokus terhadap 10 hari terakhir Ramadhan. Orang pertikaikan.. kenapa 10 hari terakhir ni baru terhegeh-hegeh sibuk nak ke masjid? Kenapa tak amalkan sepanjang tahun?? Istiqamah..

Ya! Istiqamah benda paling mencabar dalam hidup. Kalau orang bagi aku soalan tadi, aku akan jawab, daripada aku sibuk nak shopping raya, nak buka puasa kat hotel-hotel mewah atau restoran eksklusif ataupun sibuk nak buat reunion segala, rasanya lebih afdal aku sibukkan diri nak cari malam 1000 bulan, malam Lailatul Qadar. Lailatul Qadar memang misteri dan kita tak tahu bilakah waktunya.

Mungkinkah telah berlalu.. atau kita masih berpeluang bertemu Lailatul Qadar dengan saki-baki Ramadhan yang masih bersisa ini?? Mungkin~ Begitu pantas masa berlalu. Sekejap saja masa terasa. Alhamdulillah, kali ini pintu hati aku dibuka, dan dalam masa yang sama aku memilki peluang dan kesempatan untuk fokus terhadap ibadah.

Inilah bulan untuk berpesta ibadah, tetapi tetap ada yang masih menjadi kaki kelab. Aku tak mahu lepaskan kesempatan ini kerana aku sememangnya bekerja secara "freelance" waktu ini. Di masa mendatang, mungkin aku sibuk dengan kerja, sibuk memenuhi tuntutan duniawi atau mungkin aku dah tak berpelung langsung bertemu Ramadhan.

Kesempatan yang ada ini terutama 10 hari terakhir Ramadhan menjadi kenangan terindah bagi aku dan Papa. Kisah 2 beranak. A father-son story. Papa punya idea, nak join program qiamullail yang dianjurkan Masjid besi. Mungkin ni peluang bagi aku untuk rasa rapat dan dekat dengan Papa. Lewat kebelakangan ini, topik anak beranak yang kami bualkan agak klise~ jadi memerlukan sesuatu topik yang segar-bugar. Dalam erti kata lain, mahu beriktikaf di masjid sepanjang 10 hari terakhir Ramadhan yang ada.

Elok juga. Papa perlukan teman, dan aku memang lapang. Peluang nak dapat pahal depan mata. Mahunya tak..selama ni banyak sangat kumpul dosa mengumpat mengata mereke cerita tanpa kita sedar. Nescaya inilah peluang terbaik. Maka, kami 2 beranak sepakat. Tapi hanya dapat mengikuti program masjid selama 5 malam saja kerana waktu ini kami sekeluarga telahpun bersiap-siap mahu pulang ke kampung. Kelik Klate la pulop!

Jadi, sebagai kesimpulannya, apa yang telah aku peroleh sepanjang 5 hari beruzlah?? Adakah aku menemui malam Lailatul Qadar?? Jawapannya, walaupun beruzlah, mengasingkan diri daripada mengikuti hal-hal duniawi, aku masih mengikuti perkembangan kawan-kawan terutama ada satu kisah yang amat menyayat hati dan sukar untuk dikongsi di sini.

Aku masih buka Fesbuk, tetapi aktiviti berfesbuk di waktu malam terhad sehingga jam 12 tengah malam saja. Nanti apa maknanya Qiamullail, kalau tak tidur. Sebab Qiamullail bermakna kita bangkit menghidupkan malam dengan amal ibadah. Macam mana nak bangkit kalau tak tidur. Macam mana nak dapat mimpi kalau tidur pun tak lena??? Kan??


Beriktikaf di masjid sepatutnya boleh dijadikan amalan sepanjang tahun. Begitu juga solat sunat witir. Dua perkara ini akan aku cuba pertahan dan amalkan usai Ramadhan nanti. Iktikaf ini mudah saja; masuk ke masjid + berwudhu' + solat sunat tahiyatul masjid + niat iktikaf + segala apa yang kita buat di dalam masjid yang tidak melibatkan hal dunia hatta tidur sekalipun tetap ada nilai pahalanya. Selama mana kita berada di dalam masjid, selama itulah pahala tidak putus-putus sehinggalah kita keluar daripada masjid.


Perumpamaan orang mukmin ketika berada di dalam masjid umpama ikan di dalam air. Tenang saja. Manakala perumpamaan orang munafiq ketika berada di dalam masjid umpama burung di dalam sangkar. Menggelupur nak bebas, keluar ke sini sana. (macam burung bawah ni..haha)


Witir adalah penutup segala 'aktiviti malam' kita. Witir bermaksud ganjil. Sebab itu witir ni 1, 3 atau 5 rakaat hingga maksimum 11 rakaat. Asalkan ianya dilakukan secara ganjil rakaatnya, maka itulah witir. Apa hikmah solat sunat witir?? Baca sini.

"Sesungguhnya Allah itu witir (ganjil), dan Dia menyukai witir, maka lazimkanlah solat witir, wahai ahli Al-Quran." Riwayat Abu Daud dan Tirmizi.

Beruzlah.. menyepikan diri buat seketika. Baguslah. Benar! Sepi itu indah. Dan aku juga akan menyepikan diri buat seketika di arena blog ini termasuk Facebook! Apa sebabnya?? I need privacy but I'll be back. This is I promise you~ Tetapi selama mana aku akan menyepi?? Sehari?? Seminggu cuti hari raya?? Atau sebulan?? Jawapannya.. seminggu hari raya je lah! Duduk di kampung payah nak dapat capaian internet. Tak berayalah aku kalau nak hadap benda ni 24/7 kan?? Haha

Buat masa ni aku masih "addict" dengan benda alah ni. Seminggu tu pun tak tahulah macam mana nanti. Melupakan Fesbuk, melupakan blog, melupakan Panda.. Seminggu?? 7 hari je... sama dengan 168 jam..sama dengan 10,080 minit, sama dengan 60,4800 saat! Banyak tuh~ hehe. Akhir kata.. selamat hari raya Maaf Zahir dan Batin. Bertemu lagi insya allah =)

Berkorban demi cinta??

Perrrghhh! Topik kali ni, dengar tajuknya saja sudah ada yang tangkap leleh. Tahap karatnya boleh menandingi emas 24 carat! Haha. Boleh blah ke tak boleh blah, tiada orang kisah!

Al-kisahnya begini. Pernahkah kalian melalui atau menjalani hubungan jarak jauh? Kalau bukan anda sendiri alami mungkin ada di kalangan rakan-taulan teman-teman sekalian yang pernah melaluinya. Pernah, sedang atau akan. Segalanya mungkin.

Hakikatnya, kini aku yang sedang berdepan dengannya. Sakitnya menanggung rindu. Bebannya rasa tak keruan bila berjauhan. Sampai makan tak lalu, tidur tak lena,dan mandi tak basah. Maaf! Itu bukan aku. Aku akui sedang berdepan segala macam risiko melalui perhubungan jarak jauh.

Aku masih lena makan. Tengoklah pipiku yang gebu. Haha. Ramai yang geram nak cubit. Tidur aku masih lena, malah dapat mimpikan perkara-perkara yang indah. Dan aku masih mandi menggunakan air ya! Sebab tu basah. Basah dismbah air. Dan ini menyedarkan aku. Aku bukan bermimpi.

