Hebahan

Monday, July 20, 2009

Cerita bedah siasat; Episod 1 : Shout!Awards - Anugerah Alternatif??

Post-morterm atau bedah siasat selalunya dilakukan sejurus mendapat mayat yang diysaki mati secara mengejut bagimengkaji bagaimana dan mengapa punca kematian dialami oleh individu yang kehilangan nyawanya secara mengejut.

Dalam konteks ini, bedah siasat yang dilakukan hanyalah sekadar "gambaran" kepada apa yang telah berlaku sepanjang majlis yang memakan masa kira-kira 3 jam. Selalunya, aku, si tukang tulis kerap melakukan "post-morterm" terhadap mana-mana majlis atau anugerah tak kira formal atau tidak dan tanpa mempedulikan skala majlis itu ditonton umum atau hanya dihadiri kelompok kecil.

Di UPM, banyak juga majlis-majlis yang kami telah "post-morterm". Hi-Dinner kolej kediaman, SIDRAT, FESNIK, FESTIK,MASENI, Battle of the band, ABP, AIM, AJL, Anugerah Era(era dulu-dululah) hatta Anugerah Seri Angkasa sekalipun. Baru-baru ini, buat julung kalinya,stesen 8tv yang dinaungi Media Prima telah menganjurkan Shout!Awards pada 17 Ogos bersamaan hari Jumaat, 8.30 malam. Bertempat di Stadium Putra, Bukit Jalil dan dapat disaksikan di 8tv. Ah, Nur Kasih terpaksa dikorbankan~

Maka, hasil bedah siasat adalah seperti berikut :
Pro
Kita akan tengok muka-muka yang biasa menang di anugerah-anugerah lain akan kalah seperti CT, Fafau dan MUH, sebaliknya muka-muka yang layak menang tapi tak pernah di anugerah-anugerah sebelum ini tiba-tiba menang. Bila nama-nama seperti Stacy, Jac, Bunkface yang menjadi pilihan pengundi. Tetapi memang tak ralat menyaksikan nama-nama ini menjadi besar.Nama-nama alternatif yang menjadi taruhan dan menjadi pilihan.

Yang paling bagus mengenai Shout! walaupun kali pertama diadakan, majlis nampak berjalan dengan agak lancar. Tak tersekat-sekat. Dengan barisan persembahan yang bertenaga daripada anak-anak Malaysia. Sangat variasi, dan semangat 1Malaysia terbukti. Bagus sangat tiada persembahan daripada artis Indonesia. Sangat muak ya. Cuba bandingkan dengan Anugerah Planet Muzik di Indonesia malam berikutnya...(nantikan ulasan di entri Episod 2). Inilah dimensi muzik Malaysia.

Shout! lebih menghiburkan berbanding APM 2009. Tak nak percaya sudah! Siapa terbang ke Jakarta buang masa saja.. Boleh?? Haha. Tetapi rasanya begitulah hakikatnya. Persembahan yang dibuka oleh Pop Shuvit dengan lagu Oh Shizuka sehinggalah ke klimaksnya persembahan Sean Kingston (walaupun persembahannya membuatkan ramai yang bangun dari tempat duduk dan keluar). APM sangat mendatar. Pengacara gagal berfungsi. Aznil saja yang menonjol. Cukup! Terlebih sudah. Tunggu episod 2 ya.

Shout! memang ada graf naik turunnya. Dan kemuncak bagi aku, yang akan melekat di ingatan aku ialah ketika menyampaikanAnugerah Best On Screen Chemistry (Pasangan di kaca TV). Dimulakan dengan persembahan Jazz yang dibarisi RezaSalleh, Paolo Delfino & Mia Palencia. Di atas 'kaca' pentas tiba-tiba muncul wajah-wajah yang tercalon. Lagu-lagu yang membuai-buaisehinggalah ke lagu terakhir..."Lucky". Cuma sayang sekali..kemenangan sudah dijangka kerana kelibat Upin dan Ipin awal-awal lagi telah kelihatan.
Seterusnya, aku mahu memberi kredit kepada persembahan 2 band ini. Pesawat dan Komplot. Sangat best! Lebih-lebih lagi lagu Mirage dan Nora Zen dipersembahkan. Live okay~. Seterusnya yang best di mata aku ialah Caprice dan Rahim Maarof. Gabungan yang menarik. Dan Joe Flizzow juga secara hakikatnya berjaya menenggelamkan Sean Kingston. Haha. One Buck Short juga hebat, walaupun..vokalisnya 'comel' tapi tetap lincah~

