Hebahan

Wednesday, March 26, 2014

ISTIRJA' ; | #pray4MH370 | #pray4Egypt529



Apa itu Istirja'??

Innaa lillahi wa innaa ilaihi roji'un~

Diucapkan setiap kali diuji/ditimpa musibah atau sebarang perkara yang menyakiti Mukmin. Bukan dedikasi khas untuk kematian semata-mata.

Al-Fatihah?

Apa tujuan sedekahkan al-Fatihah?? Pahala al-Fatihah/al-Quran tidak hanya sampai kepada si mati, bahkan boleh juga sampai kepada yang masih hidup. Bahkan, kita yang membacanya juga mendapat pahala jika al-Quran dibaca secara tartil

Dari `Abdullah bin `Amr bin al-`As radhiallahu ‘anhuma dari Nabi sallAllahu `alaihi wasallam, sabdanya:
 
“Dikatakanlah, nanti ketika akan masuk syurga- kepada orang yang mempunyai al-Quran (gemar membaca, mengingat-ingat kandungannya serta mengamalkan isinya): “Bacalah dan naikilah darjatmu (dalam syurga) serta tartilkanlah (yakni membaca perlahan-lahan) sebagaimana engkau mentartilkannya dulu ketika di dunia, sebab sesungguhnya tempat kedudukanmu adalah pada akhir ayat yang engkau baca.” (HR at-Tarmidzi)

Dari Ibnu Mas`ud radhiAllahu `anhu katanya: ”Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:
 
“Barangsiapa yang membaca satu huruf dari kitabullah (al-Quran), maka ia memperoleh satu kebaikan, sedang satu kebaikan itu akan dibalas dengan sepuluh kali ganda seperti itu. Aku tidak mengatakan bahwa ‘alif lam mim’ itu satu huruf, tetapi ‘alif’ adalah satu huruf, ‘lam’ satu huruf dan ‘mim’ juga satu huruf.” (HR at-Tarmidzi)



Apakah yang sedang berlaku? Sedang terlaksana? Allah Yang Maha Mengetahui segala yang terjadi di langit dan di bumi. Ilmu kita ada.. ibarat air laut yang terlekat di hujung jarum bila kita celup ke dalam lautan (ilmu) Allah yang Maha Luas.

Seluas-luas lautan Hindi... luas lagi ilmu Allah. Besar lagi kuasa yang dimiliki Allah rabbul jalil. Hebat manapun teknologi yang manusia ada, belum mampu mencari kapal terbang MH370 yang kali terakhir dikesan berada di selatan Laut Hindi itu.







Dalam waktu yang sama, para penyokong Dr. Morsi serama 529 orang telah dijatuhkan hukuman mati. Apa ertinya ini semua?? Apakah hikmahnya?? Hanya Dia ada jawapannya. Kita manusia hanya merancang, Allah itu sebaik-baik perancang. Kita yang mentadbir.. Allah punya takdir. Percaya pada qada' dan qadar.




No comments:

Post a Comment