Hebahan

Thursday, September 3, 2009

Bazar !

Bazar ni perkataan arab. Bukan perkataan Melayu. Mana ada perkataan Melayu yang asli. Bazar bukan bizarre, perkataan Inggeris yang bermaksud sangat pelik. Bazar juga bukan bermaksud bazir walaupun ramai yang ke bazar dan membazir.

Jika puasa hari ke-7, aku berbuka di luar buat pertama kalinya. Kali ini setelah masuk hari kelapan umat Islam berpuasa, aku akhirnya jejakkan kaki ke Bazar Ramadhan. Ya! Akhirnya... Semuanya mungkin sebab aku cuak dengan orang ramai. Penyakit itu boleh merebak dan berjangkit dengan sekali bersin saja. Kalau orang yang bersin itu Muslim, & beliau memuji Allah, ALHAMDULILLAH, maka menjadi hak bagi saudara seagamanya mengucapkan YARHAMUKALLAH.

Orang kata, kalau kita bersin itu tanda Allah sayang kepada kita. Bersin bukan seperti batuk dan juga selsema. Batuk & selsema menyebabkan kita sakit. Tapi bersin membuang penyakit. Ada satu fakta, masa kita bersin, kita tak mampu membuka mata. Kalau kita cuba buka mata waktu bersin, mata kita akan terjegil KELUAR! Tak percaya? Cubalah. But please don't try this at home. Haha~

Berikut merupakan scenery ketika aku masuk ke bazar buat pertama kalinya Ramadhan kali ini. Hari Sabtu, 29 Ogos 2009, bertempat di Bandar Baru Bangi. Seksyen berapa aku sudah lupa. Yang penting belakang Billion. Maaflah orang Bangi seksyen kalian aku tak hafal. Tapi landmark Bangi tahulah seperti Warta, Wisma PKNS, Pasar malam Shell, UKM dsb.









No comments:

Post a Comment