Aku di alam nyata. Sekali-sekala di alam maya. Aku sedar, dan boleh bertanya khabar lagi dengan kawan-kawan lain sebab dunia ini bukan kami berDUA saja. Bercinta bagi aku bukan bermakna kita akan membataskan segenap pergerakan kita. Buat ini tak boleh, buat itu boleh. Kawan dengan kawan perempuan lain tak boleh, dia nak kawan dengan lelaki lain boleh.

Itu syarat yang telah kami setujui bersama. Kalau dia telah menemui lelaki yang lebih baik daripada aku, lebih layak dijadikan suami sehidup semati... silakanlah. Berterus-terang saja. Begitu juga aku. Sebab sepanjang bercinta kita tak boleh jangka apa jua perkara yang mendatang.

Hari ini mungkin dia nampak setia, tapi esok belum tentu. Aku pun sama, 2X5 = 5X2! Bukan mahu bersangka buruk, tetapi itulah risikonya bercinta. Sebab dia dan aku manusia. Manusia boleh berubah sekelip mata kalau Allah palingkan terus hati dia daripada memandang kita. DAN setelah istilah bercinta itu dinaiktaraf, yakni istilah bertukar kepada bertunang atau berkahwin, maka tanggungjawab dan amanah yang bakal dipikul di pundak ini juga seiring dan sejalan.

Perkahwinan bukanlah kemuncak,dan klimaks kepada percintaan, sebaliknya itulah penanda aras bermulanya sebuah percintaan. Jadi, buat apa nak bercinta kaw-kaw sebelum kahwin, kita simpan dulu, tolak ketepi dahulu rasa gelora yang mencengkam itu. Kelak, rasa hilang seri dan manisnya menjelang pernikahan.

Mungkin orang yang bersikap reserved. Simpan dulu. Tak tunjuk betul-betul. Tapi, percayalah, kalau boleh aku mahu saja menyegerakan agar ada ikatan yang sah. Aku bukanlah penjaga cinta, bukan juga pemilik cinta, jauh sekali menjadi hamba cinta. Cinta takkan mengatasi segala-galanya kerana aku bukan pemain cinta. (cewah, macam-macam lagu ada di sini.. haha)

Aku bukan seperti warga emas yang telah berkorban demi cinta ini. Rela mengikut kekasih ke negeri asing, meninggalkan anak-anak ketika zaman perang dunia kedua. Itu bukan aku. Itu kisah hidup Mariam yang telah berhijrah ke Korea sehingga ada nama Korea iaitu Kim Soon Ae. Dan kini telahpun menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Aku hanyalah pewaris cinta. Cinta itu datang sendiri tanpa diminta. Cinta hadir sebagai anugerah, dan cinta pergi umpama musibah. Rasa ingin disayangi tak sama dengan rasa menyayangi seseorang. Kadang-kadang, orang yang menyayangi kita lebih memahami kita berbanding orang yang kita sayang! Dapat tangkap??

Tapi tipulah kalau kata aku tak sayangkan dia. Tak betul kalau ada yang assume aku tak take care, tak ambil berat pasal dia. Boleh bertahan ke hubungan jarak jauh?? Di hati kami, akan ketemui segala jawapannya. Soal hati, kalau dah berkenan, kalau dah jodoh tak ke mana. Ikan di laut, asam di darat, bertemu juga dalam periuk belanga.

Cuba bayangkan cerita ini. Ketika awal Ramadhan baru ini, sekolah juga bercuti selama 1 minggu. Dan inilah peluang terbaik buat kami berjumpa, kerana jarak benar-benar memisahkan kami. Dari Labuan dia datang, bersama-sama sedikit ole-ole.


Dan aku datang hanya sehelai sepinggang?? Ya. Dan aku ke sana dengan Panda kesayangan aku. Meredah hujan. Kala hujan lebat, tersangkut! Aku tak rela meneruskan perjalanan. Justeru, jangan harap aku nak redah lautan api. Hujan lebat sikit, angkat bendera putih. Yang penting.. aku promo Digi beb. Sebab pakai benda alah ni..


Tunduk tak bererti mengalah. Aku lebih suka mengukur baju di badan sendiri. Biar bakal isteri aku tahu, kalau nak hidup bersama-sama nanti, dia bukan berkahwin dengan hartawan, jauh sekali bukan rupawan. Kita harus bermula dari bawah. Susah senang kena lalui bersama. Kita akan mendaki tangga-tangga bahagia ke puncak bersama-sama.

Aku tak mampu janjikan kemewahan, tapi kesenangan mungkin... Senang hati dan gembira. Itulah bahagia. Bahagia yang akan terpancar dari mata yang berkaca. Lihatlah sinar di mata. Jika kamu mencintai seseorang, cintailah dia sekadarnya, kelak nanti cinta itu bertukar menjadi benci. Jika kamu membenci seseorang, bencilah dia juga sewajarnya, kelak benci itu berbalik menjadi cinta.

Cintailah dia kerana ALLAH. Dan cinta ALLAH itu mengatasi segala-galanya termasuk cinta dan sayang kita kepada kedua ibu bapa kita.

Tidak (sempurna) Iman seseorang kamu sehinggalah aku menjadi orang yang paling dia cintai melebihi hartanya, keluarganya, dan manusia lain seluruhnya.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

“Tiga perkara sesiapa yang ada padanya maka dia mendapati kemanisan iman. Pertama, hendaklah Allah dan Rasul-Nya lebih dicintai kecuali kerana Allah. Kedua, taat ibu bapa selagi tidak melanggar perintah Allah. Ketiga, hendaklah dia benci untuk kembali kepada kekufuran seperti mana dia benci untuk dicampakkan ke dalam neraka.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

p/s : Moga ada jodoh antara kami, berkat doa kalian yang tak berpenghujung =)

Buat Renungan

“Daripada al-Nawwas bin Sam’aan Radiyallahu ‘anhu, Nabi SAW telah bersabda: Kebajikan itu adalah pada keelokan akhlak. Manakala dosa kejahatan pula adalah apa yang mendatangkan resah pada dirimu, dan engkau tidak suka manusia lain melihat atau mengetahuinya.” - Hadith Riwayat Muslim

Mereka yang dijangkiti dosa ada empat RASA.

1. Rasa bersalah dengan dosa

2. Rasa biasa dengan dosa

3. Rasa seronok dengan dosa

4. Menjadi pembela/mempromosikan dosa

“Sebahagian tanda matinya hati, iaitu jika tidak merasa sedih kerana tertinggalnya suatu amalan kebaikan, juga tidak menyesal jika terbuat suatu perlanggaran dosa”

Maka apabila hati kita telah mati, segala kebaikan di depan mata yang Allah bentangkan untuk menjawab permintaan kita memohon jalan yang lurus, pasti terhijab dari pandangan mata.

Soalnya bagaimana menghidupkan semula hati yang telah mati? Bawalah hati itu mendekati tuhan, pasti kita akan merasa tenang (Ar-Ra’d:28).

Larikan diri seketika daripada kesibukan dunia yang saban hari meletihkan dan melelahkan kita dengan pelbagai kerenah manusia yang tidak henti-henti. Duduklah sejenak dan renungkan ke dalam dasar hati, dan muhasabah kembali tujuan kita hidup di dunia ini dan halatuju kita selepas mati.

