Hebahan

Monday, September 28, 2009

Berita hangat September > menaiki darjah kepanasan

Tangga SEPULUH - Masih sejuk, tapi lama kelamaan topik ini makin panas! Kelayakan Piala Dunia 2010 yang bakal berlangsung di Afrika Selatan tahun hadapan. Pasukan yang gagal ke peringkat akhir Euro 2008, England akhirnya layak ke Piala Dunia setelah menduduki tangga teratas kumpulan. Itupun setelah menewaskan Croatia. Kiranya misi membalas dendam berjaya setelah Croatia menyingkirkan mereka ketika Euro. Yang penting kesemua gol dihasilkan oleh pemain-pemain TOP 4 pasukan BPL. Mungkin jalan yang sukar dan berliku akan ditempuh pasukan berikut; Czech, France, Argentina, Nigeria, Egypt, Portugal, Sweden, Greece, Poland, Rusia, Croatia dan Ukraine. Sisa-sisa play-off masih ada, jalan belakang masih ada kan?


Seterusnya masih berita sukan. Semakin menaiki darjah kehangatan. Setelah kekalahan mengejut Ratu Skuasy negara, Datuk Nicol Ann David di Terbuka Britain di peringkat suku akhir itu bukanlah penghalang bagi beliau untuk bangkit kembali. Masih kekal selaku pemain nombor SATU dunia, Nicol memang berada di kelas tersendiri setelah memeneangi gelaran Terbuka Dunia di Amsterdam buat kali keempat.


Atlit berikut meledak gara-gara "krisis identiti" yang dihadapinya. Ramai yang ragu-ragu akan jantinanya. Lelaki atau Wanita? Juara dunia acara 800m kategori wanita dari Afrika Selatan, tetapi dek susuk tubuhnya yang nampak tegap di samping kegarauan suaranya, orang mula mempertikaikan statusnya. Dan setelah ujian dilakukan, terbukti beliau boleh dikategorikan sebagai khunsa, yakni mempunyai kedua-dua alat kelamin.


Daily Telegraph Sydney tidak menyebutkan sumber terbabit dalam ujian ke atas juara dunia 800 meter wanita itu berkata, pelari tersebut dilahirkan dengan dua organ lelaki dan wanita serta tidak mempunyai rahim atau ovari. Isy, tiba-tiba teringat seorang bekas atlit SUKMA suatu ketika dulu. Masih terbayang lagi Petra Nabila Mustafa.

(9) Bukan populariti yang dikejar beliau meskipun kedudukan beliau jatuh dari tangga pertama bulan lalu. (Alaa.. aku yang suka suki buat carta ni, jadi sesuka suki juga aku mengubahsuai)


Kartika Sari Dewi - yang melonjak namanya gara-gara rela menerima hukuman 6 kali sebatan kini semakin tenang. Tenang setelah bertudung dan menunggu masa hukuman sebat yang dijangka dilakukan Aidiladha ini. Semoga Kartika terus tabah. Hukuman 6 kali rotan itu sebenarnya tidak menepati kehendak syarak yang memperuntukkan hukuman 40 kali rotan (ada riwayat menyebut 80 kali). Alih-alih muncul pula wanita ini.


Wartawan wanita dari negara Sudan. Lubna Hussein yang didapati bersalah memakai seluar panjang. Sebuah mahkamah syariah di Sudan mengenakan denda sebanyak 500 pound Sudan (RM715) terhadapnya. Namun Lubna, 34, enggan membayar denda itu tetapi sanggup dipenjarakan.Berdasarkan undang-undang Sudan, Lubna boleh dikenakan 40 kali sebatan. Lubna ditahan bersama 12 wanita lain oleh polis di kafe Kawkab Elsharq di sini pada 3 Julai lalu. Sepuluh daripada mereka telah mengaku bersalah dan dikenakan 10 kali sebatan.

Lubna yang merupakan wartawan dengan sebuah akhbar Sudan, Al-Sahafa, meminta dibicarakan di mahkamah syariah atas dakwaan berpakaian tidak senonoh.

Nombor (8). Akhirnya.. setelah beberapa kali usahanya dihalang pihak berkuasa negara, Alain Robert aka Spiderman berjaya menawan puncak tertinggi KLCC pada 1 September 2009. Baru saja sambutan kemerdekaan. Orang sibuk bersahur, dia sibuk memanjat. Yang penting pandai bodek, bawa bendera Malaysia lagi. Timbul pula persoalan sampingan; adakah sistem keselamatan negara benar-benar terjamin. Mudah saja orang luar membolosi kawasan panas. Sekuriti yang berkualiti kah?


(7) 3P! Pelantikan, pencapaian & pengiktirafan. Setelah 'rival'nya menjadi Menteri Tak Berfolio, kini giliran Dato' Tony Fernandez pula merasa. Merasa menjadi peneraju pasukan Formula 1, 1Malaysia (1MF1T). Adakah rakyat Malaysia bakal menjadi pemandu Formula 1 kelak? Fairuz Fauzy, Jazeman Jaafar atau Alex Yoong??? Haha.


