Hebahan

Tuesday, April 7, 2009

Pilihanraya kecil 2 bukit, 1 batang : PR 2 - BN 1

PR dapat 2 bukit. BN dapat batang! Haha. Ini bukan cerita lucah yang melampau ya. Tetapi hakikatnya, keputusan pilihanraya kecil ini sememangnya aku nanti-nantikan. Lebih menarik daripada perlawanan Champion League Man. U melawan Porto, dan Arsenal menentang Villareal awal pagi nanti. Malah lebih menarik lagi daripada pertembungan klasik Liverpool dan Chelsea esok hari.

BN mendahului 1 gol kosong pada separuh masa pertama. Namun PR memberi equaliser dan akhirnya menang tipis 2-1. Man of the match sudah tentu milik Datuk Seri Ir. M. NIzar yang memperoleh majoriti yang lebih besar berbanding keputusan PRU-12 tahun lalu. Nizar bukan dilahirkan untuk pilihanraya, tapi beliau dilahirkan untuk Perak. Bukan aku yang kata. Penganalisis politik yang kata..kalau tengok Channel 501 lah.

Aku setiap hari menonton Buletin Utama. Tak pernah miss ya. Membaca akhbar-akhbar arus perdana seperti Berita Harian, Utusan, Kosmo dan Metro. Kalau tak beli baca internet.(Padahal berita pertama yang dibaca berita hiburan. Haha =P). Aku menjangkakan BN memiliki peluang cerah menyapu bersih ketiga-tiga kerusi.

Tambahan pula dengan saf kepimpinan BN yang baru. Dan kemuncaknya kembalinya Tun Dr. Mahathir kepada UMNO. Kusangka panas hingga ke petang...pagi-pagi lagi dah lencun. Walaupun gerimis mengundang...basah kuyup juga dibuatnya. Apa boleh buat. Kuasa di tangan rakyat. Demokrasi masih subur di bumi Malaysia.

BN menjaringkan gol pendahuluan di Batang Air. Batang air ke batang ai? Ke batang u! Ops. Terlebih sudah. Konfius.. BN menang dengan majoriti yang lebih besar. Adakah ini bermakna PR harus lupakan Sarawak? Kalau ya jawapannya, adakah adil kita mengatakan Perak harus ditadbir Nizar yang juga mendapat majoriti yang lebih besar di bukit pertama, Bukit Gantang? Tepuk dada...

Kita ke Bukit yang kedua pula, Bukit Selambau. Hari ini dalam sejarah. Pengundi menggunakan kertas A4. Dan harus melipat empat sebelum dimasukkan ke dalam peti undi. Semuanya gara-gara 13 orang calon bebas menawarkan diri. Ini adalah gol kemenangan di minit-minit terakhir. Mungkin ketika waktu kecedaraan seperti MU menang lawan Villa baru ni.

Rakyat telah berkuasa...pengundi telah bersuara. Aku tak mengundi pun.. Tapi tetap teruja nak tahu keputusannya. Saluran Astro Awani merupakan saluran terbaik di kaca TV. Seimbang dari segala segi. Adil dalam menyampaikan maklumat kepada penonton. Masa PRU-12 baru-baru ni, Astro Awani juga pilihan utama. Stesen lain?? Lu pikirlah sendiri.

Apa-apapun..kepada pemimpin yang menang, jalankan amanah dan tanggungjawab sebaik mungkin. Begitu juga menteri kabinet baru yang khabarnya akan diumukan esok. Selamat bertugas.

3 comments: