Hebahan

Tuesday, February 21, 2012

JM :Penjaga Hati Permata Hati

Ini adalah segmen baru.. Jurnal Maya(JM) yang berkonsepkan petua keibubapaan hasil pengalaman TT sebagai bapa muda. (Muda lah juga kan.. walaupun menghampiri usia 30-an)

Khusus buat puteriku, Sumayyah Hannani binti Mustakim,




Anakku, atau nama manjanya dalam keluarga, Maya.. anak Walid dan Ummi. Siapa yang jaga Maya masa Walid dan Ummi kerja ya?

Cuti bersalin.. Ummi ambil cuti selama 3 bulan untuk jaga Maya. Kemudian, Walid mencadangkan  Maya dijaga oleh Cik Ti, mak saudara walid, yakni adik kepada Onny Maya yang biasa menjaga anak kecil. Dan.. ALHAMDULILLAH.. kami sangat berpuas hati hasil jagaan Cik Ti selama 2 bulan setengah.

Kemudian cuti sekolah, maka Ummi menjaga Maya sepenuh masa. Dan bermula Disember 2011 kita sekeluarga berpindah rumah. Menyewa rumah teres satu tingkat di Desa Pinggiran Putra, idea Ummi. Memang tiba masanya hidup berdikari.

Masa paling sesuai untuk mengurus rumahtangga sendiri, sementelah Maya semakin lasak dan ligat. Maya anak yang sangat aktif. Semenjak dari alam rahim lagi. Walid masih ingat lagi sewaktu doktor buat proses imbasan (scanning), Maya memang tak boleh duduk diam. Asyik menendang, menyiku perut Ummi.

Nah.. sekarang Maya berada di depan mata kami. Anak yang sihat dan cergas. Maka, ada satu perkara yang perlu difikirkan. Setelah berpindah, memang agak payah untuk menghantar Maya di bawah jagaan Cik Ti. Pertama, faktor jarak. Dan kedua, faktor kekangan masa.

Maka, tidak dapat tidak, memang kena cari nurseri berdekatan. Dan Walid sendiri jumpa satu pamplet iklan nurseri berdekatan rumah kita. Dan Ummi telah menghubungi pemilik nurseri itu bagi menyatakan hajat kami yang memerlukan penjaga Maya.

Waktu pertama kali menghantar Maya di sana, macam-macam rasa ada. Walaupun runsing, hati tak keruan, namun setelah beberapa rundingan, perbandingan, pertimbangan sewajarnya, Walid dan Ummi bersetuju dan tawakkal kepada Allah mengatasi segala-gala hendaknya.

Ternyata.. telahan kami silap. Sepanjang sebulan Maya dijaga di sana bersama 4 rakan bayi perempuan yang lain, sudah 4 kali bertukar pengasuh. Dan setiap kali bertukar penjaga, maka jenuhlah Ummi menyiapkan senarai semak (checklist) baru.

Dan perkara yang lebih merumitkan... setiap kali Ummi ambil Maya di nurseri, Maya mesti comot. Ada rambut melekat di siku. Baju kotor.  Kadang-kadang dimandikan terlalu awal seawal jam 3 petang. Alasan mereka.. Maya lasak. Tak boleh duduk diam.

Adatlah kan.. anak kecil. Apa yang mereka tahu sekecil 8 bulan. Segala benda yang dikutip, pasti masuk mulut. Bahaya kan kalau tak diawasi sepenuhnya. Silap haribulan perkara tak diingini boleh berlaku dan telahpun berlaku.



Ya! Telah pun berlaku. Satu malam.. Ummi tunjukkan kulit Maya beruam. Merah-merah. Maka, kami sapu losyen Calamine. Raya Cina baru-baru ini, kita balik Kelantan jumpa Tok Mek, Mok Tok dan saudara-mara yang lain, tiba-tiba muka Maya bengkak-bengkak.

Maya dibawa ke klinik. Doktor beri ubat. Rasa-rasanya kulit Maya sensitif. Kulit putih katakan. Merah sedikit dah nampak menyala. Orang Kelantan kata "cemar peluh". Ini semua gara-gara nurseri itu. Masa Cik Ti jaga dulu takde masalah pun...

Itulah keluhan ibu bapa kan?? Mahu yang terbaik untuk anaknya... walaupun nurseri itu tak salah 100%. Dan terpaksa hantar Maya ke nurseri tersebut lagi sejurus tamat cuti sekolah seminggu sempena CNY.

Keadaan bertambah keruh. Dalam masa 2 hari saja, kulit Maya makin merah. Macam melepuh. Ummi bawa Maya ke klinik panel Petrosains. Doktor bagi ubat termasuk ubat antibiotik.Yang peliknya.. selepas makan ubat, tak sampai sehari, seluruh badan Maya kecuali perut kemerah-merahan. Ini bukan ruam dah.