Selebriti bidang masakan, Chef Wan pula mengharumkan nama Malaysia setelah diiktiraf sebagai "The Best Celebrity Chef In The World” di ‘World Gourmand Cookbook and Media Awards 2009′ bertempat di Comedie Francaise near Palais Royal 'Iron Chef yang World'. Selain dinobatkan sebagai ’selebriti chef terbaik dunia’, buku masaknya “Sajian Aidilfitri bersama Chef Wan” terbitan Avon Cosmetic Malaysia 2008, juga diiktiraf sebagai buku kutipan amal terbaik.


Kumpulan Raihan terus mengharumkan nama negara biarpun tanpa kelibat Nazrey Johani. Mereka dijadualkan menghadiri Konsert EID Celebration di Leicester Hall, London pada 24 September ini, namun sekadar impian semata-mata kerana terpaksa ditangguhkan penganjur berikutan berlakunya demonstrasi anti-Islam di kota itu sekarang. Yang penting, lagu raya mereka bertajuk Salam Aidilfitri Ayahanda & Bonda sangat sedap. Mungkin boleh jadi lagu raya evergreen 5-10 tahun akan datang. Kolaborasi yang menarik bersama Hujan.



Lagu raya alaf baru yang sedap. Satu lagi lagu raya best bertajuk Mensyukuri Syawal, dendangan Meet Uncle Hussain(MUH). Apa??? MUH?? Mereka berdiri tanpa Lan okay~

Semakin panas. Menduduki carta di posisi nombor (6). Kematian. Setiap masa ada saja orang yang lahir ke dunia dan meninggalkan kita. Ada yang pergi meninggalkan nama. Berbekas dan terkesan. Terasa kehilangannya. Dua orang tokoh, bekas Menteri Besar Kelantan, Tan Sri Mohamed Yaacob meninggal dunia pada 11 September 2009. Manakala bekas Menteri Besar Pahang, Datuk Abdul Rahim Abu Bakar meninggal dunia pada 25 September 2009.

Tetapi kematian yang menjadi tajuk utama, dan perbualan di kedai kopi sudah tentu kematian Mariam Johari, 88 atau nama Koreanya, Kim Soon Ae yang telah berhijrah ke Korea dan terkandas di negara itu selama 63 tahun. Mariam meninggalkan 3 orang anaknya di Plentong, Johor Bahru. Kemuncak kontroversinya gara-gara wasiat Mariam yang mahu dikebumikan sebagaimana cara hidup masyarakat di Korea.


Manakala taraf warganegara Malaysia telah beliau lepaskan. Awalnya sukar meramalkan apakah jenazah Mariam dapat dibawa ke tanah air? Ditambah pula dengan kesempitan wang di pihak keluarganya. Tiba-tiba muncul seorang selebriti untuk menyumbang RM11,000 bagi menguruskan jenazah Mariam ke sini. Siapakah??? Jeng.. jeng.. jeng..

Ibarat orang berbudi kita berbahasa, atas keluhuran budi selebriti itu, satu hari kelak pastinya akan mendapat ganjaran di sisi Ilahi. Apapun sudah ketentuan atas inisiatif Majlis Agama Islam Johor dan sokongan Wisma Putra, Aidilfitri kali ini tentunya syahdu buat Ramlah Sonni, 74, Jelani, 72 dan Jamnah, 67, yang sekian lama terpisah menyimpan rindu dendam penyudahnya dapat bertafakur di pusara ibunda tercinta. Natijahnya Mariam dan satu lagi kisah, Natrah adalah mangsa peperangan. Natrah bakal dipentaskan kelak oleh sutradara Erma Fatima. Kisah gempar suatu masa dulu gara-gara murtad. Al Fatihah buat mereka yang pergi dahulu.

Nombor (5), berita politik terus hangat membara. Mula-mula sekali sudah tentu PRK ke-9, di Negeri 9 setelah ADUN Bagan Pinang, YB Azman Mohd. Noor meninggal pada bulan SEMBILAN, yakni bulan September dan Ramadhan. Yang penting 09.09.09 bukan tarikh mengundinya. PRK DUN Bagan Pinang akan berlangsung pada 11 Oktober 2009 manakala hari penamaan calon pada 3 Oktober 2009. Soalannya, bolehkah UMNO/BN mempertahankan kubu mereka?? Sama2 kita saksikan peperangan ini nanti.


(4) - Dari Negeri Sembilan kita ke negeri Selangor pula. Setelah dihambat kontroversi kepala lembu, arak dsb kini isu Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) pula. Malas nak ulas sebab takkan habis, ayuh kita tingkatkan darjah celcius kita. 80 darjah celcius~

(3)- 85 degree; isu Datuk Seri Anwar Ibrahim! Kes liwatnya yang tertangguh-tangguh lagi. Tak payahlah tunda-tunda lagi. Kasi cepat habis, lagi bagus. Kan??

