Hebahan

Wednesday, September 16, 2009

Buat Renungan

“Daripada al-Nawwas bin Sam’aan Radiyallahu ‘anhu, Nabi SAW telah bersabda: Kebajikan itu adalah pada keelokan akhlak. Manakala dosa kejahatan pula adalah apa yang mendatangkan resah pada dirimu, dan engkau tidak suka manusia lain melihat atau mengetahuinya.” - Hadith Riwayat Muslim

Mereka yang dijangkiti dosa ada empat RASA.

1. Rasa bersalah dengan dosa

2. Rasa biasa dengan dosa

3. Rasa seronok dengan dosa

4. Menjadi pembela/mempromosikan dosa

“Sebahagian tanda matinya hati, iaitu jika tidak merasa sedih kerana tertinggalnya suatu amalan kebaikan, juga tidak menyesal jika terbuat suatu perlanggaran dosa”

Maka apabila hati kita telah mati, segala kebaikan di depan mata yang Allah bentangkan untuk menjawab permintaan kita memohon jalan yang lurus, pasti terhijab dari pandangan mata.

Soalnya bagaimana menghidupkan semula hati yang telah mati? Bawalah hati itu mendekati tuhan, pasti kita akan merasa tenang (Ar-Ra’d:28).

Larikan diri seketika daripada kesibukan dunia yang saban hari meletihkan dan melelahkan kita dengan pelbagai kerenah manusia yang tidak henti-henti. Duduklah sejenak dan renungkan ke dalam dasar hati, dan muhasabah kembali tujuan kita hidup di dunia ini dan halatuju kita selepas mati.

Bukankah Rasullullah mengajar kita bahawa dosa kejahatan itu ialah yang meresahkan hati, dan semestinya hati yang resah dengan dosa ialah hati yang terpandu oleh kesedaran bertuhan. Maka mulakanlah langkah perubahan anda (jika anda ikhlas mahu berubah), dengan mencari hati anda kembali.

“Carilah hatimu pada tiga tempat. Cari hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran. Jika kau tidak temui, cari hatimu ketika mengerjakan solat. Jika kau tidak temui, cari hatimu ketika duduk bertafakur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati!” - Imam al-Ghazali

No comments:

Post a Comment