Hebahan

Tuesday, April 14, 2009

JT = Jangan Tegur = Jangan Takut = Jangan Tidur = Jangan Tengok ?


Ini filem Melayu terkini aku tengok di pawagam. Cerita orang putih?? Download sudah.. kecuali cerita aksi dan thriller boleh dipertimbangkan untuk ditonton di pawagam. Aku bukan penggemar cerita seram sebab aku lebih suka cerita yang ada thrill dan suspen. Yang berbentuk realiti atau diadaptasi daripada mana-mana karya.

Kali ini aku menonton cerita JT dengan sedikit info & sedikit harapan. (low expectation sebab pernah letak high expectation sewaktu menonton Congkak). Hasilnya..seperti yang dijangka. tiada pembaharuan. Masih lagi cerita ulangan (ada satu babak tu recycle Jangan Pandang Belakang). Klise seperti Congkak pun ada. Dalam Congkak, mereka diganggu kerana tak solat 5 waktu. Kali ni, watak Baizura tu 'lemah' kerana digambarkan tak baca Yaa-Siin ketika neneknya meninggal dunia, apatah lagi nak mengaji al-quran. Mungkin dia datang bulan kot..haha.

Ada macam tengok Expose Mistik kat Astro pun ada. Rasanya Expose Mistik nampak lagi real. Dan ada sedikit persamaan dengan cerita MAUT, Bade Hj. Azmi. cerita part 1, ketika Syaaban. Lakonan Liyana Jasmay, yang didatangi roh bagi menyelesaikan kes pembunuhan yang membawanya ke lokasi tragedi pembunuhan. Cuma dalam JT, huraiannya sedikit panjang. Kira macam short story dikembangkan ceritanya.. tapi tak ada yang menarik sangat pun. Sampai aku boleh tertidur gara-gara perjalanan cerita yang lambat. Tersedar pun bukan sebab takut dengar orang menjerit, tapi sebab bunyi dia yang kuat dan berkualiti.(haa..sistem bunyi boleh beri kredit)

Cerita JT ni macam nak cuba takut-takutkan penonton tapi macam anjing menyalak bukit saja. Tak payahlah buat benda yang sia-sia. Kita dah tau... hantu takkan kacau kalau tak tegur. Kalau tegur juga, mental dah bersedia. Jari dah nak tutup lubang telinga kot kot ada juga yang sampai hati nak menjerit. Meracau!

Gandingan Pierre- Julia selaku teraju utama macam tak ngam. Mungkin Pierre ambil pengajaran pasal heroinnya dalam JPB dikutuk. Lakonan Julia selaku watak utama (setelah pembantu dalam Kayangan, dan cameo Cicakman 2), boleh diasah lagi. Kenapa tiada chemistry? Watak suami Natasya digambarkan penyayang, tapi bila tidur atas kerusi dalam wad pun boleh tidur mati bila Natasha kejut nak ke toilet. Pun boleh!

Elok-elok je jalan ke toilet macam orang sakit (baru lepas koma) sebab suami tidur mati, tiba-tiba lari macam pelesit sebab nampak hantu dalam khayalannya. Siap lampu rosak lagi tu. Yang best sekali, dalam hospital tu 3 orang je ada. Natasha, suami dia & doktor cantik lakonan Rozita Che Wan. Aku lebih suka scene yang tiada dialog. Contohnya..rumah yang ada lampu tak
betul itu. Sekejap nyala..sekejap padam. Dan memang rumah itulah punca segala masalah, yang memberi jawapan kepada Natasha. Natasha siap bawa adik dia lagi, konon-konon nak buat teman. Bajet berhantu lah rumah tu. Haha.

Adegan Natasha kena kacau di rumah mak dia tu logik juga, sebab rumah mereka tinggal suami isteri dah kena pagar. Tetapi, Natasha jadi mangsa juga, walaupun rumah itu telah dipagar. Mungkin suami dia tak reti nak pagar kot. Ustaz datang pun pakai seluar pendek je. Maka muncul pula seorang lagi Ustaz nak pagar rumah mereka. Ingatkan hebat sangat Ustaz baru tu.. rupa-rupanya mereka saling bergantung antara satu sama lain juga.

Apa yang boleh diberi pujian, pemilihan pelakon yang tak klise. Takde Mak Mah kali ini. Ikon pelakon seram seperti Maya Karin juga tiada. Ada muka baru seperti Julia. Nadia Mustafar penyelamat cerita ini (tapi lakonannya macam dalam Kelibat, Afdlin Shauki sebagai Tanti), Ellie Suriati adalah kunci jawapan segala persoalan. Lakonannya menjadi tetapi pernah tengok lakonannya yang lebih berkesan dan emosi. Dan sebab tu kot suaminya turut diundang berlakon.

Pierre selaku pengarah muda dan penulis skrip. Sentuhan akhir cerita ini bukan hasil kerja tangannya gara-gara kontroversi "Meliliea n bla bla". (Haha, kalau watak Baizura @ Natasha tu lelaki, Pierre sesuai kot lakonkan watak orang yang merasakan "orang yang dia nampak" tu wujud, walhal hakikatnya..tidak). Dengan usia yang muda (lagi muda dari aku..haha..cam tak percaya), dia menghasilkan skrip cerita yang orang muda seperti aku tak boleh buat. Tentu pengalaman hidup dan kajian terperinci telah dibuat ketika menghasilkan cerita ini. Ini harus diberi kredit. Grafnya meningkat setahap tetapi tidak mendadak setelah 9 September & I'm not single.

Secara peribadi, aku lebih suka I'm not single. Haha. Adakah Jangan tegur = jangan tengok? Aku tak boleh kata sebegitu. Sebab selera kita tak sama. Tak adil kan? Sebab ada peminat tegar yang suka cerita cenggini. Kalau tension.. nak rasa menjerit..vokal all out dilontarkan sepenuhnya, boleh berlatih di sini. Bila hantu tu kena tegur...sedialah buat bubbling ke apa ke sebelum menjerit. Orang tak marah punya.

No comments:

Post a Comment