Hebahan

Tuesday, April 14, 2009

Kantoi di ABPBH , huh~


Nabil pula tahun ini...


Ada yang kata kami kembar..haha. Padahal jarak usia kami 6 tahun =)





Betapa meluas dan besar pengaruhnya, skop dan peranan media. Media berhak menyampaikan dan menyalurkan maklumat mengikut acuan mereka sendiri. Jikalau liputan yang diberi memberi gambaran yang negatif, maka buruklah hasil dan reputasi bahan yang di'lacur'kan itu. Andai, info dan khabar diberi gambaran yang baik dan indah belaka, maka positif dan bersihlah imej pihak berkenaan.

Kini,aku mula memahami sedikit sebanyak realiti dunia penyiaran.. alam pekerjaan sektor kewartawanan setelah aku dengan sengaja menceburkan diri aku selaku aktivis bebas ataupun wartawan indie yang lebih glamor bergelar blogger. Seorang doktor, tugasnya merawat penyakit dan pesakit, tapi itu bukan jaminan doktor akan sihat walafiat sentiasa.

Begitu juga wartawan. Wartawan melaporkan sesuatu kejadian, ataupun peristiwa tertentu. Tetapi itu bukan bermakna wartawan tidak menjadi sebahagian daripada kejadian ataupun peristiwa terbabit. Aku telah menghadiri sebuah majlis buat julung kalinya dalam hidup aku. Anugerah Bintang popular Berita Harian 2008 (ABPBH 2008) bertempat di Arena of Stars, Genting Highland.

Dan secara tidak sengaja, tanpa aku minta...ABPBH yang boleh ditonton secara langsung melalui TV3 atau boleh didengar melalui radio Hot.FM, wajah aku yang 'paten' ini dapat ditatap di kaca televisyen seluruh Malaysia. Walaupun hanya berdurasi lebih kurang 3 saat sebanyak 3 kali sahaja, namun mata mereka tajam dan otak mereka pantas menterjemah imej dan wajah 'muka bulat bersama senyuman' itu seorang yang bernama Mustakim!

Kantoi! Keluar TV! Berigat... bahasa Klatenya. SMS masuk berderu-deru.. atau bahasa pasar yang aku suka guna ialah 1000 mesej diterima(satira sangat). Semua sibuk bertanyakan adakah aku yang mereka lihat sebentar tadi? Adakah benar Mustakim Bahrudin yang mereka kenal itu berada di puncak Genting menyaksikan ABPBH?

Ada respon yang positif dan negatif aku telah terima. Yang positif, sudah tentu daripada mereka yang telah sedia maklum 'true colour' aku yang tak pernah disembunyikan. [Adakah ini 'salam perkenalan' kau terhadap dunia hiburan?] Haha... tergelak seorang diri macam orang gila tatkala membaca SMS itu. Ada lagi [ Amboi..kt Genting ek?]

SMS yang negatif.. berbaur sindiran dan nasihat sudah tentu aku terima dari kalangan sahabat- sahabat Maahadku. Terkejut.. tidak percaya dan sebagainya. Maklum saja... budak sekolah Arab, tiba-tiba dapat disaksikan berada antara celahan ribuan manusia di puncak Genting. [Semangat teh..nk jd artis jugok ko?] ,yang ni pulak, [ ku cari ghazali, ku cari shafie, ct juga yg kujumpa], ada lagi [guano napok ore mace demo dale TV tuh?] dll.

Ada pihak yang skeptikal dengan kewujudan aku di majlis berkenaan. Maksiat... Dosa... dan sebagainya sudah pasti berlegar-legar di minda mentafsirkan kehadiran aku di situ. Aku tak mahu melatah. Tak mahu menafikan, malah mengaku saja. Betullah tu. Akulah tadi yang korang nampak. Aku sangat-sangat menghargai segala nasihat dan teguran sahabat-sahabat sekalian. Betapa ukhwah fillah itu.. suatu kemanisan yang begitu nikmat sekali. Itu tandanya mereka menyayangi dan cakna hal aku. Jazakallahu khairan kathira.

