Hebahan

Friday, August 31, 2012

55 Tahun Merdeka.. Alhamdulillah!


Alhmdulillah.. 55 tahun sudah negara kita Merdeka? Sejauh manakah makna & pengertian Merdeka dalam negara kita, Malaysia?

Adakah melalui konsep balas budi? Setelah janji diketupati ops (mentang-mentang masih mood raya).. ditepati. (dicapati). Bukan Johari Pain punya janji dikerati anunya ya!

Apa jua tafsiran.. sebagai generasi baru yang lahir pasca Merdeka, kita seharusnya bersyukur mendiami bumi bertuah ini.. dan itulah juga yang mahu kita wariskan kepada generasi akan datang. Kita mahu wariskan keamanan.. keharmonian.. dan kemakmuran.

Kerana kita sebangsa, senegara & sejiwa!


Dan itu tak bermakna semua apa yang diperjuangkan pihak tertentu kita menerima dan memperjungkannya dengan semberono. Kalau betul logo tersebut lebih cantik & kreatif.. maka tak salah bukan? Lagipun negeri kelahiran TT & negeri TT bermastautin secara rasmi menggunakan logo & tema di atas.

Namun... idea mahu tukar Jalur Gemilang dengan Sang Saka Malaya merupakan idea bodoh. Ke mana warna biru tanda perpaduan?? Maaf! Memang tak setuju. Dah macam bendera negara republik (Indonesia & Singapura). Semuanya ada kepentingan bukan?

Tapi cuba cari persamaan bendera-bendera berikut : -








Ah, cuba lihat kanak-kanak ini... mereka "buta warna"!

No comments:

Post a Comment