Naikkan lagi darjah kepanasan dengan isu yang lebih hangat. 90 darjah celcius~ Kelantan Darul Naim ada minyak??? TEET! Semenjak 2004?? Tuntutan royalti minyak telah dituntut oleh kerajaan Kelantan. Haa.. itu lah berita hangatnya, ditambah berita ini... ini.. dan ini. Rakyat didahulukan katanya...

Naib juara carta berita hangat September dengan markah 90%, sudah tentu mengenai konflik kerajaan BN. BN?? Apa itu?? Orang kata Barang Naik?? Berapa naik??? Banyak naik.. Taklah!! Ada yang kata kerajaan B!n1 N@j!_..?? Ngoklah! Ada ke BN pun tak tahu. Be End!
Barisan Nasional lah. Setelah MCA masih dalam kemelut. MIC pula mencelah menimbulkan dilema. Dilema samada kerjasama bersama MIC harus diteruskan atau tidak! Sudah ada alternatif kepada MIC, parti untuk orang India. Makkal Sakhti + KIMMA(Kesatuan India Muslim Malaysia). Amek kau Sami Bulu~ Ada hati nak kalung selipar dekat Tun. Tun kata kau patut berehat 20 tahun. Haha.

Dan parti UMNO sendiri.. kerajaan BN. Tahniah buat PM kerana mengotakan janji untuk penduduk MU walaupun kalah. Jambatan baru menghubungkan MU Baru dan Lama telah dirasmikan. Tetapi.. tiba-tiba ada quote yang menarik dan menyerlah daripada 2 orang paling penting dalam Malaysia ni. PM kita kata ini. Tapi first lady kita nak overshadow pulak kata ini. Memang ada class~ Zasss! SATU MALAYSIA!

SAPU MALAYSIA! Berengset punya Indon! Inilah berita paling hangat dengan 100 darjah celcius. Cair... macam kena lahar gunung berapi Krakatoa. SAPU Malaysia - rakyat diutamakan~ 50 org wat onar. Nasihat terbuka buat mereka, mereka tak boleh memilih jiran. Ada desas-desus mengatakan kerajaann Indo sengaja nak alih isu bagi cover krisis ekonomi.

Maka, bersemangatlah mereka menyapu. Nak usir rakyat Malaysia. Ashraf Sinclair selamat pulak! Haha. Ada orang kata mereka sebenarnya diupah. Dapat duit tu. Dan ada yang menyedapkan cerita, mereka tulah PATI yang kena tangkap, diberi makanan percuma dan dihantar balik dengan percuma.


Bermula dengan isu TKI(tenaga kerja Indonesia), di Malaysia orang gajilah, yang didera. Alaa.. berapa kerat sangat yang kena dera. Itupun sebab majikan bukan Islam. Yang buat perangai, yang mencuri, dan lain-lain.. apa kes??? Seterusnya isu Manohara yang kini meledak dengan sinetron. Bajet artis! Dan kemuncaknya.. lagu Negaraku dan Tarian Pendet. Pihak Discovery Chanel sudah memberikan ulasan mereka. Tepuk dada, tanya selera.


Mereka bukan main semangat, usaha gegeh ke Kedutaan Malaysia nak pijak dan bakar Jalur Gemilang. Yang melucukan, sesudah dibakar, dipijak pulak api tersebut supaya padam agar tidak terus menghanguskan Jalur Gemilang. Mereka sendiri yang memadamnya. Hahaha. Begitulah pemikiran mundur dan primitif rakyat Indonesia. Yang penting, kita jangan mengikut jejak langkah mereka yang tidak bertamadun itu. Bendera dibakar, Malaysia tak panas pun.

Tup.. tup.. gempa bumi melanda mereka. Siapa yang hulur tangan ringankan beban?? Haha. Tiba-tiba aku sangat patriotik! Bagi sokongan tak berbelah bagi anda selaku rakyat Malaysia di sini.

Kemuncak segala berita tadi sudah tentu kematian - Noordin Mohd Top! Ada ke patut depa kata kita eksport pengganas. Setelah Indonesia dilanda gempa bumi, merebak pula musibah ke jiran tetangga lain, Filipina yang banjir besar. Kota Manila dilanda Taufan Ketsana mengorbankan kira-kira 105 orang. Bersyukurlah~ kita di bumi bertuah.

TAMAT berita. NOKTAH>.

1 comment:

  1. Hitam Putih Kehidupan: Berita Hangat September > Menaiki Darjah Kepanasan >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Hitam Putih Kehidupan: Berita Hangat September > Menaiki Darjah Kepanasan >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Hitam Putih Kehidupan: Berita Hangat September > Menaiki Darjah Kepanasan >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    ReplyDelete