Hebahan

Tuesday, December 28, 2010

Kisah Murah Rezqi 1

Masih segar lagi di ingatan aku. Waktu itu aku buntu tapi aku nekad! Tahun 2010, aku akan berkahwin. Sebab 2009 dah bertunang dan tak mahu lama-lama, maka setelah usaha keras kumpul duit, ikat perut, Alhamdulillah diizinkan-Nya berkahwin. Ternyata rezqi lebih murah selepas kahwin.


Pada mulanya agak sukar. Sebab kerjaya aku tak menentu. Pergi training bukan main lagi tapi hasilnya....??  Tak seperti yang diharapkan. Rasa kecewa tetap ada tapi aku sudah nampak percikan sinar di hujung terowong. Masalah utama dalam perkahwinanku bukannya duit tetapi hubungan jarak jauh. Laut Cina Selatan memisahkan kami. Perhubungan jarak jauh ini benar-benar menguji kepercayaan, kesetiaan dan keutuhan cinta kami.

Tapi itu bukan halangan untuk kami saling berhubung. Lebih-lebih lagi zaman masakini. Telefon ada..boleh call dan SMS. (henfon aku tak boleh MMS :P) Internet pun ada..boleh e-mel, chat atau Fesbuk saja. Dan macam-macam lagi kaedah dan caranya sebagai medium perhubungan. Nampak kan? Duit bukan masalah utama.

Kami merancang.. Bukan merancang anak! Sebab kami memang nak anak secepat mungkin. Tak berani rancang-rancang khuatir tak dapat langsung di kemudian hari. Kami hanya merancang supaya pertukaran isteri aku dari Labuan ke Putrajaya.


Misal kata tak dapat tukar. Aku nekad mahu ke Labuan. Cari kerja di sana, sementelah kerjaya aku di KL tak stabil dan tak menentu. Dan aku tak jemu-jemu hantar resume kelengkapan "berburu". Alih-alih.. isteri aku telah disahkan hamil. Alhamdulillah ~

Sejurus mendapat berita isteriku disahkan hamil, dalam tempoh yang terdekat, aku dapat tawaran di tempat kerja baru. Yang lebih stabil, yang lebih menjamin masa depan, dan segala perancangan kontigensi tadi beralih arah 360 darjah. Nampak kan? Duit bukan masalah utama lagi. Alhamdulillah~

Aku tak boleh pindah ke Labuan. Sebaliknya isteri aku yang 'wajib' balik KL. Dapat pindah Semenanjung pun dah cukup. Dan sebab-sebab mahu berpindah bukan hanya alasan mengikut suami malah isteriku sudah hamil, dan aku tak mahu dia keseorangan di sana. Kesian kan~

Aku kena bekerja keras lagi. Kerja kuat. Penuh dedikasi dan bersemangat. Keringat yang dicurahkan di Vads selama ini berbaloi. Ada nilai tambah dalam resume aku. Lebih berbaloi bila aku diberi peluang bekerja di Pusat Sains Negara seterusnya diterima bekerja di Petrosains.



Tak sia-sia setiap hari belek akhbar (suka cara konvensional juga) nak cari kerja kosong. Tak sangka pulak boleh terbelek muka surat yang menawarkan kerja kosong di Petrosains. Jawatannya, Science Communicator. Aku nekad, inilah peluang terbaik telah terbentang di depan mata.


Tapi bukan satu saja resume yang dihantar. Lebih 20 kot. Yang mana sangkut, ada peluang kita sambar. Memang itulah niat asalnya. Sudah tiba masanya aku serius mengembangkan kerjaya. Tak sia-sia aku 'mencantikkan' resume bekerja di Vads Berhad.

Hasilnya, aku dipanggil temuduga oleh beberapa syarikat besar yakni Digi, MDeC(Cyberjaya) dan Petrosains. Dipanggil untuk menghadiri temuduga adalah satu kejayaan. Langkah pertama sudah dimulakan. Namun aku lebih tertarik dengan jawatan yang ditawarkan oleh Petrosains, memandangkan aku memang nak lari daripada customer service yang ditawarkan oleh Digi dan MDeC.

Masih ingat lagi, tarikh 1 Ramadhan 1431. Itulah hari pertama temuduga. Aku siap parking Panda di Masjid Syakirin lalu menapak menuju ke KLCC, bangunan tertinggi di Malaysia. Diiringi lagu pembakar semangat, Insha Allah dendangan Maher Zain benar-benar membakar semangat.

Aku hanya perlu buat yang terbaik dan tawakkal. Dulu aku pernah jejak Menara TM. Kini giliran Menara Petronas pula. Tingkat 33! Lokasi temuduga diadakan. Dari situ nampak bangunan Public Bank di sebelah. Nampak tak 'piramid' di situ?? Siapa ikuti The Arrival pasti cuak~
Pandangan dari Tingkat 33

Ruang menunggu untuk ditemuduga
Nah.. ada ujian bertulis. Lepas tu intebiu. Daripada beratus-ratus permohonan kini yang tinggal 10 orang ya. Aku siapa kena nyanyi 'live' ok. Mungkin berkat bulan Ramadhan. Doa makbul. Allah bagi 'cash'. Selang 2 minggu, aku dipanggil temuduga pusingan kedua. Alhamdulillah..aku mara ke pusingan kedua. Kali ni tinggal 3 orang. 2 lelaki 1 perempuan. Memang nak sorang saja calon bagi mengisi kekosongan. 


Aku benar-benar pasrah, berserah. Memang langsung takde kabel. Tak kenal siapa-siapa. Mungkin jasa baik Pusat Sains Negara(PSN) yang memberikan aku ekstra mark. Sudah tertulis rezqi anak sulung di Petrosains.

Aku tak pernah menyangka akan bekerja di tengah-tengah bandar KL. Aku tak pernah terduga nak bersesak-sesak di jalan raya menuju ke tempat kerja. Aku juga tak pernah terfikir nak berbelanja 'mewah' untuk lunch, bayar parking dan tol!

Langsung tiada dalam perancangan! Tetapi sudah ada plan kontigensi. Benar! Sudah pasti ada perkara yang harus dibayar demi menggapai impian dan kehendak kita. Setiap keputusan yang kita ambil dalam hidup ini ada baik buruknya. Ada untung ruginya. Untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Segalanya mengikut skrip Maha Esa. Dia Pengarah, kita hanyalah pelakon di pentas dunia :)

Perhatian - sepatutnya rezeki bukan rezqi..tetapi sengaja dibiarkan ejaan sebegitu simbolik murahnya rezeki. Lagipun ejaan arabnya huruf Qaf, bukan Kaf.

No comments:

Post a Comment