Bukankah Rasullullah mengajar kita bahawa dosa kejahatan itu ialah yang meresahkan hati, dan semestinya hati yang resah dengan dosa ialah hati yang terpandu oleh kesedaran bertuhan. Maka mulakanlah langkah perubahan anda (jika anda ikhlas mahu berubah), dengan mencari hati anda kembali.

“Carilah hatimu pada tiga tempat. Cari hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran. Jika kau tidak temui, cari hatimu ketika mengerjakan solat. Jika kau tidak temui, cari hatimu ketika duduk bertafakur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati!” - Imam al-Ghazali

Thursday, September 10, 2009

BERZAKAT...

Entri sebelum ini merupakan 'artikel' terpanjang pernah aku hasilkan. Ala-ala menulis jurnal pula rasanya.Terima kasihlah kepada mereka yang sanggup baca ke noktah terakhir. Aku tahu, kalau panjang berjela-jela sekalipun, kalau mesej tak sampai tak guna juga kan?? Harapnya pembaca dapat jugalah sedikit manfaat walaupun sekelumit hasil tulisan terdahulu.

Berzakat... menunaikan zakat merupakan rukun Islam ketiga. KETIGA jika disebut mengikut turutannya. Selepas mendirikn solat, mengeluarkan zakat. Tetapi masih ramai antara kita yang kurang arif bab-bab zakat ini. Di kepala kita, hanya satu zakat yang kita keluarkan saban tahun. Itu pun kalau ya bayar, yakni Zakat Fitrah.

Ada banyak jenis zakat lagi sebenarnya. Zakat pendapatan, zakat binatang ternakan, zakat emas dan perak dll. Semuanya dikira berdasarkan haul dan nisabnya. Tulah.. siapa kata dalam Islam tiada aplikasi Matematik. Macam mana kita nak kira berapa jumlah zakat yang kita perlu keluarkan sebenarnya. Maklumat lanjut anda boleh google sendiri zakat, salah satu hasil pencariannya di sini.

Kita ambil satu contoh misalnya. Zakat pendapatan. Menurut salah seorang bos aku, (ya lah.. mentang-mentang gaji besar kan??? hehe.. sorry Bos!)kalau kita bayar Zakat Pendapatan, kita boleh tolak jumlah Cukai Pendapatan atau nama glam & grandnya, "Income Tax". Haa.. bagus kan?? Kita bayar zakat, dah memenuhi tuntutan agama, jadi bila kita bayar pulak income-tax (sebab jumlahnya makin sikit selepas ditolak bayaran zakat dll, ada lah lagi beberapa tips yang diberikan bos aku itu macam mana nak kurangkan income-tax, hehe..), maka kita juga memenuhi tanggungjawab selaku warganegara Malaysia.

Ramai antara kita yang sudah bekerja, dan bilamana bekerja, sudah tentunya dapat gaji, dan bila dapat gaji sudah tentunya kena bayar zakat. Pengiraan zakat boleh dikira dari pendapatan kasar iaitu belanja wajib, termasuk hutang dan tanggungan lain, tidak termasuk barangan yang tidak perlu seperti make-up, aksesori kereta etc) Maka, kalau ingin selamat dunia dan akhirat, pakailah kiraan gaji kasar.

Selepas itu, BAHAGI apa yang kita ingin bayar (kasar atau bersih, bergantung kepada kita,berlaku jujurlah dengan diri sendiri, lagi banyak lagi bagus) DENGAN 40. Maka itulah zakat kita. Bayar lebih tidak apa, jangan kurang. Sila bayar kepada asnaf iaitu orang yang layak menerima zakat seperti orang dhaif, faqir,muallaf, ibnus sabil (anak jalanan, pelajar/ siswa contohnya =), dan amil, senang cerita pergi saja Baitulmal atau pusat zakat terdekat. Apa sangatlah 2.5% dari seluruh harta anda dibandingkan dengan sumbangan yang dapat kita beri untuk Islam (berbanding balasan akhirat kelak kalau kita tak bayar).

Untuk zakat pendapatan, haul iaitu tempoh setahun tidak termasuk dalam pengiraan, kerana gaji kita dapat secara bulanan. Maka kawan-kawan, tunaikanlah zakat pendapatan.

Berbalik kepada tajuk entri kali ini, tahun ini merupakan tahun kedua aku membayar zakat Fitrah. Di KL/Selangor, bayaran telah ditetapkan sebanyak RM 7/sekepala.


INILAH WANG RM 7 BAGI MENGGANTIKAN BERAS FITRAH YANG WAJIB ATASKU TAHUN INI KERANA ALLAH TA'ALA...
(Satu Fitrah sebanyak satu gantang Baghdad bersamaan 2.7 kg beras bernilai RM 7!)

Daripada Ibnu Abbas, katanya "Rasulallah SAW telah mewajibkan zakat fitrah sebagai membersihkan (diri) orang yang berpuasa dan memberi makan orang yang miskin. Bagi mereka yang menunaikan sebelum solat Aidilfitri, maka zakatnya itu diterima. Dan bagi mereka yang menunaikannya SESUDAH solat Aidilfitri, maka zakatnya itu dikira sebagai SEDEKAH BIASA" - Hadith Riwayat Abu Daud & Ibnu Majjah

P/s: Sesungguhnya zakat itu menyucikan harta, menyucikan jiwa. Sebenarnya, semua duit yang kita dapat ada hak orang lain di dalamnya.

Wednesday, September 9, 2009

Bezakah bangsa, warna kulit dan rupa?

Lewat kebelakangan ini, pasca 52 tahun Merdeka, nampak gayanya masih ada pihak yang masih belum merdeka mindanya. Berfikiran jumud, terbelenggu oleh permasalahan lalu. Sikap tasammuh atau toleransi sesama kita masih jauh untuk diamalkan. Jauh panggang dari api.

Ini bukan soal kaum mana yang bersikap rasis, tetapi lebih kepada kesedaran individu. Ini soal hidup bermasyarakat. Bagaimana kita mahu hidup dengan persekitaran yang aman, selesa dan tidak mengundang persengketaan. Malaysia telah 52 tahun Merdeka, namun masih berlaku peristiwa seperti berikut.

Di Selangor, orang Melayu membantah pembinaan kuil Hindu siap dengan kepala lembu. Di Melaka, surau/masjid umat Islam dicemari dengan kepala babi dan beberapa kerat bahagian dan organ binatang itu. Pembantu rumah warga Indonesia yang Muslim diberi arahan supaya memandikan anjing dan memasak daging babi dan sebagainya.

Senarai friendlist aku dalam Facebook, memang terdiri daripada pelbagai bangsa. Aku berkawan dengan semua orang tak kira bangsa. Ada orang Cina, India, Borneo hatta bangsa asing sekalipun. Aku mendengar cerita seorang rakan yang beragama Sikh, ketika sedang bercuti di Jenderam. Gara-gara kulitnya gelap, dia disangka sebagai orang India yang beragama Hindu.

Di sana dia telah dihampiri sekumpulan Mat Rempit yang majoritinya Melayu dan diserang! Katanya, mereka tak puas hati dengan orang India mungkin gara-gara isu kuil di Selangor. Mungkin ini hanya kisah terpencil yang tidak disebar dan dibesarkan.