Estranged pula dah tunjuk "true colour" muzik mereka. Sebab itu aku menamakan Anugerah Alternatif. Kita tak dapat rasa "ambient" ini di anugerah lain. Wah.."ambient"! Credit to Halim yang memperkayakan vocab English aku. Haha.Seterusnya..persembahan tribute Jac untuk MJ. Yang lain-lain?? Bolehlah..taklah teruk sangat persembahan Nikki dan Shila. Dan persembahan terburuk bagi aku ialah lagu-lagu rap. Sorry..bukan tak suka tapi tak melekat di telinga,tak berbutir noktah bicaranya.

Shout! juga menggabungkan muzik, filem, TV dan radio di dalam satu anugerah termasuk anugerah "fesyen". Kategorimuzik ada ENAM(6) pencalonan, yang kebiasaannya anugerah lain ada LIMA (5) sahaja. Contoh anugerah "fesyen" seperti Stylo Awards yang dimenangi Dynaz Mokhtar. Yang penting, pakaian Dynaz paling sopan malam tu dan menang "Stylo Awards" ya. Anugerah "Hot Chicks" pula dimenangi Marion, MC malam tu dan yang penting juga.. pakaian Marion lebih tertutup berbanding calon-calon lain. Fazura pun sama ya. Aku sokong dia sebab dia menjadi diri sendiri dan tak seplastik FS. Tapi ralat juga tengok pakaiannya... macam tak "tele" atau selari dengan statement Faz pada hari ini di sini. Sedikit kecewa.. (perlu ker..?~)
Kontra
Menggunakan khidmat 3 orang pengacara. Marion, Jien dan Sarah. Tapi sayang sekali. Kalau ya pun nak jadikan Majlis Anugerah ini bersifat "alternatif" kerana menggunakan "Bahasa Inggeris" sepenuhnya. Kononnya nak tiru MTV awards tetapi...tiada identiti. Maaf untuk dinyatakan bahawa kecelaruan identiti melanda. Tiada identiti Malaysia. Hello~ kita di Malysia..bukan di US.

Nasib baik dengar juga Bahasa Melayu sepatah dua. Jangan ke mana-mana. Terima kasih banyak-banyak. Apa khabar?? Itu sajakah "bahasa kebangsaan" yang mereka kuasai. Mereka?? Sama saja.. Pengacara, penyampai termasuk pemenang. Aku bukan anti-BI.Kalau siapa baca blog ini dari awal..mereka tahu betapa aku menyokong PPSMI. Nabil dan Apek penyelamat, seakan terpaksa men'skipping'kan diri.

Jadi cadangannya, buatlah macam OIAM. Ada pengacara yang berbahasa Melayu. Lebih bagus...kalau nak bersifat alternatif sangat, Marion, Jien dan Sarah kena cakap Melayu 100%. Itulah kelainan namanya. Sarimah... Cheryl Samad dan Naz, pengacara yang boleh berbahasa Inggeris dengan baik dan lancar berbahasa Melayu. Cuba contohi Macam-macam Aznil dan 3R..boleh saja guna bahasa Melayu..dan yang penting..siap menang anugerah lagi di peringkat Asean.

Sebut pasal kecelaruan identiti ni..aku nak sentulah sikit pasal band ni. Mungkin menghadapi masalah identiti juga. Band yang dimaksudkan ialah...Bunkface! Pemenang besar malam itu. Maaflah penyokong Bunkface. Cuba dengar muzik Greenday, Blink 182dan Fall Out Boys. Cukup ambil 3 band ni saja. Apa beza muzik mereka?? Teet! Bezanya Bunkface ada nyanyi lagu berbahasa Melayu. Alaa..orang kata... Beyonce Malaysia dah ada, Norah Jones Malaysia ada, jadi mereka nak jadi ala-ala FOB Malaysia. So what??

