Hebahan

Monday, July 20, 2009

Kisah bedah siasat; Episod 2: Anugerah Planet Muzik 2009 - Penganjuran Terburuk?!?!?


Nah. Itu saja kesimpulannya. Aku tak ralat kalau daripada 9 Kategori Terbaik dan dibolot Indonesia 7 Anugerah hatta mereka menyapu bersih kesemua anugerah sekalipun! Bukan soal siapa menang, dan siapa pulang tangan kosong. Menjadi tuan rumah bukan tiket untuk mendominasi segala-galanya.

Menjadi tuan rumah perlu menyiapkan rumah! Menyediakan rumah dengan segala kelengkapan, moga-moga kenangan lebih indah dan memorinya lebih abadi. Tapi sayang, melodinya kurang enak. Awal-awal lagi disambut dengan letupan bom yang menggegarkan seluruh dunia. Tapi, itu di luar bidang kuasa tuan rumah, tetapi ekoran tragedi ini, sedikit sebanyak telah mencalarkan imej penganjur. Kerisauan pasti melanda delegasi Malaysia. Takziah kepada mangsa.

Dan kemuncaknya... perkara yang paling menjengkelkan berlaku menjadi tatapan khalayak secara langsung di seluruh rantau ini. LIVE~ menyaksikan Kaka Slang "melondehkan" kemarahannya. Kononnya nak suruh pengebom yang telah mati itu mencium belakangnya. Mungkin di Indonesia gelagat seperti itu dianggap "beradab" tetapi di Malaysia & Singapura, itu biadab namanya! Macam tak ada adat ketimuran langsung.

Kau bajet kau "hensem" macam Kaka Brazil itukah?? Walaupun...macam orang muka pecah rumah. Maaflah. Bukan maksudberkasar tetapi sangat menjengkelkan peristiwa itu. Rasa macam nak muntah. Sudahlah berbangga tak memakai baju,menunjukkan "art" kononnya yang terpampang di tubuh. Tattoo~. Apakah hukumnya jika orang Muslim bertattoo??Tapi aku tak tahu..apakah pegangan hidup "orang asli" itu.

Di Indonesia telah berlaku. Perkahwinan campur antara agama. Sang suami Muslim, si isteri non-muslim. Di Singapurajuga telah berlaku. Suami Buddha, isteri Islam. Di Malaysia?? Mungkin berlaku...tetapi "mereka" tak sekonfidenrakan taulan mereka di Indonesia atau Singapura mendedahkan kepada umum. Sorok-sorok. Cover-line.

Pasti menjadi cemuhan masyarakat Malaysia yang lebih sensitif.. kalau ada yang terlalu berani mempersenda agama.Nah~ buktinya. Sedangkan Faizal Tahir yang hanya membuka baju, menunjukkan dadanya yang dicat "S" digantung 3bulan. Dihukum berbakti membuat kerja-kerja amal. Inikan pula nak tunjukkan apa-apa yang tak patut. Cuma yang pelik di Malaysia, kalau lelaki buka baju.. kena "banned", tapi perempuan yang tak cukup kain itu?? Tersembul segala isi itutak dihukum pula..

Berbalik kepada majlis, yang dihoskan bersama Aznil, Nirina dan Aura. Telah terbukti.. Aznil berada di kelas tersendiri.Kalau tiada Aznil malam tu.. hambar dan tawar lagilah maknanya. Walaupun dah bertahun-tahun tak mengendalikan majlissecara langsung, sentuhan berbisanya masih belum hilang. Lihat saja, bagaimana Aznil cover Nirina yang hampir mendedahkan kelangkangnya gara-gara duduk di 'puncak angkasa'.

Sayang sekali, pengacara kali ini kurang menonjol. Pengacara yang ada dalam tiada. Banyak guna voice-over... Nampak terkejar-kejar. Banyak masa persembahan yang menarik terpaksa dipotong. Save bajet ke?? Aduhai~ Persembahan yang biasa saja. Shout!Awards punya persembahan pukul habis APM. Dah lah recycle persembahan Aizat, Ayu, Hujan dan Faizal Tahir yang pernah kita saksikan sebelum ini di mana-mana majlis di Malaysia. Ya! Faizal ke Jakarta akhirnya setelah selesai isu 'seperti Misha'. Hehe.

Yang paling berkesan bagi aku...persembahan pembukaan. Agak unik..tarian trademark kebudayaan Indonesia. Tapi,bila tengok sekali imbas, macam FESTRI (Festival seni tari) UPM saja! Haha. Seterusnya, keunikan 'angkasawan'segera yang memegang piala. Mentang-mentang ada di Planet. Haha. ST12...walaupun menyanyikan semula Isabela versi dangdut...tapi itu sudah cukup membuktikan lagu-lagu Malaysia pernah mendapat tempat di sana suatu ketika dulu.