Cerita yang lebih kurang sama juga berlaku. Kali ini, dengar cerita orang Melayu pula diserang di Batu Caves. Peristiwa Kampung Medan, Jalan Klang-Lama, sejarah isu pergeseran kaum peristiwa berdarah 13 Mei 1969 seakan-akan mahu diulang kembali. Apa ni?? Kita mahu hidup dengan aman dan merdeka.

Ini cerita yang sedikit berbeza. Aku ada seorang kawan,Rizwan (bukan nama sebenar) gara-gara kulitnya gelap seperti orang India, dia sering menjadi bahan usikan dan ejekan. Dan aku tak terkecuali tergolong di kalangan mereka yang suka mengusik. Panggilan seperti Macha, Aneh, Maulana sinonim dengan dirinya.

Apa yang sahabat aku ini mampu buat? Mulut tempayan boleh ditutup, tapi mulut manusia?? Jadi, hanya senyuman yang mampu dilemparkan. Manis senyumannya menampakkan lesung pipit. Adakah senyum itu hanya lakonan? Senyum tawar saja. Hati menangis siapa yang tahu kan? Aku memang kagum akan tahap kesabaran yang menebal dalam dirinya. Dia kata, dah biasa, dari kecik lagi selalu kena ejek. Alah bisa tegal biasa.

Ada seorang kawan Juliana (bukan nama sebenar). Juliana Watson apa entah. Hasil perkahwinan campur. Ibunya Melayu, ayahnya Mat Salih. Muka dia memang pan-asian lah juga. Sebijik Minah Salih. Tapi cakap Melayu berhabuk tak ingat. Makan petai. Suka nasi lemak.

Aku ada ramai kawan dari Borneo, Sabah dan Sarawak. Janice dan Burn (juga bukan nama sebenar) berbangsa Iban. Bila tiba bulan puasa saja, kadang-kadang mereka terpaksa puasa sebab ramai orang ingat mereka orang Melayu. Puas diterangkan kepada semua orang mereka bukan Muslim.

Siap pernah ditahan dan disoal-siasat pihak berkuasa lagi. sampai si Janice sanggup pakai seluar pendek semata-mata nak buktikan dia non-Muslim walaupun hakikatnya dia tak suka pakai seksi-meksi ni. Alaa.. wanita Muslim pun bersepah pakai seluar pendek. Kan?

Seorang lagi kawan, Spenser(bukan nama sebenar) siap puasa lagi sebab semua orang dalam rumah sewanya yang beragama Islam puasa. Tak malu ke kalau ada Muslim yang tak puasa??

Ada sesetengah orang namanya agak pelik. Sukar disebut dan ada juga yang senang disebut. Nama tidak melambangkan agama anutan individu terbabit. Kartika Sari Dewi Shukarno, beragama Islam. Menteri yang tak berfolio, Datuk Seri Idris Jala, beragama Kristian.

Seorang pensyarah yang pernah mendidik aku, mengajar ilmu kejuruteraan, yang bernama Rimfiel Janius. Nama macam orang Jawa, tapi orang Kedah. Bukannya Sabah, Sarawak atau Indonesia, dan beliau Muslim!

Ada apa dengan nama? Nama yang baik menggambarkan orangnya baik kah? Nama Rahim contohnya. Maksudnya penyayang, tetapi orangnya "pongoh". Pongoh ni adik-beradik panas baran lah. Bukan panas barang ya! Bahasa Kelantan ;P

Ada apa dengan warna kulit?? Warna kulit menggambarkan bangsa seseorang kah?? Jadi, ada apa dengan bangsa? Kalau soalan ini diajukan kepada rakyat Malaysia, pentingkah untuk dijawab?? Apa bezanya kalau si Abu kata dia orang Melayu walaupun kulitnya gelap dan matanya sepet??

Apa bezanya kalau Ah Seng kata dia orang Cina walaupun kulitnya sedikit gelap dan matanya bundar? Dan apakah bezanya kalau Siva kata dia orang India walaupun kulitnya putih melepak. Ore klate kato.. putih sepol. Dan matanya pula sepet~

Ada apa dengan bangsa? Ada apa dengan rupa? Kalau ya pun Amin sedikit gempal, rendah, hitam dan masam adakah itu satu masalah kepada kekasihnya Mei Hua yang tinggi lampai persis model, tubuh langsing dan bergaya sofistikated?? Itu semua luaran. Pandangan fizikal semata-mata.

TETAPI, jika persoalan ini diutarakan.. Ada apa dengan agama? YA! Di situ ada jurang bezanya. Penganut agama masing-masing akan mempertahankan hak dan kesucian agama masing-masing. Dan itu juga bukan lesen untuk merendahkan agama orang lain.

Benar, dalam Islam ada mengatakan " Islam ya'aluu wa laa yu'laa a'alaih " Islam itu tinggi, dan tak ada yang lebih tinggi daripadanya. Dan tiada juga paksaan kepada orang bukan Islam memeluk agama Islam. Laa ikraaha fiddiin. Tiada paksaan di dalam beragama. Tetapi sejurus saja beliau menjadikan Islam sebagai pegangan hidupnya, di situ memang ada paksaan agar memenuhi kehendak dan tuntutan agama.

Umat Islam wajib mempertahankan kesucian agama Islam. Andai ada pihak yang mempertikaikan apa yang dituntut agama Islam, maka di situ perlunya penjelasan dan huraian terperinci secara berhikmah dan bijaksana. Jika soalan dilontarkan dengan keras, maka keras juga nada kita, agar tidak mudah diperkotak-katikkan.

Jika soalan ditanya secara lemah lembut, jujur dan mengharapkan penjelasan, maka layan penuhilah tuntutan tersebut sebaik mungkin. Jaga juga sensitiviti agama orang lain sebagaimana Firman Allah di dalam Surah Al-An'aam ayat 108 yang bermaksud “Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan.”

Demikian, beberapa cebis kisah dan warna berdarah yang sememangnya berlaku di negara kita yang kita cintai ini. Gambaran betapa masih ada jurang yang wujud antara kita. Jurang itu.. jarak itu.. sempadan itu.. dekat atau jauh bukan persoalannya. Kerana soalan yang perlu dijawab bagaimana mahu merapatkan dan memperkemaskan dan mengisi segala lubang dan lompang itu.

Bersatulah rakyat Malaysia. Seiring dengan kempen kerajaan 1Malaysia, Rukunegara yang menjadi amalan, seharusnya soal ketaksamaan dan ketidakpuasan hati ditolak ke tepi. Ketika negara jirang sibuk melaungkan ganyang Malaysia! Ganyang Malingsia! Jalur Gemilang dipijak dan dibakar, apakah perasaan kita sebagai warga Malaysia??

Rakyat Malaysia di Jakarta diancam buluh runcing menurut seorang kenalan yang belajar di negara seberang! Jadi, apa yang kita rasa??? Oren??