Kesempatan yang ada ini, ingin aku jelaskan kehadiran aku di sana. Mengapa sebabnya? Mungkin ada yang kata, tak payahlah nak jelas-jelaskan. Tak guna bagi alasan. Sudah terang lagi bersuluh. Kau insan berdosa! (Wah, begitu cepat sekali hukuman dijatuhkan, habis tu...artis nasyid pun ramai yang duduk dalam majlis berkenaan. Apa bezanya dengan orang yang menonton? Sama juga halnya menonton hiburan yang lagha dan melalaikan... katanya! Katanya.. begitu dan begini...)

Ya lah... yang penting aku mengaku. Tapi rasanya mereka dah boleh agak aku ni bagaimana orangnya. Aku pernah jadi Maktabah (Pustakawan) sewaktu di Maahad dulu. Salah satu tugasnya, mengasingkan berita hiburan di suatu tempat di belakang Perpustakaan. Siapa yang pergi kutip baca berita-berita hiburan itu? Haha. Lepas tu, masa Form 5, siapa yang beria-ia mahukan kita buat persembahan 'lakonan'? Akulah orang yang begitu "sungguhe" menulis skrip dan jalan cerita untuk dipersembahkan. Persembahan hari guru "Diari seorang siswa" juga bertulangbelakangkan aku selaku pencetusnya. Adakah aku berbangga? Tak. Tapi puas.

Satu kepuasan yang aku rasa dapat menzahirkan segala apa yang berada di benak fikiran ini. Kerana, idea-idea kreatif tersebut tidak mati sebegitu saja. Di UPM, pementasan SEL berjaya 'dibebaskan' biarpun karya dan arahan pertama aku dalam bidang tetaer ini dikritik hebat sehingga pulang tangan kosong sewaktu Festival teater inter kolej (FESTIK 2007). Kepuasan tetap ada, kerana usaha itu masih berterusan dan berkembang sehingga membuahkan kemenangan besar Kolej 10+11 (Seta Arts - Protes) pada FESTIK 2009.

Isu kantoi ini bukannya isu besar. Kecil saja isunya. Tapi hati ini begitu terkesan sekali. Getarnya masih terasa. Aku mula berimaginasi yang bukan-bukan. Nasib baik aku bersama adik aku. Cuba bayangkan aku bersama dengan orang tak sepatutnya. Maknanya, orang yang boleh menimbulkan fitnah dan keraguan. Kau buat apa dengan dia tu berdua-duaan sampai larut malam di puncak Genting. Haa! Mendapatlahkan.. Seantero Malaysia akan tahu aku bersama siapa dan sebagainya. Keluarga telah sedia maklum.. tapi sahabat-handai, teman sepejabat, saudara-mara di kampung termasuk 'orang istimewa' itu tak tahu menahupun tentang perkara ini.

Ingin dikhabarkan, perkara berseronok dan berhibur merupakan alasan no. 5 aku ke sana. Pertama sekali, aku ke sana kerana memang sikap aku suka memerhati. Memerhatikan gelagat dan ragam orang. Ribuan manusia yang hadir, macam-macam peel aku tengok. Contohnya, orang awam yang hadir. Ada sesetengah tu bergaya nak mengalahkan artis. Haha. mentang-mentang dapat tiket VIP. Aku tak kisah sangat hal ni...tapi sudah pasti ada yang meluat dengan aksi sebegini.

Kami 2 beradik tiba di Genting Skyway jam 4 petang lebih. Nak naik kereta kabel kerana nak elak masalah 'parking'. Setelah mengesahkan terdapat kabel terakhir jam 12 malam, kami meneruskan rancangan asal menaiki kereta kabel. Tiba di sana, cari toilet dulu..(sejuk kot). Selepas itu, cari surau nak solat Asar. Adik aku, Putra@ Min bertanya kepada seorang Pak Guard, di mana letaknya surau.

