Hebahan

Sunday, February 28, 2010

Apa dah JADI? Apa nak JADI?

Ini bukan kisah jadi tak jadi kahwin ya. Macam lagu SM Salim, Apa nak jadi? Sampai sekarang tak kahwin lagi. Juga bukan versi Ali Mamak yang telah diubah liriknya sama sekali. Apa dah jadi? Apa nak jadi dengan DUNIA yang FANA ini?

Apa yang telah terjadi? Suatu hari, aku terbaca berita ini.

PATCHOGUE 13 Jan. — "Saya seorang Islam. Saya tidak boleh terima ganjaran ini''. Itulah kata-kata yang diluahkan oleh seorang pemandu teksi di New York apabila dia ditawarkan ganjaran atas kejujurannya.

Mohammad Mukal Asadujjaman adalah seorang pemandu teksi warga Bangladesh di New York turut menerima pujian atas kejujurannya memulangkan semula wang tunai berjumlah $21,000 (RM66,960) milik seorang pelawat dari Itali.

Fellicia Lettieri,72, tertinggal dompetnya, yang mengandungi wang miliknya dan enam ahli keluarganya ketika menaiki sebuah teksi di Manhattan sehari sebelum perayaan Krismas lalu.

Polis sebelum itu telah memaklumkan kepada pelancong Itali itu agar mereka tidak menaruh harapan untuk menjumpai semula beg duit berkenaan

Bagaimanapun, Mohammad Mukal telah memandu teksinya sejauh kira-kira 80 kilometer untuk pergi ke Long Island berdasarkan alamat yang terdapat di dalam beg duit berkenaan untuk memulangkan dompet itu kepada tuannya.

Namun begitu, ketika dia tiba di alamat berkenaan, tidak ada sesiapa berada di rumah berkenaan dan Mohammad Mukal terpaksa meninggalkan nombor telefonnya dan kemudian kembali semula untuk menyerahkan wang berkenaan.

Pemandu teksi berusia 28 tahun itu ditawarkan ganjaran atas kejujurannya, namun dia berkata, sebagai seorang penganut Islam, dia tidak boleh menerima ganjaran tersebut. - AP

Sumber asalnya di sini.

Apa nak jadi? Apa sahutku? Apa timbal balasnya? Suap baliknya ialah KLISE TAPI BERKESAN! Method dakwah TERBAIK... mencerminkan imej Islam yang bersih. Secara tiba-tiba teringat pepatah " Orang tamak selalu rugi, bagai anjing dan bayang-bayang~"

Benda biasa kita dengar, macam klise tapi itulah nasihat TERBAIK. Membaca jambatan ilmu. Rajin usaha tangga kejayaan. Ilmu pelita hidup. Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan. Man jadda wa jada! Dah biasa dengar. Macam bosan, tapi begitulah hakikatnya.

Rasa macam baca karangan budak darjah 1 tetapi mesejnya besar dan jelas. Apa sudah JADI dengan imej ISLAM yang semakin hari digambarkan sebagai "terror" atau pengganas?? Orang kita bila sebut "terror" yang bermain di minda, orang tu hebat! Ore Klate kato.. biso molek~

Tapi ini definisi "terror" yang menyimpang jauh. Pengertian yang sangat negatif. Adakah benar puak-puak Taliban, Abu Sayyaf dan sebagainya yang membawa 'imej Islam' itu sememangnya ganas melalui kaca mata Amerika?? Tepuk dada lah... selera anda menjawabnya.


Mungkin, ada sahabat mengatakan "My name is Khan" ada menyelitkan mesej tersebut. (Alamak, tak sempat nak tengok!)Benarkah?? Apa nak jadi? Apa dah jadi? Dunia ini masih ada orang yang suci. Putih dan bersih. Bukannya hitam kelam seperti yang kita bayangkan. Hitam putih kehidupan~

No comments:

Post a Comment