Bukan selaku orang Melayu.. orang Cina.. orang India... orang Iban... Orang Kadazan... hatta orang asli sekalipun! Negara kita yang mahu diganyang mereka gara-gara tarian Pendet. Orang berakal pendek nak cari gaduh sebab Tarian Pendet malah keaslian lagu Negaraku dipertikaikan sewenang-wenangnya. Percayalah, jika Indonesiaraya wujud sekalipun(seperti yang diimpikan pemerintah mereka), perpaduan tetap tak akan wujud!

Kalau Malaysia ni 100% orang Melayu, sudah pasti bukan semua bersatu-padu. Percayalah. Sikap kenegerian, berpuak-puak mengikut kasta kedudukan tetap akan wujud. Inilah sebenarnya cabaran hidup BERMASYARAKAT. Tak kira kita bermasyarakat dengan bangsa apa sekalipun. Bila BERMASYARAKAT kena ada sikap hormat-menghormati.

Di Tanah Besar China, yang majoritinya berbangsa Cina juga ada perpecahan mengikut etnik dan agama. Etnik Uighur di Xinjiang didisriminasikan hak mereka. Hatta jika kita melihat golongan Arab sekalipun tak pernah bersatu. Lihat saja apa yang berlaku di Palestin yang dikelilingi negara Arab, di mana suara pembelaan dan huluran tangan. Sejarah orang Arab, sebelum kedatangan Islam memang hidup berpuak-puak. Ada yang dijadikan hamba dan sebagainya. Wanita dianggap lemah dan menyusahkan serta rendah darjat dan martabatnya.

Nur islam hanya satu saja. Nur itu mufrad. Kalau istilah Inggeris Nur is single, not plural. Yakhrujna minaz zulumaati ilan nuur; maknannya mengeluarkan kami daripada kegelapan kepada cahaya. Zulumat itu jamak. Zulumat is plural. Kenapa kegelapan itu banyak tetapi cahaya kebenaran, NUR itu hanya SATU??

Setelah nur Islam hadir, darjat wanita diangkat, golongan Aus dan Khazraj bersatu sebagai Ansar. Golongan Ansar menerima kehadiran Muhajirin yang berhijrah dari Kota Makkah. Nabi Muhammad SAW mewujudkan negara Islam Madinah. Madinah tu bukan 100% muslim. Tetap ada golongan Yahudi dan Nasrani, malah jiran baginda sendiri ada yang berbangsa Yahudi. Namun, sebagai ketua negara, Baginda menunjukkan contoh teladan yang baik.

Hak mereka tetap dijaga dan dipelihara walaupun bukan Muslim. Namun, setelah mereka bersekongkol dan bersekutu dengan musuh Islam, kaum Musyrikin di Kota Makkah sehingga meletusnya Perang Khandaq. Lihat apa yang Baginda buat selaku ketua negara. Di sinilah terletaknya ketegasan baginda.

Kita memang dicipta pelbagai bentuk dan variasinya. Ada yang kurus, gemuk, tinggi, rendah, hitam dan putih. Kita juga dijadikan berpasang-pasang. Ada lelaki, ada wanita. Bayangkan dunia ini hanya ada orang lelaki saja?? Seseungguhnya Allah tidak mencipta sesuatu dengan sia-sia. Ada hikmahnya.

Jadi, apa langkah-langkah yang perlu diambil bagi mengatasi masalah perpecahan yang masih tak berpenghujung ini? Perpaduan... penyatuan.. Nak bersatu-padu atasa nama apa? Nama negara? Nama agama? Atau nama bangsa?? Aku nak kongsi 3 teori. Aku bukan profesor ataupun ada kelulusan doktor falsafah yang boleh dibanggakan, tetapi aku sekadar berkongsi sedikit ilmu, sedikit pandangan mengenai kehidupan.

Teori pertama, Teori Pokok! Pernah saksikan filem pendek The Tree, arahan Amir Muhammad? Tonton di sini. (cewah, sempat promot lagi). Filem itu tiada kena mengena dengan Teori Pokok ini. Teorinya bermula dengan satu cerita. Ada sebatang pokok yang sangat besar dan rendang di tengah-tengah hutan.

Ini pokok hiasan

Pokok ini lebih besar, lebih tinggi, lebih rendang, dan lebih lebat buahnya berbanding pokok-pokok lain. Nak dijadikan cerita, bahagian-bahagian pokok ini saling berbangga akan kehebatan masing-masing. Masing-masing mengiktiraf diri masing-masing hebat dan menjadi punca mengapa pokok ini kelihatan gah.

Akar-akar pokok mendakwa merekalah punca kekuatan kerana sanggup ke dasar bumi demi mencari air yang berkualiti. Batang pokok pula mendakwa dia paling gagah dan kuat kerana menampung dahan dan ranting yang besar, manakala daun-daun mendakwa mereka paling berbakti kerana sanggup menerjah ke atas demi medapatkan sinar mentari yang memberi tenaga kepada pokok.

Tiba-tiba datang seekor burung hinggap. Memakan buah-buah yang ada. Pokok kononnya bertanya kepada burung, antara kami siapa yang paling hebat?? Kata burung, "Kamu semua itu penting. Kerana kamu memerlukan satu sama lain. Sebab itu kamu dipanggil pokok!"

PAP! Sebiji batu dilontarkan dari bawah dan mengenai burung. Burung rebah ke bumi. Sebiji batu lagi dilontarkan. Terkena batang pokok. Sebiji batu lagi dilemparkan, terkena dahan. Manusia dibawah menghentak-hentak kakinya ke atas akar. Dicubanya sekali lagi, dilontarkan batu dan akhirnya manusia itu mendapat buah untuk dimakan!

Selang beberapa tahun kemudian, akhirnya pokok itu rebah. Ditebang kerana kawasan perumahan baru akan dibuka. Dapat tak pengajarannya??? Renung-renungkan~

Teori kedua, Teori Gajah namanya. Ada 4 orang buta. Seorang Melayu, seorang Cina, seorang India dan seorang lagi orang Asli. Sepanjang hidup mereka, mereka tak pernah melihat gajah. Ya lah, buta kan..nak tengok macam mana. Suatu hari mereka ke Zoo Negara. Binatang pertama mereka jumpa ialah gajah.


Melayu buta memegang belalai gajah. Katanya " Eh.. eh.. gajah ni macam ular rupanya." "Bukan maa... gajah ni macam batang pokok maa.." Kata Cina buta (awas, jangan salah faham! Bukan 'cina buta' yang itu) yang memegang kaki gajah. Menyempuk pula India buta yang memegang telinga gajah " Gajah ni macam daun lah. Daun pisang!" "Eh, bukan! Gajah ni macam dinding" kata orang Asli buta yang memegang badan gajah. Maka, kesemua orang buta itu bergaduh sesam sendiri mempertahankan hak dan pendapat masing-masing.

Siapa yang betul.. siapa yang salah, bukan persoalannya. Soalannya sekarang.. "Can't you see the BIG elephant?? Do I speak/type Russian??". Haa...ni ayat keramat pensyarah aku yang juga Dekan Fakulti Kejuruteraan yang mengajar subjek Analisis Struktur. Cuba bayangkan Melayu, Cina, India dan orang Asli yang buta itu bersatu?? Bukankah mereka dapat melengkapkan gambar gajah itu???

