Hebahan

Monday, October 31, 2011

Well-planned or plan well

Demikianlah tajuk entri kali ini. Apa makannya?

Ayat klise yang selalu kita dengar, "kita manusia hanya merancang, tetapi tuhan yang menentukan", "segala yang baik itu daripada Allah, yang kurang itu daripada kelemahan diri kita sendiri". Kita manusia hanya mampu merancang, tetapi Allah itu sebaik-baik perancang. Perancangan Allah lebih baik untuk kita tanpa disedari.


Ada kalanya kita rasa tak suka dengan sesuatu "bala" yang menimpa kita, walhal itulah sebenarnya perkara yang "baik" atau "nikmat" tanpa kita sedari dalam hidup kita. Ada hikmahnya.. bahasa skemanya. Dan Allah ada berfirman di dalam Al-Quran;

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Surah. Al Baqarah:216)

Benda ini pernah terjadi dalam hidup sesiapa saja. Ada satu perkara, kita merancangnya penuh teliti. Majlis kahwin contohnya. Kita pula nak buat majlis tertutup. Orang rapat sahaja dijemput. Jika tetamu tiada kad eksklusif (atau surat mengeler) maka tak boleh masuk ke dalam majlis.

Kita dah rancang, bermula majlis pra-perkahwinan, bajetnya banyak mana, aturcara majlisnya tertib dan penuh protokol, siap ada MC bagai, pelamin dihias nan indah, mak andamnya bukan calang-calang dan paling penting siap ada tajaan kecil kompeni keluarga.

Alih-alih..sewaktu berlangsungnya majlis. Hujan lebat. Pengantin lambat. Tetamu dan dif jemputan kehormat pun lewat atau langsung tak datang. Segala yang dirancang tak berjaya dilaksana sepenuhnya. Ada cacat celanya, serba-serbi tak kena dibuatnya. Itulah ujian daripada-Nya.


Berbeza pula majlis yang sederhana. Ala-ala majlis kesyukuran (majlis sambut menantu Ore Klate kata). Orang kampung yang tolong bekwoh (backwork). Dari tukang bancuh air sehinggalah pengacau dodol hatta AJK (ahli jung kako yakni seperti pekerja caterer yang tolong hidang dan kutip pinggan mangkuk) sekalipun terdiri daripada sanak saudara dan jiran tetangga.

Tetapi majlisnya.. masya allah. Meriah ya amat. Meriah dengan kunjungan mesra. Ala-ala majlis reunion gitu. Dengan kanak-kanak berlari-lari riang di samping ada juga yang menangis tersedu-sedan. Tapi itulah ambient "kenduri kahwin". Orang yang datang jauh-jauh boleh "rasa". Oh, aku hadir ajlis kahwin rupanya. Err.. mungkin juga takrif "meriah" juga amat subjektif.


Tadi contoh majlis kahwin. Tiada kena mengena dengan sesiapa ya. Ni kisah aku pulak. Aku telah merancang satu majlis. Rindu sangat nak jumpa kawan-kawan sekolah rendah. Maka aku telah "create event" di FB dengan judul Raya Potluck Reunion di mana kawan-kawan sekolah rendah Sungai Tua, Batu Caves batch 1991-1996 adalah sasarannya.

Eventnya boleh dilihat di sini. Infonya pula sebegini; SKSTB/SRASTB Reunion. Self-sponsored. Just imagine we have a picinic one Saturday morning & suddenly we meet our friend. so this could be happen if we do it by planning. So everybody just have to bring their own stuffs (foods,drinks,mat -we will discuss about it later). Ready for picnic & strolling with our family & friends.

Perancangannya bukan main lagi. Ajak sebelum masuk Ramadhan lagi dengan harapan supaya mereka dapat "block" tarikh reunion itu. Sebab aku dah "bajet" musim rumah terbuka, maka aku memilih minggu terakhir raya. Lokasi? Tempat yang mudah bagi mereka walaupun agak sukar bagi aku dan famili dari Putrajaya. Taman Metropolitan, Kepong.