Seterusnya aku suka Taufik dan Hady Mirza berkolaborasi menyanyikan lagu Kepada-Nya. Sangat ketuhanan. Isabella juga masih evergreen. Dinyanyikan Faizal dan Taufik, seterusnya oleh ST12. ST12 bukan merosakkan lagu Isabela.. tetapi inilah bezanya. Nafas baru. Dinyanyikan semula dengan susunan muzik yang baru. Ini wajar dicontohi pengkarya tempatan. Lagu Suci Dalam Debu, Di Persimpangan Delima, dan Janji Manismu juga pernah dirakam semula di Indonesia dengan nafas baru ini.

Walaupun, orang Malaysia dah biasa tengok persembahan Faizal, Stacy, Ayu, Aizat, dan Hujan. Tetapi, inilah barisanterbaik yang diidamkan Faizal Tahir. Faizal pernah ulas perkara ini melalui tulisannya di akhbar Bi-Pop dulu. Cuma yang penting... Dafi buat persembahan rupanya. Tapi tak disiarkan penganjur. Apa kes?? Patut bagi can Yuna buat persembahan. Hehe

Mengulas soal kemenangan, bukan sesuatu yang mengejutkan Datuk Siti kalah. Kepada Bunga ya. Walaupun orangkata album pertama Bunga lebih berkualiti, tetapi Siti tetap Siti. Di Indonesia, Singapura atau Malaysia, itulahSiti yang kita kenali. Dengan imej tudung "celang-cerlup" nya. Cantik sungguh "tudung" Siti malam itu. Tutup habis!


Lawanya "tudung" dia. Jambul semakin ke depan.Tapi oklah tu,,berbanding Hajah SM, KD&DM


Satu lagi isu yang agak menarik..samada kebetulan atau tidak, itu aku tak pasti. Lagu Terbaik APM, LaskarPelangi. Rasa macam kurang sesuailah. Sebabnya..ada rasa "sedikit unsur plagiat". Tak percaya? Cuba dengarlagu Raihan "Ashabul Kahfi" yang dihasilkan sekitar tahun 2002. Ada lah.. sedikit persamaan. Korus LaskarPelangi dan Verse Ashabul Kahfi.

Kelakar juga Aizat kalahkan Afghan kategori 'vokal' untuk Artis Baru. Tapi, Afghan menang 2 kategori penting.Penyanyi Lelaki Terbaik dan Album Terbaik. Band Hujan walaupun menerima pencalonan terbanyak, tapi tiadarezeki satupun yang tersangkut. Maka, adakah ini penganjuran terburuk APM setakat ini? Terserah anda.. Inilah pemenang malam itu:
1. Persembahan vokal terbaik dalam lagu (artis baru lelaki)
Aizat - Hanya Kau Yang Mampu
2. Persembahan vokal terbaik dalam lagu (artis baru wanita)
Ayu - Hanya Di Mercu
3. Persembahan vokal terbaik dalam lagu (dua atau kumpulan baru terbaik)
Kotak - Masih Cinta
4. Kolaborasi terbaik dalam lagu
Lagu Be Te - Dewiq feat Ipank, penulis lagu: Pay & Yudi, dan penulis lirik: Dewiq
5. Artis lelaki terbaik
Afgan - Confession No. 1
6. Artis wanita terbaik
Bunga Citra Lestari - Tentang Kamu
7. Duo atau kumpulan terbaik
Yovie & Nuno - The Special One
8. Lagu terbaik
Laskar Pelangi (Album: OST Laskar Pelangi, artis: Nidji, penggubah lagu: Nidji dan penulis lirik: Giring)
9. Album terbaik
Confession No. 1 - Afgan dan produser: Tessy DJ & Fajar PJ Maringka
10. Artis Singapura paling popular - berdasarkan SMS
Taufik Batisah
11. Artis Malaysia paling popular berdasarkan SMS
Siti Nurhaliza
12. Artis Indonesia paling popular berdasarkan SMS
Yovie & Nuno.
13. Artis serantau paling popular berdasarkan SMS
Malaysia : Siti Nurhaliza.
14. Lagu paling popular (Singapura) berdasarkan SMS
Impianku (Didicazli)
15. Lagu paling popular (Malaysia) berdasarkan jumlah muat turun
Hanya Kau Yang Mampu (Aizat)
16. Lagu paling popular (Indonesia) berdasarkan jumlah muat turun.
Kuil Cinta - Slank
17. Anugerah Cinta Planet Muzik - khas untuk artis atau organisasi yang memberikan sumbangan tanggungjawab sosial.
Dik doank
18. Anugerah Khas Planet Muzik - ditujukan kepada insan seni yang terus-menerus memberikan sumbangan
Gigi

1 comment:

  1. Your writing is concise and good. i like it! mmg sangat bersetuju dgn 90% kandungan pos ni. it's a good writing.

    couldn't agree more about the similarities in laskar pelangi (2008) and ashabul kahfi (2002). musically speaking, it's still different in time signature and chord progressions. furthermore, agreed law about plagiarism in music is: the copied melody must not be more then 4 measures (bars). So, same melody in laskar pelangi is only 3 bars. You do the math. I have no comment.

    ReplyDelete