Dan teori terakhir bukan sebarang teori. Teori ni bukan aku yang reka. Inilah Teori Allah. Dah lebih 1400 tahun lalu ayat ini telah menceritakan duduk perkara sebenarnya. Bagi yang Muslim, apa salahnya ambil wudhu', ambil Al-Quran, dan cuba baca ayat ini. Hayati maknanya. Kalau guna Al-Quran resam Othmani buka muka surat 517, Surah Al-Hujurat ayat 13.

Bagi yang bukan Muslim, Al-Quran ini juga boleh dikongsi isi kandungannya. Ayat Allah ini untuk semua hamba-Nya. Allah Ya Rahman, Allah Maha Pemurah untuk kesemua hamba-Nya tak kira orang itu Muslim atau tidak. Allah Ya Rahim, Allah Yang Maha Mengasihani untuk hamba-Nya yang menyembah-Nya. Ayat ini untuk semua manusia kerana dimulakan dengan YAA AYYUHAN NAAS.. yang bermaksud wahai sekalian Manusia.

Firman Allah ini bermaksud, "Wahai sekalian manusia, sesungguhnya kami jadikan kamu terdiri daripada lelaki dan wanita. Dan kami jadikan kamu berpuak-puak dan berkabilah-kabilah SUPAYA SALING MENGENALI." Jelas, terang di dalam Al-Quran. Bersatu DALAM ISLAM.
Islam bukan hak eksklusif orang Arab. Bukan agama orang Melayu saja. Islam untuk semua.

SEMUA! Tak kira bangsa. Ada hikmahnya kita berlainan bangsa. Itulah yang Allah tekankan di dalam firman yang disebut di atas. LI TA'AARAFUU. Jika kita mahu mengistinbat hukum. Huruf Lam untuk perkataan LI itu merupakan LAM AMAR. Yakni satu perintah. Perintah untuk apa?? PERINTAH AGAR SALING KENAL-MENGENALI ANTARA SATU SAMA LAIN.

Bukan UNTUK BERMUSUH. Perbezaan memang akan wujud. Kepelbagaian memang tercipta. Supaya kita juga mengenali budaya, dan tatacara hidup orang lain. Mengenali keunikan bangsa lain.

Kadang-kadang perpecahan dan perseteruan juga perlu supaya kita kenal pasti apakah puncanya, seterusnya punca dan masalah tersebut berjaya diselesaikan dengan baik. Semua pihak berpuas hati, semua orang bersatu kembali tanpa rasa ragu-ragu. Biduk berlalu... kiambang bertaut!

Sambung Allah lagi. Inna akramakum 'indalaahi atqaakum! Sesungguhnya manusia yang paling mulia di kalangan kamu ialah mereka yang paling bertaqwa. Tak ada pun ayat mengatakan ketuanan Melayu yang paling Mulia? Keturunan kerabat di-Raja yang paling mulia. Orang Inggeris yang paling mulia pun bukan. Tetapi yang paling bertaqwa!

Sesuai~ Kena pula dengan matlamat UTAMA Ramadhan, La'allakum tattaquun. Mudah-mudahan kamu bertaqwa. Bagaimanakah taqwa itu?? Gambaran orang bertaqwa ialah mereka yang melalui sebuah lorong/jalan yang GELAP dan PENUH DURI. Maka, dia akan melaluinya dengan penuh hati-hati dan waspada.

Maka, dari ayat Allah inilah blog ini mendapat sumber inspirasi. HITAM PUTIH kehidupan. Sesungguhnya manusia yang paling mulia di kalangan kamu ialah mereka yang paling bertaqwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Mengerti.

Tuesday, September 8, 2009

Buta mata, cerah hati.

Aku terkesima. Kagum dengan apa Allah anugerahkan kepadanya. I am so impressed. Aku pernah berpeluang menjadi sukarelawan kepada golongan istimewa. Golongan istimewa yang dimaksudkan ialah mereka yang kurang bernasib baik. Orang kurang upaya atau istilah ringkasnya OKU.

Aku pernah terlibat dengan Sukan Paralimpik, FESPIC KL'06. Aku lihat dengan mata kepala sendiri bagaimana orang kudung tangan dan kaki mampu berenang dengan lajunya. Aku juga pernah berkhidmat di Malaysian Associated Blind(MAB), sebuah organisasi untuk orang buta. Mata mereka saja yang buta, tapi hati mereka lebih celik daripada kita.

Baru-baru ni, ada ura-ura mengatakan supaya istilah OKU diubah kerana perkataan 'kurang upaya' seakan-akan merendahkan martabat mereka. Istilah yang dicadangkan ialah golongan 'lain upaya'. Bagi aku, sama saja. Apa jua istilah, samada terang-terang mengutuk atau membodek, hakikatnya itu cuma perkataan.

Yang penting, bagaimana kita mahu memberikan perkhidmatan yang sewajarnya kepada mereka. Istilah seperti anak istimewa, golongan warga emas hatta orang kurang upaya sekalipun, kita telah jelas kondisi dan keadaan mereka. Maka, buat apa nak melatah tak tentu hala, kalau slogan membela nasib golongan kurang bernasib baik hanyalah slogan semata-mata.

Orang putih kata, more talk, less actions. Jadi kita kena ubah 360 darjah sudut pandangnya. Biar banyak tindakan daripada hanya bercakap bertempik terlolong mahu memperjuangkan nasib mereka sedangkan hakikatnya hanyalah ucapan yang lebat tapi langsung tiada kesan.

Ketika bersekolah Maahad dulu, aku memegang jawatan utama Badan Kaunseling sekolah. Salah satu program tahunan ialah Program Pelajar Berpotensi Bersama Murabbi. Hal ini sama saja dengan situasi di atas. Cuma suasananya berbeza. Pelajar Berpotensi... merujuk kepada pelajar-pelajar yang menghadapi masalah disiplin dan kekurangan motivasi.

Orang sindir... ni nak mengutuk ke apa? Berpotensilah sangat-sangat, sebab semua pesertanya di kalangan mereka yang "wanted" dan disenarai-hitamkan dengan pelbagai kes seperti ponteng, rokok, dan sebagainya. Kesemua peserta ini dicalonkan oleh guru kelas masing-masing.

Dalam konteks ini, perkataan BERPOTENSI itu sekurang-kurangnya kita mendoakan perkara baik buat mereka. Bayangkan ibu yang sangat marah terhadap anaknya berkata "Tak guna punya anak. Masuk jahanam lah engkau anak derhaka!" Wah, doa ibu yang sangat mustajab. Alangkah baiknya jika ibu itu berkata "Bertuah punya anak. Ya Allah kau ampunkanlah dosa anak aku ni. Kau bukalah mata hatinya yang buta itu". Kata-kata itu doa!

Kembali ke cerita asal, kisah pelajar berpotensi bersama murabbi. Maka, berkumpul dan bersidanglah pelajar-pelajar berpotensi ini. Segala macam masalah melanda. Bayangkan kita kumpulkan kepala segala kepala di tempat yang sama. Mana tak pening kepala urusetia. Bergaduh sesama sendiri. Melawan kata dan macam-macam lagi perkara yang menguji kesabaran.

Namun, setelah dikumpulkan, dihimpun segala kekuatan, dengan izin-Nya, pengisian program yang lebih bersifat diplomasi di samping diberi sentuhan rohani, Alhamdulillah. Batu yang keras, kalau setiap hari dititiskan air, akan ada lekuknya. Namun ada juga yang umpama daun keladi. Simbahlah satu tong air sekalipun... sia-sia saja.