Tengok-tengok.. memang kami satu keluarga sahaja yang hadir. Kecewa tak aku sebagai penganjur majlis? TEET~ Soalan cepu emas. Kena cepuk baru tau! Hehe. Takdelah kecewa sangat, cuma mungkin rasa agak ralat dan sedikit terkilan. Hahaha. Lagipun memang kami nekad, orang ramai ke sikit, memang kami nak berpiknik di pagi minggu itu. Rugi siapa yang tak datang, tak dapat merasa apam polca dots @ dino apam ini :)


Percayalah rukun Iman keenam; percaya kepada Qada' dan Qadar. Kita sudah berusaha, berikhtiar, yang merancang kita, melaksanakan juga kita tapi yang menentukan bukan kita. Berserah.. pasrah. Tawakkal dan redha saja apa yang telah tertulis. Kan? Kita ini hamba-Nya.



Berbeza pula dengan satu lagi majlis. Alah, bukan majlis besar pun. Bukan juga majlis kecil-kecilan. Cuma buat makan-makan saja. Bukan juga rumah terbuka sebab rumah sentiasa terbuka untuk sahabat-sahabat datang berziarah.

Suatu hari Jumaat, alang-alang aku ajak Ashraf datang ke rumah (untuk berbekam), maka minta jasa baik isteri tercinta untuk masak ala kadar walaupun si isteri telah sediakan mihun sup dan juga cup cake dengan banyaknya. Sementelah masak lebih, maka ajak saja suka-suka guna SMS on the spot. Ajak Ros-Din, Shafik, Amir Rasyid.

Siapa sangka mereka datang selepas solat jumaat. Merekalah tetamu yang membawa rahmat ke rumah kami. Si Ashraf ni pula ajak Azwan (seorang lagi sahabat Ma'ahad) yang kebetulan tinggal di Presint 15. Wakil sekolah rendah ada, wakil Ma'ahad ada, wakil KMPP ada, wakil UPM ada dan wakil KKM  (Kementerian Kesihatan-pernah berkhidmat secara kontrak 5 bulan) juga ada.

Semua wakil ada dalam satu majlis yang tak terancang. Hebatkan kuasa Allah? Ini memang satu kejutan!



Hidup ni adakalanya kita perlukan kejutan bukan? Kejutan untuk yang tersayang contohnya. Barulah hilang rasa hambar kan? Bosan bukan alasannya. Kalau nak buat kejutan, kita perlu ada strategi dan perancangan sebelum dilaksanakan dengan jayanya atau ala kadar saja. Barulah berseri dan rukun rumahtangga bila ada kejutan dan gurau senda kan?


14 Oktober baru-baru ini hari kelahiran isteriku, Nurulhuda. Maka pasti aku akan raikan dengan beberapa kejutan. Hari Jadi aku ke-27 dapat Kek Panda!


Jadi apakah kejutannya? Bunga? Semestinya ada. Tapi itu bukan cukup terkejut. Rancangan asal konon nak bersekongkol dengan budak-budak SMK Cyberjaya, di mana Puan Nurulhuda merupakan guru kelas mereka, tapi apakan daya. Kita hanya merancang. Lain yang dirancang lain pula jadinya.

Tapi yang penting sudah berpakat dengan Cik Ti, tolong jaga Sumayyah sampai petang. Kami nak dating berdua saja. Maka, lepas Jumaat bermulalah proses melaksana. Menuju The Mines, dan dia ingat kita hanya akan tengok wayang. Tapi meleset jangkaannya. Sebab buat pertama kalinya.. kami dating di sini!



Bersaksikan tasik buatan bekas lombong The Mines, kami semikan lagi cinta kami. Semarakkan supaya lebih berseri hidup kami. Kehadiran Sumayyah Hannani cukup membuktikan betapa bererti kelahirannya sebagai bukti cinta kami.

Dulu selalu tengok pasangan couple budak-budak UPM berdating. Dan kami pasangan yang halal dan sah! Pahala pun dapat. Menyemai cinta bersamamu...

Selamat hari lahir sayang~ I LOVE YOU.. MORE THAN YOU KNOW <3


No comments:

Post a Comment