Hebahan

Sunday, June 14, 2009

AWUNDI x PKUNDI = ACTORS

Klise~ Sikit-sikit realiti TV bertujuan melahirkan penyanyi. Konon-konon nak guna istilah yang lebih nampak gah... nak lahirkan penghibur. International superstar. Itulah alasannya. Realiti TV yang ada 'kualiti', yang masih belum hilang serinya...yang berada di kelas yang tersendiri hanya dapat dibilang dengan jari.

Kenapa aku cakap macam tu? Kita tengok era pasca-realiti itu... Ke mana mereka pergi setelah kembali ke bumi realiti. Fikir sendiri, apakah rancangan yang benar-benar memberi impak... dan apakah rancangan yang memerlukan suntikan! Suntikan?? Suntikan modal... ataupun suntikan semangat agar roh dan jiwa rancangan itu 'ada rasa'.

Buat pertama kalinya di Malaysia, rancangan realiti yang 'memfokuskan' melahirkan seoarang PELAKON telah muncul serentak. Dua program sekaligus. Sebelum ni, ada program AUDITION di NTV7 selama 2 musim. Tapi itu realiti nyanyian walaupun ada merit dari segi lakonan.

Raja Lawak di ASTRO yang telah masuk 3 musim juga ada unsur-unsur lakonan. Tetapi, lakonan untuk genre komedi semata-mata selain melahirkan stand-up comedian. Maka, kita isytiharkan saja 2 program realiti ini sebagai rancangan realiti TV pertama melahirkan aktor berwibawa. Mempersembahkan... ANAK WAYANG(AW) di ASTRO dan PILIH KASIH(PK) di RTM. Maka wujudlah tajuk entri di atas. AWUNDI & PKUNDI.

Apa bezanya?? Apa yang sama?? Apa yang sama tapi tak serupa?? Kau ingat senang nak cari dan jadi pelakon yang baik?? Maka, matlamat ataupun objektif (bahasa Arabnya kita sebut al-ahdaf) kepada program ini...bertujuan melahirkan individu yang 'plastik'! Betullah.. berlakon tu plastik lah kan?? Haha..

Plastik yang berkualiti ialah plastik yang melindungi isi kandungan di dalamnya. Orang Kelantan sebut supik rok-rak ataupun supik gelenya. Haha. Itu plastik yang sangat "kodi" ataupun "cikai". Individu yang berjaya menjadi orang lain, menghidupkan kisah hidup orang lain..menyelami jiwa, dan merasai denyut nadi (bukan rakyat saja tau) orang lain yang berada di luar lingkup diri sendiri..itulah seorang 'pelakon sejati' namanya.

Matlamat yang sama tetapi format yang berbeza. AW berdasarkan format rancangan dari luar negara. Negara mana entah. Manakala PK menggunakan format sendiri cetusan idea penerbitnya sendiri agaknya iaitu pelakon handalan dan ternama, Rosyam Nor.

Kedua-dua rancangan ini ada tenaga pengajarnya. Anda Google sendiri kerana tenaga pengajar tersebut merupakan golongan yang arif dan profesional mengenai pementasan, drama ataupun filem. AW dan PK juga ada diarinya. Standard rancangan realiti. AW dihoskan oleh pelakon berbakat dan serba boleh, Nur Fazura Shariffudin. Haha.. dan dan aku memuji Fazura. Tapi memang serius pun sedap dia kendalikan Sesi Anak Wayang. Ala-ala Sarimah kendali Diari Af dengan gaya sendiri. Kita bergelak tawa tanpa kita ketahui Sarimah menyimpan rahsia terbesar dalam hidupnya. Hebat kan?? Inilah contoh lakonan yang menjadi.


