Hebahan

Tuesday, June 16, 2009

Yassiruu wa laa tu'assiruu~


Yassiruu wa laa tu'assiruu, wa bash-shiruu wa laa tunaffiruu~. Ini merupakan sabda Nabi Muhammad Sallahu Alaihi Wasallam riwayat Bukhari dan Muslim yang bermaksud, "Permudahkanlah, jangan kamu menyusahkan, dan berikanlah khabar gembira, dan jangan membuat mereka lari (kerana ketakutan/terancam dengan berita buruk)" Au kama qala-

Dalam konteks ini, hadith ini menyeru semua umat Islam agar memudahkan dalam melakukan sesuatu, melaksanakan sesuatu ataupun apa jua kerja dalam apa juga keadaan. Jangan susahkan diri, jangan bebankan diri, jangan beratkan bahu yang memikul masalah itu.

Memudahkan di sini tak bermaksud mengambil mudah, ataupun mengambil sikap sambil lewa, sebaliknya memudahkan dari segi bagaimana permasalahan itu terbentuk. Macam mana masalah itu tercipta. Jangan mengusutkan lagi masalah yang sedang melanda. Jangan burukkan lagi keadaan dan usah menangguk di air keruh.

Berkaitan dengan hadith ini, seorang kenalan telah mengaitkan mafhum hadith ini dengan isu orang muda atau lebih tepat lagi... orang bujang. Hidup membujang, dan meninggalkan fasa ini melalui dunia baru iaitu hidup bersuami isteri dan melengkapkan sebahagian iman.

Segalanya bermula apabila aku dilayangkan kad walimatul urus seorang hamba allah. Selalu macam ni tau. Terutama musim cuti sekolah. Masa cuti sekolah 2 minggu baru ni, ada lebih kurang 5 kad kahwin kawan-kawan. Seorang anak jiran, seorang anak kawan baik Mama dan Papa, seorang budak pejabat, sorang kawan universiti, dan seorang kawan yang dulu sama-sama berhingus dah nak kahwin. Siap bagi tangan lagi dan aku nak pergi sangat ke Melaka. Tapi apakan daya, bawa kereta tak sempat masuk masuk tol dah mati enjin. Masalah betul!

Kembali kepada cerita tadi, aku dapat kad kahwin daripada kawan aku yang semaahad dulu(kantoi bagi hint). Dia usik aku, asyik pergi kenduri kahwin orang saja. Asyik dapat kad kahwin orang saja. Asyik makan nasi minyak orang saja. Sendiri punya bila?? TEET!

Kebetulan pada masa itu, aku masih menganggur. Ya seorang penganggur yang tak goyang kaki. Penganggur yang tiada kerja. Tiada duit sebab tiada sumber pendapatan. Kau ingat senang nak kahwin? Kau ingat senang nak tanggung hidup anak dara orang? Kau ingat duit tu macam daun? Begitulah soalan-soalan yang aku lemparkan.

Sinis dan bersahaja. Sangat sarkastik. Begini jawapan yang aku terima. Lebih baik jadi pengantin daripada jadi penganggur. Calonkan dah ada? Belajar pun dah habis? Kan? Jangan jadikan duit sebagai alasan tak mahu kahwin.

Kita kahwin bukan suka-suka. Kita nak jaga maruah kita. Nak jaga kehormatan kita. Nak elakkan diri daripada fitnah. Ramai saja sahabat-sahabat kita di UIA yang sudah berkahwin. Kahwin muda dan masih belajar.

Elok saja. Takde masalah pun. Sebab di UIA, ada peraturan "No Coupling". Tetapi jika mahu berkahwin, digalakkan dan dapat elaun. Elok saja mereka belajar. Pointer ok saja. Siap dapat dean list lagi.

Ini bukan teori kawe! Tetapi ini teori Allah benar. Ujarnya~ (asyik-asyik 'katanya' je..klise~) Tak percaya? Buka Al-Quran baca Surah An-Nur ayat 32 dan 33.

[Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu dan orang-orang yang soleh di kalangan hamba-hamba kamu (lelaki atau perempuan). SEKIRANYA MEREKA MISKIN, NESCAYA ALLAH AKAN MENGURNIAKAN KEPADA MEREKA GANJARAN(kekayaan dari kemurahan-Nya). Sesungguhnya Allah itu Maha Luas (pemberian-Nya) dan Maha mengetahui]

Islam menggalakkan berkahwin dari hidup membujang. Janganlah terlalu takut menghadapi kesulitan/kepayahan melayari bahtera rumahtangga samada dari sudut kewangan... persefahaman.. kebahagiaan.. kesetiaan.. kepercayaan dsb

Sambungan ayat 33...
[ Dan orang yang tidak sanggup berkahwin hendaklah menjaga kehormatannya, sampai Allah mengurniakan ganjaran kepada mereka dari kemurahan-Nya]

Kemudian...menyusul pula sepotong hadith tadi. Yassiruu wa laa tu'assiruu. "Permudahkanlah, jangan kamu menyusahkan" Islam itu mudah. Islam itu tak mahu menyusahkan penganutnya. Kerana Islam itu indah. Umur macam kita ni. 20-an. Memang usia kahwin. Larat ke nak lawan nafsu? Sebab tu orang dulu-dulu kahwin awal. Ada hukum wajib berkahwin, jika seseorang tak mampu mengawal nafsunya sampai tahap "rasa tak boleh tahan nak merogol orang".