Murabbi itu perkataan arab. Murabbi, mursyid, ustaz, teacher, guru. Sama saja peranannya. Ni kira program macam Mentor-Mentee lah. Kesemua pelajar berpotensi itu akan mempunyai ibu/bapa angkat yang akan memantau prestasi mereka dari semasa ke semasa. Akan ada usrah dan perjumpaan sebagainya. Kerana di situlah terjalinnya satu ikatan. Ada bond istilah Inggerisnya. Rabitah istilah arabnya.

Kerana masalah yang dihadapi mereka, bukanlah satu permintaan. Ada yang ponteng sekolah sebab masalah ibu bapa bercerai setelah kaji selidik dan tinjauan dibuat. Ada yang ketagih hisap rokok sebab tersalah pilih kawan. Orang Kelantan kata, jenis kuca-haya. Saing koksei-kokde'. Alangkah bertuahnya mereka, ada orang prihatin dan cakna akan kehidupan mereka.

Inilah kehidupan. Hidup tak selalunya indah. Langit tak selalu cerah. Masalah akan datang juga. Tetapi ada juga yang suka cari masalah. Bila berdepan dengan masalah, ada yang kandas, tewas, rebah tertiarap. Ada yang berjaya bangun dan bangkit kembali. Dan ada juga yang berjaya berdepan dengan tenang, tiada sekelumit gentar. Dan ada juga yang berdepan masalah dengan susah-payah dan akhirnya berjaya.

Pengalaman itulah yang mematangkan kita. Hidup ni, tak namanya hidup kalau tiada masalah. Kalau kita memandu jalan yang lurus selurus-lurusnya, boleh mengantuk dibuatnya. Kena ada juga lubang dan batu-batu untuk dielak. Baiklah, itu hanya entri. Entri kisah lalu.

Kembali kepada tajuk utama kali ini. Baru-baru ini, aku berpeluang bertemu sahabat-sahabat Maahad yang ada di kalangan mereka hampir 10 tahun tak jumpa. Tahun 2000 kali terakhir bersama. Setelah PMR, masing-masing bawa haluan dan kini, menuju ke hujung tahun 2009, akhirnya bertemu kembali. 9 tahun beb tak jumpa.

Kami nak buka puasa sama-sama. Di mana lagi kalau bukan Jalan TAR. Tengah-tengah bandar. Jadi sementara menunggu ketibaan mereka, aku singgah sekejap di Masjid India untuk bersolat Asar. Di situlah terjadinya peristiwa ini. Aku melihat keajaiban Allah berikan kepadanya.


Matanya buta, tetapi mulutnya fasih dan lancar mengaji Al-Quran. Bukan seorang al-hafiz, tetapi mengaji menggunakan braille. Ya! Tulisan braille yang dicipta khusus untuk orang buta juga ada versi Al-Qurannya. Bezanya kalau kita mengaji dari kanan ke kiri, tetapi braille itu masih dari kiri ke kanan. Sebutannya jelas dan lancar.

Betapa cerah mata hatinya. Mungkin ayat-ayat suci Al-uran itu telah sebati di jiwa, dan sentiasa bermain di mulutnya. Subhanallah~ Sedangkan orang buta mampu membaca Al-Quran dengan lancar, takkanlah kita yang celik mata ini masih merangkak-rangkak nak baca Al-Quran dan fobia dengan tulisan jawi. Tepuk dada.. sampai tersentuh hati nurani. Dengarlah bacaannya~



video



video

Sunday, September 6, 2009

Buat formulae sendiri ??


PERUT = 1
= 3/3
Makanan = 1/3
Udara = 1/3
Minuman = 1/3
Maka, Makanan + Udara + Minuman = 3/3 = 1
Perut = Makanan + Udara + Minuman = 1

Perut = MUM = 1
Jika Perut = UU < 1 = Perut masuk angin;
Jika Perut = MUMMMMM ataupun MMMMMM > 1 = perut maju ke hadapan! Haha



Thursday, September 3, 2009

Bazar !

Bazar ni perkataan arab. Bukan perkataan Melayu. Mana ada perkataan Melayu yang asli. Bazar bukan bizarre, perkataan Inggeris yang bermaksud sangat pelik. Bazar juga bukan bermaksud bazir walaupun ramai yang ke bazar dan membazir.

Jika puasa hari ke-7, aku berbuka di luar buat pertama kalinya. Kali ini setelah masuk hari kelapan umat Islam berpuasa, aku akhirnya jejakkan kaki ke Bazar Ramadhan. Ya! Akhirnya... Semuanya mungkin sebab aku cuak dengan orang ramai. Penyakit itu boleh merebak dan berjangkit dengan sekali bersin saja. Kalau orang yang bersin itu Muslim, & beliau memuji Allah, ALHAMDULILLAH, maka menjadi hak bagi saudara seagamanya mengucapkan YARHAMUKALLAH.

Orang kata, kalau kita bersin itu tanda Allah sayang kepada kita. Bersin bukan seperti batuk dan juga selsema. Batuk & selsema menyebabkan kita sakit. Tapi bersin membuang penyakit. Ada satu fakta, masa kita bersin, kita tak mampu membuka mata. Kalau kita cuba buka mata waktu bersin, mata kita akan terjegil KELUAR! Tak percaya? Cubalah. But please don't try this at home. Haha~

Berikut merupakan scenery ketika aku masuk ke bazar buat pertama kalinya Ramadhan kali ini. Hari Sabtu, 29 Ogos 2009, bertempat di Bandar Baru Bangi. Seksyen berapa aku sudah lupa. Yang penting belakang Billion. Maaflah orang Bangi seksyen kalian aku tak hafal. Tapi landmark Bangi tahulah seperti Warta, Wisma PKNS, Pasar malam Shell, UKM dsb.









Bisu ??

Tiba-tiba saja terjumpa filem pendek ini. Ulasannya, cerita sebegini; yakni tanpa bunyi, tanpa suara aku pernah tengok (contohnya Sinkronis karya Jaja) malah cerita yang lebih kompleks arahan Hasnul Rahmat juga pernah aku tonton. Terima kasih kepada abang Mamat Khalid yang pernah mempelawa aku menjejakkan kaki ke pejabatnya beberapa kali menyaksikan beberapa filem pendek sebegini termasuk filem beliau yang akan datang, ESTET! Tunggu~ Amat menarik! Nantikan aku punya review. Sekarang kita layan cerita ni.


Berbuka puasa di luar

Sepanjang puasa tahun ini (2009/1430), aku memang jarang keluar ke rumah. Percaya tak percaya, aku tak pernah jejakkan kaki ke bazar Ramadhan lagi. Ya lah! Semenjak kerja freeelance ni kan?? Haha. Memang hanya komitmen diberi hanya menghantar dan mengambil adik Ya dari sekolah pagi & petang!

Namun, setelah seminggu berpuasa, yakni setelah masuk hari ke-7 berpuasa bersamaan28 Ogos 2009 ( 7 Ramadhan lah kan =P), Mama sengaja mengambil cuti (begitu juga aku) memandangkan hari Isnin nanti cuti kemerdekaan, dan di ofis ramai pula yang cuti samada cuti yang telah diluluskan awal-awal lagi termasuk bakal yang akan mengambil MC (medical ceertificate, sakit kononnya) dan EL (emergency leave).