Pergi klinik lagi.. kali ni doktor kata, "Sah! Ini sakit kaki, tangan, mulut taupun HFMD (hand, foot, mouth disease). Pulak dah! Maka, kami nekad, tak mahu hantar Maya ke nurseri itu lagi. Bulan 2 tak payah bayar. Jadi, masalahnya sekarang.. siapa nak jaga Maya?? Err.. cuma satu saja yang pelik, kalu betul doktor cakap HFMD, sepatutnya tapak tangan, tapak kaki, bibir dan pelipat yang teruk. Macam contoh di bawah.


Tapi Maya tak macam tu pun.. Yang teruk bhagian betis, lengan dan pipi. Aduhai~ Rumit kan? Takpe lah.. bawa Maya blik kampung Sungai Besar. Mana tahu.. atuk dan mak tok ada ikhtiar ubat cara kampung. Atuk dah bagi air yang telah dibaca ayat suci al-quran. Kesiannya tengok  anak walid ni. Sampai walid tak tergamak nak kongsikan gambarnya dengan orang lain.

Onny dan Tok Pa pun dah datang jenguk cucu sulung mereka. Pak Lang Min yang tengah sakit pun datang sebelum Maya balik kampung. Walid tak dapat ikut.. sebab kerja. Maya duduk dengan Ummi ya. Di sana, Ummi Maya khabarkan doktor di kampung cakap berkemungkinan ada masalah kulit atau lebih spesifik lagi.. kayap! Hah?!?! Tak masuk akal kan? Betul ke boleh percaya cakap doktor ni?

Setiap kali jumpa doktor, mesti macam-macam perkara didengari. Kurang enak di telinga namun ia tetap mengundang resah. Setiap kali bawa Maya ke klinik pasti ada ubat baru! Ingat apa??Maya yang tak sampai 9 bulan ni bahan eksperimen ker?

Walid rasa.. keadaan Maya makin teruk mungkin disebabkan ubat. Alergi dengan ubat antibiotik kot. Dan sebagai langkah terakhir, Walid dan Ummi nak bawa Maya jumpa doktor pakar. Dr. Mohd Noh di Hospital Tawakkal, seorang pakar kulit.

Walaupun perlu berhabis.. tapi alhamdulillah. Keadaan Maya bertambah baik. Dr. Noh kata, mungkin kulit Maya sensitif sebab eczema atopik, yakni masalah kulit disebabkan keturunan. Mungkin diwarisi melalui gen sebelah Walid atau Ummi yang ada athma, alergi dan sebagainya.

Alhamdulillah..ujian ini dapat ditempuhi bersama kita satu keluarga. Yang pasti, ujian ini lebih merapatkan kita lagi serapat-rapatnya. Saling memahami, tolak ansur dan bertimbang rasa. Ujian yang menguji rumahtangga Walid dan Ummi. 

Alhamdulillah.. hasil perbincangan, sessi hati ke hati antara kami berdua, kami akhirnya berjaya menemui orang yang boleh diharapkan menjaga Maya. Tak jauh dari tempat nurseri hari tu, ada seorang kakak, lingkungan usia 30-an, Kak Azi namanya yang sudi menjaga Maya.

Rumah Mama Azi tiada permaidani dan perabot yang boleh memberi "ancaman" kepada kulit, dan seluruh fizikal, mental, jiwa dan raga Maya. Ruang lantai di dalam rumah Mama Azi sentiasa dimop dan dipastikan kebersihannya. Satu kelegaan.. sebab kami tak perlu demand!

Anakku Sumayyah Hannani..moga ALLAH selalu menjagamu, sentiasa melindungimu dalam apa jua keadaan. Sukar atau senang. INSYA ALLAH. Biiznillah~

6 comments:

  1. Assalamualaikum,
    sy juga sedang mencari pengasuh utk bayi saya. Bolehkah sy dapatkan alamat rumah atau contact no kak azi? sy tinggalkan email dan no telefon sy di sini ya, hrp sgt2 utk mendapat reply dari ppihak anda. Fadhilah 0176057461, fadhilah132230@gmail.com

    Wassalam

    ReplyDelete
  2. salam, boleh saya tanya jika kak azi masih boleh ambil budak umur 1 tahun tahun ini? Saya sedang mencari pengasuh area desa pinggiran juga. Kalau boleh, boleh akak beri no contact dia? saya sertakan no saya di sini. 0133920842

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...sy pun sedang mencari pengasuh utk baby 3bln bln dpn...kak azi ni blh jg baby lg ke?sy tgglkn ctct no kalu bkn die pun ade org lain ke..terima kasih...012-2619878

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum...sy pun sedang mencari pengasuh utk baby 3bln bln dpn...kak azi ni blh jg baby lg ke?sy tgglkn ctct no kalu bkn die pun ade org lain ke..terima kasih...012-2619878

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum...sy pun sedang mencari pengasuh utk baby 3bln bln dpn...kak azi ni blh jg baby lg ke?sy tgglkn ctct no kalu bkn die pun ade org lain ke..terima kasih...016-3738825

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum..saya juga mencari pengasuh anak berumur 6 bln. saya tinggalkan nmbr fon klu kak azi boleh jaga baby lg tlg ye.atau tau mane2 pengasuh lain.tq.. 012-3552650

    ReplyDelete