Manakala PK punya diari pula dihoskan pengacara baru, Pasha. Kemuncaknya... ada 2 pentas. Pentas Pilih kasih dihoskan oleh Kak Engku (Raja Azura) dan Reza Era. Aisey... RTM dah tak ada pengacara yang berbakatkah bagi menarik khalayak? Haha. Mungkin pihak penerbitan PK yang membuat penetapan dan mahukan promosi melalui Astro secara tidak langsung. Kak Engku DJ Sinar. Reza ERA. Tetapi radio rasminya... Muzik.FM. Wah, begitu hebat promosi, 3 dalam 1 ~

Pentas Anak Wayang pula dikendalikan pelakon versatil, Rusdi Ramli. Aku telah menyaksikan kedua-dua "PENTAS" terbabit dan ternyata, jika anda seorang pelakon yang hebat, pernah menang anugerah terbaik sekalipun...itu bukan jaminan anda pengacara yang baik. Berlakon filem tak sama dengan berlakon drama dan jauh sekali perbezaannya dengan berlakon teater. Kan?? Pengacara pula kena banyak idea spontan, tak bergantung dengan skrip dan sentiasa kena pandang kamera. Itulah bezanya dengan berlakon yang 'pantang' pandang kamera. Haha. Kamera..oh kamera. Kalau anda penyanyi...kamera yang cari anda!

Peserta?? AW ada 25 peserta bagi mendapatkan 5 orang watak ekstra bagi drama bersiri Kecuali Cintamu. 25 orang peserta dipecahkan 5 kumpulan. Setiap kumpulan akan dapat 1 watak. daripada 5 orang akan disenaraipendekkan menjadi 2 orang yang dipilih juri melalui beberapa tugas seperti berlakon spontan yang dijayakan bersama pelakon yang sudah ada nama sebagai pelakon undangan. Akhirnya akan ditentukan pula melalui SMS siapa yang akan dapat watak ekstra dalam drama bersiri Kecuali Cintamu. Setelah 5 watak dilakonkan, hanya 1 orang pemenang ditentukan dan diberi gelaran ANAK WAYANG.


Logo Anak Wayang. perhatikan betul-betul dengan permainan PC yang berada di bawah. TEET!


Emm..begitulah nampaknya. Sebab cedok dari program luar kan?? Haha.. Sebab aku nampak cara pemilihan juara PK sangat unik. 20 orang peserta ditentukan nasibnya melalui SMS. Dan 3 peserta yang mendapat undian terendah akan ditentukan oleh Rosyam Nor siapa yang harus tersingkir. Wah..ala-ala Trump gitu. The apprentice. Kuasa veto di tangan Rosyam Nor. Ada pro dan kontra benda ni. Takut Rosyam 'pilih kasih' betul...dah ada pemenang yang sudah ditetapkan. Sebab juaranya akan berlakon filem KEKASIH.

Ketika Pentas Pilih kasih, ada 3 tugasan. 20 peserta dipecahkan kepada 2 kumpulan. Pertama tugasan mingguan yang wajib dirakamkan sebelum Pentas PK iaitu menjayakan 2 drama bersiri. Drama pendek durasi dalam 5-10 minit. 2 kumpulan dan 2 cerita yang berbeza diarahkan 2 pengarah yang berbeza iaitu Aimi Maziah dan Along Kamarudin. Menarik~ Mungkin di hujung rancangan kedua-dua drama bersiri ini akan menjadi SATU drama yang sama?? TEET!

Tugasan kedua... MONOLOG! Wow..ini segmen wajib kalau berlakon teater. Lontaran suara, kawalan vokal.. intosai... ekspresi.. diksi... gerak bibir. Semuanya ada markah ya. Dan akhir sekali tugasa "Teater Muzikal" arahan Erma Fatima. Menarik bukan?? Dengan juri tetapnya Dr Abu Hassan Hasbullah! Alaaa... penganalisis politik yang selalu muncul kat Astro Awani itu.

Jadi, kesimpulannya, kedua-dua rancangan ini menarik. Buat masa ni, 14 jun, watak jururawat dalam Kecuali cintamu menjadi milikmu Dayana yang muka macam Scha itu. Pilih Kasih menggunakan kuasa veto Rosyam Nor telah menyingkirkan satu-satunya peserta bertudung, Shania dan koreografer juara Sehati Berdansa 2, Ray Redzuan. Sayangnya...Ray berbakat tapi mungkin diayang terlalu menonjol menyebabkan Rosyam Nor memilih Ray untuk dikeluarkan. Nak bagi persaingan nampak sengit dan peluang dan ruang kepada peserta lain menonjolkan diri. Shahdan dari Kumpulan Flava itu juga berbakat. Wah..dari nasyid menjadi aktor~ Layan saja benda-benda alah ni. Kan?? Kau ingat senang nak hasilkan rancangan sebegini?


No comments:

Post a Comment