Ada juga hukum kahwin yang makruh..harus..haram dsb. Sebab itu Islam ajar kalau tak tahan sangat..PUASA! Cuba buka balik kitab munakahat. Semak balik. Google pun boleh. Justeru, soalan yang dilemparkan oleh sahabat aku tadi... Calon sudah ada. Calon? Siapakah? Haha.. Sebenarnya, aku soorang lelaki yang agak mudah. Maknanya, aku tak memilih sangat soal siapa yang akan jadi soulmate aku. Siapa yang akan jadi "roommate" aku.. Haha

Kalau tak silap aku pernah baca buku ataupun pernah mendapat nasihat bagaimana mahu memilih bakal isteri. Ujarnya... carilah isteri yang kita boleh ajak berbual. Berbicara. Bersembang. Bercerita hati ke hati. Kerana apa...kalau kita memandang kecantikan..kecantikan akan pudar dimamah usia. Jika kita memandang kekayaan, harta akan menyusut juga nilainya suatu hari nanti.

Jika kita memandang keturunan, keturunan kita akan ada noktahnya suatu hari nanti. Dan jika kita memandang ketaqwaan..itulah yang terbaik sebenanrnya. Biarpun pada hakikatnya, hidayah Allah yang singgah itu boleh berpindah-randah dan berubah. Sebab apa aku mahu mencari orang yang aku 'selesa' untuk berbual.. untuk diajak berbincang merencana masa depan?? Kerana itulah namanya "komunikasi".

Komunikasi perkara yang paling mustahak dalam sesuatu perhubungan. Tanpa komunikasi, maklumat dan pesanan tidak kesampaian. Orang Kelainan Upaya (OKU) yang mendirikan rumahtangga juga ada cara mereka tersendiri bagaimana mereka berkomunikasi. Pernah tengok filem Talentime?? Bagaimana orang pekak bercinta dengan orang biasa macam kita.

Aku telah menemui orang yang aku "selesa" untuk berbual..bergurau mesra (yang biasa-biasa saja ya!). Sebab aku jenis orang yang tiada ramai kawan perempuan. Kawan perempuan aku terhad kepada rakan-rakan sekolah rendah, matrikulasi dan universiti. Bukan terlalu memilih, tetapi memang kalau boleh kita mahu yang terbaik buat diri kita. Yang boleh buat kita tersenyum bahagia. Terbaik tak bemakna sempurna.

Aku bukanlah mencari wanita yang sempurna. Lengkap serba-serbi. Cantik-Kaya-Keturunan baik-Dan beragama. tetapi, cukuplah orang itu menyejukkan mata. Menyerikan lagi hidup ini. Qurrota a'ayun. Sebab aku sedar, aku hanyalah lelaki yang ada seperti kebanyakan lelaki yang ada. Tiada apa-apa keistimewaan. Tiada apa-apa kelebihan.

Tidak kacak. Dan tidak tampan. tetapi ada sisi yang menawan. Tidak tinggi. Orangnya rendah. tetapi mempunyai kisah hisup yang indah. Aku bukan lelaki yang tahu segala-galanya, namun adakalanya tetap buntu tetapi tidak dungu. Itulah aku kepadamu~ permaisuriku. Terpatri cinta abadi dengan restu ilahi. Sekiranya dia tercipta untukku, jadikan kami orang yang berkahwin kerana mengharapkan redha-Mu.

Kalau jodoh kami kuat..insya allah dipermudahkan urusan. Akan kulemparkan kad jemputan sebagai undangan perkahwinan. Itulah keputusan kami..kalau ada jodoh..insya allah. Ikan di laut asam di darat. Dalam periuk bertemu juga. Seorang di semenanjung, seorang di Borneo... kalau sudah jodoh..tidak ke mana. Hehe... Mesti si dia baca punya dan tersenyum sinis~

3 comments:

  1. nak kawin doh ko taqin? rilek dulu, bujang la dulu, lg pon baik nikoh daripada kahwin jodoh tange tuhan wallahu a`lam...!

    ReplyDelete
  2. aku juga membaca ni sambil tersenyum sinis musyi~~ tetttt!!...

    owhhh..bersambung kembalikah dgn si dia yg berada jauh di Borneo? Alhamdulillah..

    tak sabar menunggu kad undangan kawen kepunyaan Encik Mus yg mempunyai sisi yg menawan...hahahaa

    ReplyDelete
  3. sedo > sedo meloke kalu nikoh dulu baru kahwim..haha ;>

    roserz > haha..kau dah tahu cerita 'itu' kan?? aku telah bercerita.. emm..aku juga menunggu kad kau + mr. juniper~

    ReplyDelete