Setelah diberitahu, kami mencari surau yang dikatakan berada di First World Hotel. Tapi tak jumpa. Maka bertanya lagi kali kedua. Rupa-rupanya kami perlu berpatah balik ke tempat asal. Maka, ada beberapa assumption. Pertama, kami kena tipu sebab Pak Guard tu memang tak tahu. Kedua, memang kami tak jumpa surau yang dikatakan itu. Ketiga, mungkin Pak Guard baru bekerja, masih tak familiar dengan lokasi dan kedudukan. Keempat, alhamdulillah, solat Asar dan masih ramai orang yang berpusu-pusu bersolat Asar.

Tapi apa yang ingin aku tekankan...kemungkinan, KEMUNGKINAN ya. Ini BUKAN TUDUHAN. KEMUNGKINAN @ PROBABILITY orang awam yang tak bersolat Maghrib amat besar. Kalau red carpet yang bermula 6.30 petang lagi sehingga menjelangnya majlis, sudah pasti ramai yang terlepas Maghrib. Kamipun lewat solat Maghrib. 8 malam ya...dengan jumlah jemaah lelaki kira-kira 8 orang saja(termasuk kami 2 beradik). KEMUNGKINAN yang tak solat Maghrib amat besar sekali. Dengan laporan kehadiran penonton mencecah angka ribuan di mana mereka bersolat? Surau lengang saja..

Orang perempuan mungkin ada alasan 'keuzuran' dsb. Mungkin juga mereka solat di surau tempat kami solat Asar tadi. Cuba bayangkan artis yang bermekap segala...yang mungkin mengambil masa yang lama untuk bersiap dan mereka tiba sebelum Maghrib, KEMUNGKINAN juga mereka meninggalkan solat Maghrib. KEMUNGKINAN juga mereka bersolat di belakang pentas yang KEMUNGKINAN disediakan ruang solat.

Bagaimana pula mereka yang dah mekap tebal-tebal... colour rambut dan sebagainya. Sembahyang Maghrib ke tak? Haa.. Ada sumber menyatakan sesetengah artis ambil wudhu' siap-siap sebelum dimekap. Lepas tu jurumekapnya pula pasangan muhrim. Jadi tak batallah air sembahyang kalau artis lelaki dimekap lelaki dan sebaliknya. Artis nasyid dan beberapa artis lain sampai selepas Maghrib. Mungkin mereka dah solat awal waktu di bilik masing-masing. Alhamdulillah.

Tak kiralah..artis ke...wartawan ke...penganjur ke...peminat ke...orang awam ke... Kewajipan ini wajib dilakukan. Takde istilah qadha' nanti-nanti. Tiba-tiba teringat arwah penyanyi nasyid Kumpulan Raihan dulu. Mungkin, arwah mengalami 'kejutan' yang lebih besar daripada kejutan yang aku terima. Sebabnya, aku pernah juga menghadiri AIM tahun lepas di PWTC. Surau untuk solat Maghrib memang penuh, dan Ustaz Asri Rabbani sendiri yang mengimamkan jemaah. Tapi, situasi di sini memang berbeza.

Sebab kedua, aku ke sana, istilah once in a lifetime. Once in a blue moon. Mengapa peluang ini hadir? Semuanya gara-gara menang tiket melalui Hot.FM. Masa tu memang aku seorang penganggur. Takde kerja. Papa kata, daripada duduk saja tu, sambil dengar radio...masuklah pertandingan teka bunyi ke.. apa ke... yang hadiahnya agak lumayan. Hot.FM ada Suria.FM ada tawar hadiah mencecah angka ribuan tu. Tapi, biasalah, dah banyak kali cuba..tapi tak pernah sangkut pun.

Cuma kali ini berjaya dapat tiket ABP. Mungkin aku cuba kali ketiga baru dapat. Haha. Mungkin juga keinginan menyaksikan ABP buat pertama kali meluap-luap. Sebab AIM,FFM, Hits1, dan beberapa konsert telah dihadiri. Venue seperti PWTC, Stadium Negara, Stadium Melawati, KLCC, IB, KLPAC pernah dijejaki.Usaha tangga kejayaan. Maka peluang keemasan yang hadir sekali seumur hidup ini takkan dilepaskan sebegitu saja.

