Hebahan

Wednesday, April 8, 2009

Gomo Klate Gomo !


Kes ini mungkin lebih hangat daripada pilihanraya ataupun Champion League! Aduhai...sedih betul kawe dengan sikap ore2 Klate terutama sekali penyokong bola sepaknya. Merusuh lagi! Bergaduh pulok. Nampak gayanya ore Klate ni memang "pongoh"lah. Aku bukan nak mengutuk asal-usul salasilah keturunan sendiri tetapi kalau beginilah hakikatnya "semangat kesukanan" yang ditunjukkan, bikin malu Tok Guru jah. Kasi malu Anuar Musa jah. Orang kata, cermin keretanya pun pecah juga dek perusuh.

Ni bukan soal politik. Tak kira org PAS ke UMNO ke...Sama saja "peel"nyo. Ini masalah sikap! Ore Klate memang agak terkenal dgn sikap yg agak "agas". Dalam konteks ini, "agas" itu merujuk kepada sikap taksub. Terlalu bangga dengan kelebihan diri. Ya lah..siapa sangka pendatang baru Liga Super secara tiba-tiba boleh mendominasi tiga tempat teratas.

Ala-ala Wigan-Reading dan Hull yang buat pertama kalinya mendapat "promotion"..terus mengganas. Tetapi di Klate, keganasan itu berlanjutan ke luar stadium. Sekali lagi Halim Napi menjadi hero kampung membelasah ataupun istilah Klate nya.. "menghenja" tok laki Rita Rudaini. Aduhai! Sedih-sedih ya amat!

Gomo Klate Gomo ke... The Red Warriors ke...sama saja istilahnya. Hanya tinggal perkataan kalau tidak diterjemahkan dalam sikap dan "attitude" yang sebenar. Kelanatn nampak gah pada awal-awal permulaan Liga Super. Walaupun diberi kekalahan percuma 3-0 kepada KL Plus, pasukan Klate tetap di puncak.

Namun, rentak mula sumbang apabila pertama kali kalah kepada Selangor. Kena belasah 3-0. Masa tu penonton dan penyokong sudah mula bikin kecoh. Api yang kecil ini semakin melarat dan membesar. Kemuncaknya...setelah kekalahan kali kedua-dua berturut-turut kepada pasukan N9.

Musnah harapan pemain-pemain dan pengurusan ke Manchester United sekiranya gagal mendapat Piala F.A. Itu janji Presiden KAFA sendiri. Sudahlah kalah di stadium keramat, Stadium Sultan Muhammad. Walaupun kemeriahan di Stadium Sultan Muhammad ke-IV seakan-akan memenuhi stadium, tapi ini bukan Old Trafford! Akhirnya..dapat stadium berkecuali, Stadium Nasional Bukit Jalil.

Apa guna stadium meriah..tetapi penyokong fanatik dan pemain-pemainnya tiada langsung semangat kesukanan. Tak boleh menerima hakikat kekalahan menanggung malu di hadapan penyokong sendiri. Betapa 'unik' dan 'pelik'nya sikap org Klate. Apa-apa saja... Asabiahnya... Politiknya...Makanannya...Bahasanya...hatta Kebersihannya.

Semua nak jadi lain dari yang lain. Nak merasa ada kelas...dan eksklusif. Agresif yang tidak bertempat. Tok Guru kata polis nak jaga keamanan negeri kita..tetapi kita pergi bakar trak Polis. Ini bukan kali pertama Tok Guru melahirkan rasa terkilan. Banyak kali dah. Dulu isu kebersihan. Sekarang isu sukan pulak.

Walaupun MBnya Tok Guru..yang tawadhuk dan sederhana sikapnya, tetapi rakyat Klate itu (bukan semua) gagal mencontohi ketokohan beliau. Ala...Tak kira. Lantiklah sesiapa saja MB.. Tok Guru ke...Alim Ulama' lain ke...Pakar motivasi ke...hatta 'Nabi' sekalipun...kalau masalah ini dari dalam diri. Tak ke mana juga.

Ingat! Kalau bala nak turun ke atas satu kampung...atau satu negeri, semuanya kena. Tak kira orang tu alim atau wara' setara mana sekalipun. Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Kerana kerbau seekor, habis lumpur terpalit kepada orang lain juga. Jangan kita menjadi ore Klate yang hanya menang sorak, negeri tergadai. Pak Kaduk sangat!

Kepada orang-orang luar Kelantan, perlu diingatkan, bukan semua orang Klate macam tu. Teringat kisah seorang sahabat di mana ibunya tak bagi dia ber"gewe" dengan orang Klate. Benci sangat ore Klate yang suka mengamalkan poligami. Yang lelakinya sibuk nak kahwin dua. Yang perempuan pulak sibuk nak jadi bini no.2.

Bukan semua ya...dan bukan segelintir. Aku sendiri ralat dengan segala yang berlaku. Akhir kata, aku mewakili rakyat Kelantan yang lain... "I'm sorry....!" =)

No comments:

Post a Comment