Hebahan

Sunday, September 22, 2013

Memori di Korea Selatan - Bahagian I

Memori membara. Menyala di jiwa. Kalau di Instagram atau Twitter, begitu gigih sekali dengan hashtag #throwback. Gigihkan sessi menthrowback bagai?

Alaa.. lantaklah. Apa kisah? Pengalaman manis nak dikongsikan.. apa salahnya. Maka, aku nak flash back balik apa yang berlaku ketika PRU13 baru-baru ni. Orang Malaysia sibuk nak mengundi... aku ke luar negara. Ke Korea Selatan atas urusan kerja.

ASPAC 2013. Klik sini untuk pengumuman rasmi. Dan.. inilah dia antara kenangan











Apakah yang menarik mengenai pusat Sains di negara Korea Selatan? Di sana ada lebih kurang 5 pusat sains. Salah satunya di Daejeon, tempat di mana berlangsungnya ASPAC selaku tuan rumah. Daejeon ni kira-kira 2 jam dari Seoul. Daejeon merupakan pusat sains dan teknologi, justeru banyak institusi melibatkan kajian sains begitu banyak sekali. Senang cerita, Daejeon ni macam Melaka, 2 jam dari KL dan ada banyak institusi pendidikan.

Apa beza pusat sains di sana berbanding di sini? Dari segi keluasan, pengisian, pameran serta program itu sendiri tiada jurang yang ketara. Bezanya cuma bagaaimana mereka ketengahkan topik-topik menarik dan hangat supaya menjadi daya tarikan utama. Contoh paling mudah sekali, tema robotik. Begitu banyak robot yang moden dan canggih dijadikan umpan ke pameran.









Dan berikut beberapa keping gambar lagi di sekitar pusat sains/ muzium sains di sana.

















Antara makanan dan hiburan kebudayaan yang disediakan penganjur



Antara video menarik yang sempat dirakam menggunakan Keek~




















Kalau nak tengok lagi video-video di Korea, silalah cari "misisitukangtulis" di Keek ya. Macam catatan diari di sana. Setiap hari, setiap momen dirakam detik-detik bermakna.

No comments:

Post a Comment