Masalahnya, tiket ada 2 saja. Mula-mula dah plan nak pergi bersama x-roomate tapi ditolak mentah-mentah saat-saat akhir (Rahman mesti mengamuk punya). Seterusnya tawaran itu bertukar dan berpindah hak milik. Tangan ke tangan. (Dari Shahril ke Wan ke Fazley ke Affero dll). Kawan perempuan tak berani nak ajak. Banyak hati yang perlu dijaga. Kantoi keluar TV pulak tu. Nasib baik dia kenal Putra. Kalau tak...memang tak lah.

Sebab ketiga, cuti yang aku minta seminggu lebih awal telah lulus. Kalau tak lulus, memang tak pergi punya. Kalau tak cuti, memang kena masuk lewat 13 April sebab nak jumpa doktor J di UPM. Doktor gigi lah. Lepas tu, Isnin nak cuti sebab nak selesaikan tunggakan 'hutang' PTPTN. Dah 3 surat amaran aku terima.

Sebab seterusnya.. sebab keempat, aku nak berdrama! Haha. Misi mustahil aku berjaya kali ini. Ala-ala cerita Slumdog millionaire. Jamal masuk WWTBAM kerana nak suruh kekasihnya perasan dia masuk TV. Dan aku juga berjaya merealisasikan misi mustahil ini. SMS dari Labuan adalah SMS pertama aku terima. Dia cakap, nampak aku kat TV. Cam sangat muka aku. Ya lah.. adik aku siap angkat tangan lagi masa kamera zoom. Harap-harap babak ini juga seperti cerita Yo Soy Betty La Fea..bukan Ugly Betty ya. Di mana Armando tengok Betty yang 'buruk' bahagia bersama lelaki lain 'keluar TV'. Aku harap orang-orang yang pernah kecewakan aku ...yang melukakan hati aku (termasuk dia yang pernah aku cerita dalam blog ni tajuk February) dia dapat tengok.." I still survive without you.." Aku bahagia walaupun dulu kau permainkan perasaan aku. Cewah, tiada dendam ya ;P

Dan sebab kelima..barulah nak berhibur. Tapi tak seronok pun. Aku suka memerhatikan orang belakang tabir, macam musician bawah Ramli MS. Bagaimana hebat sebuah persembahan. Apa yang berlaku waktu iklan (tolonglah..si DB dan A hanya buat lawak dalam dunia mereka sendiri). Tak seronok sebab tak boleh fokus setiap persembahan gara-gara 'kuar TV lah'. SMS masuk bertalu-talu. Persembahan yang paling berkesan, Jamal, Ayu, Sarah & Aizat. Yang lain hilang fokus, terutama Hujan & CT. Masa Faizal buat persembahan penutup dah kena beransur nak kejar kereta kabel sebelum 12 tengah malam.

Gambar-gambar? Aku tak bergambar dengan sesiapa pun. Haha. Kelakar kan? Ambil gambar mereka tu adalah. Tapi nak siar buat apa. Bukan eksklusif sangat pun. Lagipun Min tak set flash. Jadi tak terang sangat. Fesyen? Ada yang labuh sangat kain bawah, tapi atas tak cukup kain. Tak cukup kain atas bawah pun ada. Yang nampak 'gems' kat TV taklah 'berisi' sangat. Keputusan? Malas nak ulas ABP. Klise. Lagipun semua dah tahu siapa menang dan kalah balik tangan kosong tanda zaman kejatuhan telah bermula terutama orang itu. Haha.

5 comments:

  1. aiseh...how can i missed that scene yg ade ko? berdasarkan entry ko ni kan,aku rase ko la yg d most popular dat nite. Neway, summary entry ni : Pple doubt ur existence in ABPBH as u were x-Maahad student.

    ReplyDelete
  2. rugi x tgk ko musyi..huhu..ade playback x??haha

    ReplyDelete
  3. epi>tu lah...i duduk je...bukannya kantoi berparti liar...haha

    ros>entah r..tengok kt website tv3 ataupun youtube..haha

    ReplyDelete
  4. jamal malik from kelate..
    bilo nk nikoh dengan kekasih dr labuan..
    hehe..

    ReplyDelete
  5. dio royat ambo napok gemuk dale TV...haha

    ReplyDelete