Whatever! Talk to the hand.. kerana barisan pemenangnya sangat alternatif. Adakah pengundi sangat selektif? Kita tengok pemenang kategori radio. Pemenangnya di kalangan radio Inggeris. Tak kira Media prima atau tidak. Fly.FM Pagi Show...yang bersifat1Malaysia. (nadia-Melayu, Ben-Cina, Phat-India). Haha. Dan juga JJ. Yang penting..siap kata Hitz.FM rocks~

Masih lagi berkisar kisah kecelaruan identiti. Menurut wartawan di akhbar,ulasan daripada Ahmad Izham, ujarnya...publisiti telah dibuat, tetapi pencalonan yang diterima sangat sikit. Justeru, pencalonan banyak didominasi oleh nominasi dari Media Prima sendiri. Nah~jalan penyelesaiaannya-> JJ dari Hitz.fm boleh saja menang Coolest DJ.

Jadi, kalau ada Shout!Awards di tahun-tahun mendatang...hantarlah pencalonan ya. Kalau ditimbulkan soalan, wajar atau tidak anugerah Shout!awards ini diadakan?? Jawapan peribadi aku...anjurkan saja. Walaupun anugerah ini sedikit urban...bayangkan ramai yang tak tahu langsung pasal anugerah ini..walaupun...aku dah "cover topic" ni..dalam blog ini awal-awal lagi. Ceh...bajet ramai sangatlah tu menjenguk blog Hitam-Putih ini... Hitam-Putih sangat old-school~
Teruskan dengan syarat...tiada lagi "orang luar". Orang-orang kita saja. Lantaklah orang cakap ni anugerah syok sendiri.Ada aku kisah?? Haha... Kau ingat senang nak anjurkan benda-benda ini?? Kah..kah..
Dan untuk penambahbaikan.. inilahcadangan untuk kelainan. Tambah lagi anugerah alternatif... Soundtrack Awards (untuk lagu soundtrack filem-filem Malaysia),Rural Awards (Lagu Asli, Etnik & Nasyid),Urban Awards (Lagu R&B, Jazz & Blues) Haha.. serta anugerah kolaborasi(Featuring Awards).

Berikut adalah pemenang yang mengungguli kategori masing-masing :


KATEGORI MUZIK

Anugerah Rockstar:
Bunkface
Ramalan TT: Salah. (MUH)

Anugerah Popstar:
Stacy
Pilihan TT: Salah (Datuk CT)

Anugerah Power Vocal:
Jaclyn Victor
Pilihan TT: Salah (Lan MUH)

Anugerah Flava (Hip Hop/R&B):
Joe Flizzow
Pilihan TT: Salah (Malique)

Anugerah Break Out (Best New Act):
Bunkface
Pilihan TT: Salah (MUH)

KATEGORI TV DAN FILEM

Anugerah Best On Screen Chemistry (sepasang):
Upin dan Ipin (Upin & Ipin TV Series)
Pilihan TT: Salah (ZA & LJ)

Anugerah Fresh TV Series (Siri TV baru termasuk Drama dan/ atau Sitcoms):
Ghost
Pilihan TT: BETUL

Anugerah Breakthrough Film:
Kami the movie
Pilihan TT: BETUL

Anugerah Favourite TV Program (Bukan Drama):
Field Trip! USA
Pilihan TT: Salah (Destinasi bajet)

Anugerah Favourite TV Host:
Naz - The Breakfast Show
Pilihan TT: Salah (Qi)

KATEGORI RADIO

Anugerah Coolest Radio Announcer:
JJ
Pilihan TT: Salah (Fafau)

Anugerah Favourite Radio Show:
Fly FM Pagi Show (Ben, Nadia & Phat Fabes)
Pilihan TT: Salah (Hot.FM AM Crew)

KATEGORI THE WORKS

Anugerah Stylo (Anugerah Paling Bergaya):
Dynaz Mokhtar
Pilihan TT: Salah (Sazzy)

Anugerah Hot Chick:
Marion Caunter
Pilihan TT: Salah (Fazura~)

Anugerah Hot Guy:
Faizal Tahir
Pilihan TT: BETUL

OVERALL ULTIMATE SHOUT!AWARDS : BUNKFACE


Nampak tak seorang lagi hajjah di situ?




No comments:

Post a Comment