Alang-alang cuti, Mama mahu shopping-raya~; membeli-belah dan terus blah dari situ! Situ? Di manakah? Jawapannya, tempat ataupun lokasi panas bagi shopaholic dan bukan workaholic iaitu tidak lain dan tidak bukan, dan tidak perlu diperkenalkan; Jalan Tunku Abdul Rahman (TAR), syurga membeli-belah buat kesekian kalinya.

Kenapa syurga?? Sudah tentu kerana kawasan ini menjadi tumpuan orang ramai yang kaki shopping dapat membeli-belah dengan penuh nikmat. Penuh nikmat kerana ada banyak alternatif dan pilihan dan kalau anda bijak berkata-kata, pandai tawar-menawar, harga terendah akan berjaya didapatkan. Dengan deretan kedai fabrik dan tekstil seperti gambar bawah ini, di samping peniaga-peniaga sambilan yang berniaga di jalanan, memang inilah tempatnya. Nak kualiti kain gred A sehingga gred F, semuanya ada di sini. Semuanya pilihan sendiri.


Akhirnya, aku keluar rumah. Berjaya! Sebenarnya, memang aku pernah demam nak dekat seminggu sebelum raya. Nasib baik bukan disebabkan penyakit itu. Justeru sebagai langkah keselamatan..


Jalan TAR, here we come! Rasanya dah berkurun kawasan panas ini wujud, namun suasana dan situasinya tetap sama, seakan tiada bezanya walaupun banyak lagi tempat-tempat alternatif dan lebih eksklusif untuk berbelanja sakan. Dulu, SOGO Jalan TAR ni sangat masyhur. Segah nama KLCC, Midvalley, Timesquare, The Curve, 1Utama dan yang sekufu dengannya. Cuma satu perkara yang aku nampak perubahannya. Dulu premis ini bernama Globe Silk Store. Beli baju sekolah kat sini dulu. Sekarang, telah bertukar pengurusannya mungkin~


Di sinilah Ziana Zain buat video klip Menadah Gerimis. Haha. Ada feel? Merasa..


Aku pernah ceritakan kisah ini suatu ketika dulu, di entri yang lalu di sini. Masih jelaskah gambaran itu? Nah, aku akan kuatkan lagi daya ingatan terhadap SOGO. Ini dia 'jam keramat' yang suka berbunyi mengeluarkan patung comel menari apabila genap sejam. Inilah tempatnya.

Lagi 25 minit patung tu nak tubik.. Haha. Relaku menunggumu..~

Justeru, memandangkan Mama mahu bershopping sejurus selepas solat Jumaat, maka Mama nak belanja buka puasa di luar. Mama malas nak masak, faham-faham saja. Kalau mereka yang mengenali aku dengan lebih dekat pastinya faham kesukaran kami sekeluarga tanpa Bibik. Haha. Cerita terkini, dengar-dengar cerita Bibik mahu kembali ke rumah selepas raya. Propagandakah?? Haha. Jangan letak harapan; kata Mama.

Kembali ke cerita asal, tujuan utama ke Jalan TAR ini memang untuk membeli-belah, atau lebih tepat lagi nak beli kain. Ni semua Cici punya idea, walaupun tak ikut. Cici pernah usulkan kami sekeluarga pakai baju satu tema/warna untuk hari raya. Nah, inilah jawapannya, dik.

Aku memandu kereta membawa Mama, Papa dan adik Ya terus ke Bank Negara. Haha. Inilah lokasi rahsia nak parking kereta. Kau ingat senang nak parking kat Jalan TAR tu?? Cuma, masalahnya kena menapaklah sikit. Sikit je, tak jauh manapun. Ala-ala perarakan pertunjukan fesyen saja.

Sampai saja Jalan TAR, mula-mula sekali terus ke Restoran Insaf. Book aka Reserved seat untuk berbuka puasa. Haha. Nama restoran pun ala-ala islamik, soalnya sedapkah masakannya?? Kita tunggu~ Nanti kita tengok.

Seterusnya, Ya sibuk nak ke kedai buku. Di sini memang banyak kedai buku. Mula dari buku untuk kanak-kanak sehinggalah mereka berada di universiti. Aku sangat sinonim dengan nama kedai-kedai buku di sini macam Minerva, Pustaka Mukmin dsb. Maklumlah, sejak kecil lagi dah selalu bermain-main di kawasan ini.

Usai urusan di kedai buku, jeng jeng jeng... buat pertama kalinya, terus menuju ke Kedai Jakel. Jakel?? Tak tahu?? Kedai kain yang telah menaja perkahwinan Mawi-Ekin baru-baru ini. Ekin siap jadi model tudung eksklusif permis terbabit.



Emm... dah nak jadi anak dara rupanya adik perempuan aku. Amanah aku sebagai abangnya.


Pasti ada yang tertanya-tanya, ke mana perginya Papa?? Haha. Kami sekeluarga dah biasa macam ni. Dah lali orang kata. Papa menunggu kami di Sogo. Papa pun nak privasi okay~ Maka, setelah selesai urusan, maka inilah hasilnya, setelah disatukan. Asalnya ada 3 beg plastik, sekarang jadi 1. Haha.


Dan pastinya juga ada yang tertanya-tanya, lambatnya nak buat baju raya. Baru nak beli kain. Kenapa tak beli yang siap terus?? TEET! Ni bukan untuk raya tahun ni, tapi untuk raya yang akan datang, dan juga untuk majlis... TEET! lagi sekali. Yalah.. ada 2 set warna untuk satu famili.

Lepas tu, mula kelam-kabut berkejar ke Sogo. Tak solat Asar lagi. Walaupun jam menunjukkan 5.30 petang, tapi memang masa mencemburui kami. Cewah, ayat skema! Bergegas ke Sogo, solat Asar dan mengambil nafa seketika. Menikmati kenyamanan udara di dalam. Haha. Panas juga di luar sampai berpeluh-peluh.


Dan kini tiba masanya, memperkenalkan... dan membawakan Restoran Insaf eksklusif kepada anda. Untuk makluman, restoran ini memang restoran wajib kami sekeluarga, lebih-lebih lagi kalau nak makan nasi beriyani. Kualiti yang tiada tandingan.


Jeng3.. Nah, nasi beriyani + ayam madu + jus mangga.


Sabar ya buat yang berpuasa. Telan air liur saja =)

Alhamdulillah! Setelah berbuka puasa, setelah kepenatan hampir suku hari membeli-belah, Maghrib-Isyak-Tarawikh kami lakukan di Masjid Wilayah, bertempat di Jalan Duta. Yang penting masjid ni sejuk. Ada air-cond. Tercari-cari juga aku kot-kot ada kenalan yang hadir. Adalah terjumpa junior sorang. Hehe.



Tamatlah sudah, hari berbuka puasa di luar. Buat 2 orang adik aku yang berjuang menuntut ilmu di negeri orang, jangan risau, rezeqi kalian pasti ada esok hari. Macamlah tak pernah pergi tempat-tempat macam ni. Hehe. Penat.. tapi puas~