Hebahan

Wednesday, October 28, 2009

Review : Hantu~


Awal Oktober lalu, aku mensasarkan tajuk ini. Dengan klu ini :

"Drama bersiri yang bermula dengan huruf G!"

G menuju H ke arah O menghala S dan berakhir di T!

GHOST~

Inilah judul drama bersiri yang dimaksudkan yang telah pun berakhir 2 Musim siarannya di saluran hip, 8TV. Jadi, kalau dah terlepas boleh catch-up balik dengan melayari link ini. Tapi kena ID lah kalau nak layan cerita ini dari Musim 1. (Alaa... susah-susah sangat cari saja kat youtube! Kan??)

Kenapa aku nak ulas drama bersiri ini? Pertama sekali sudah tentu jalan ceritanya yang menarik. Lain daripada yang lain atau lebih tepat lagi TAK KLISE! Keduanya, drama bersiri ini telah pun habis siarannya sebanyak 2 musim. Musim ketiga rasanya macam tak ada. Tiada tanda-tanda untuk meneruskan kesinambungannya lagi buat masa ini. Dan sebab terakhirnya ialah kerana keserasian watak utamanya iaitu Cheryl dan Naz sehingga melayakkan mereka memenangi Anugerah Pasangan Paling Serasi di Kaca TV ketika Anugerah Shout! baru-baru ini.

Ghost merupakan sebuah siri drama televisyen Malaysia bertemakan ghaib dan misteri yang mengisahkan pengembaraan seorang wartawan muda membongkar misteri pembunuhan dengan bantuan roh-roh mangsa bunuh berkenaan. Siri drama ini diterbitkan oleh Ng Ping Ho dari syarikat Popiah Pictures manakala bahasa Melayu dan Inggeris digunakan dengan seimbang.

Siri ini telahpun bersiaran selama dua musim, iaitu musim pertama yang disiarkan pada 3 Februari hingga 6 April 2008; sementara musim keduanya disiarkan mulai 19 April 2009. Musim pertamanya dicalonkan untuk Kategori Drama Rantaian Terbaik di Anugerah Skrin 2008.

Pada musim pertama siri Ghost, seorang wartawan majalah bernama Eza (Cheryl Samad) dapat melihat roh Zack Imran (Nazrudin Habibur Rahman), seorang pelakon terkenal dan kaki perempuan yang baru terkorban dalam suatu tragedi.

Rohnya bertembung dengan seorang wartawan muda bernama Eza Azmi yang merupakan satu-satunya orang yang mampu melihat rupanya. Walaupun dilaporkan terkorban dalam kemalangan jalan raya, namun Zack mendakwa dirinya sebenarnya dibunuh dalam suatu perbuatan konspirasi. Dengan rasa berat hati, Eza membantu roh Zack merungkai misteri ini walaupun terpaksa menggadai nyawa sendiri. Antara ragam-ragam yang disemuka oleh Eza termasuk Jimmy Rozario (Reefa), pengurus Zack yang membantu Eza menjejak seorang suspek; Maria Zainal, seorang peminat taksub Zack yang benci melihat perempuan lain menghampiri Zack; Datuk Zakaria (Radhi Khalid), seorang tokoh korporat yang bengis kerana isterinya (Yasmin Isa) pernah bermesra dengan Zack. Setelah diugut dan diancam oleh suspek-suspek tersebut, tidak tersangka pembunuh sebenar Zack Imran merupakan ahli psikiatri yang bertemankan seorang rakan karib Eza. (sorry for the spoiler! Haha)

Musim keduanya menyaksikan timbulnya satu lagi kes pembunuhan gempar dan seorang lagi insan menjadi hantu yang mendapatkan pertolongan Eza. Alicia Soo (Melissa Campbell), anak emas kepada peguambela tersohor Edmund Soo (Colin Kirton), hilang secara tiba-tiba. Eza menyahut cabaran merungkai misteri, dan dibawa ke sebuah rumah usang di mana dia sekali lagi melihat hantu, iaitu Harom Abdullah (Isma Hanum) yang boleh membantu siasatan. Turut membantu ialah seorang psikik bernama Alam (Anding Indrawani) yang boleh melihat masa silam orang lain dengan menyentuh badan atau barang-barang milik mereka. Apakah kaitannya Harom Abdullah dengan Zack Imran. Siapa pula Ridzuan dan Romeo?? Malas nak bagi spoiler lagi sekali.. anda tengoklah sendiri dan buat perbandingan mana yang lebih menarik; musim Pertama atau Kedua?

Secara keseluruhannya, aku lebih menggemari musim Pertama. Ya! Sebab watak Naz selaku Zack Imran lebih banyak berbanding musim Kedua yang lebih banyak menampilkan Harom (Isma Hanum) sebagai hantu! Yang penting kedua-dua hantu ada "tahi lalat" di tempat yang sama! Haha.

Musim pertama chemistry Naz-Cheryl sangat menjadi namun musim kedua agak longgar. Mungkin watak Alam lakonan Anding boleh dikategorikan sebagai cemerlang! Jika Musim Pertama menampilkan Nas-T, musim keduanya pula menampilkan Zahiril Adzim. Kedua-dua pelakon ini 'dilahirkan' 8TV menerusi KAMI the Series. Dan dengar-dengarnya KAMI akan dilanjutkan ke musim kedua. I'm looking forward~

No comments:

Post a Comment