Hebahan

Sunday, February 28, 2010

Carta Februari menJADI Hangat gara-gara... ?

10. Penemuan

Ada dua penemuan, iaitu penemuan yang ada kaitan dengan purbaraya di mana sekumpulan arkeologis dari UKM telah menemui bukti kehidupan masyarakat mesolitik di Gua Bewah, Tasik Kenyir. Tidak begitu pelik sangat berita ini. Kedua, penemuan juga tetapi bertemu kembali benda yang tak patut hilang. Enjin F5-E yang suatu ketika kecoh telah hilang akhirnya... telah ditemui di Uruguay! Motif??

9. Bola Sepak

Uruguay ya? Nah Slovakia! Ambik kau~ skuad Harimau Muda menyertai Liga Slovakia serta pelantikan rakyat Malaysia bernama Subkhiddin Mohd Salleh yang telah tersenarai antara Pengadil Utama Piala Dunia di Afrika nanti.

8. Penghargaan

Berita baik buat bekas johan qari dan qariah tilawah al-Quran. Mereka akan menerima imbuhan bulanan sebanyak RM2000 sepanjang hayat mereka. Kira macam pencen lah. Bagus dan prihatin sungguh kerajaan ya. Nasib rakyat marhaen terbela. Kerana bukan tu saja, gaji abang-abang polis yang menjaga keamanan negara pun dinaikkan~ Rujuk sumber ini.

Emm.. macam mana pulak untuk mereka yang jadi Al-Hafiz @ Al-Hafizah??

7. Pilihanraya Kampus

Pilihanraya kampus (PRK) melanda seluruh universiti di Malaysia. Nampak gayanya sistem baru PRK iaitu e-voting menjadi isu hangat untuk diperdebatkan. Sejauh manakah ketelusannya??


6. Pengiktirafan

Azizulhasni Awang dipilih Atlit Terbaik oleh Penulis Sukan Malaysia(SAM), Norman Abdul Halim pula dilantik sebagai Pengetua Akademi Fantasia 8. Manakala Tom diangkat menjadi Juara realiti My-Starz LG musim ketiga. Tasha dan Wana juara terdahulunya di mana? Wana, muncul juga dalam teater Antara.

5.Teater

Ada 2 teater bulan Februari yang hangat diperkatakan. Pertama tetater ANTARA.. arahan Erma Fatima (asalnya arahan Ellie Suriati tetapi ada isu 'antara' dalaman katanya). Tahun lalu dengan teater muzikal Sirah Junjungan Tahajjud Cinta, kali ini pula Antara menjadi judulnya. (Judul asal teater ini sepatutnya Jika Tiada Syurga dan Neraka, Masihkah Kita Menyembah Tuhan?, namun apabila ada yang mempertikaikan ia boleh merosakkan akidah, telah diubah menjadi Antara Syurga dan Neraka. Tiba-tiba.. perkataan Antara saja yang tinggal). Kedua, teater arahan Namron (salah seorang daripada 6 pengarah di bawah projek KoKEN) berjudul TANDA yang ditunda. Cuba bayangkan, ibu yang melahirkan anaknya, sanggup menghalau anak keluar. ASWARA yang telah melahirkan aktivis teater seperti Namron dan sebilangan ahli produksinya telah dihalang daripada bereksperimentasi di Panggung Eksperimen, Aswara. Namun, akhirnya berjaya dipentaskan semula. Emm, aku lama juga meninggalkan pentas teater ni. Tidak berkesempatan.



4. Bahasa Melayu

Akhbar berbahasa Inggeris, The Star kini menampilkan sisipan pertama edisi BAHASA MELAYUnya, iaitu Mingguan MStar. Wah, makin hangat MSTAR online lepas ni. Keutamaan Lagu Bahasa Melayu diputarkan dengan lebih kerap bermula Mac ini dalam tempoh tertentu dan ianya mengikut Seksyen 33 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 supaya stesen radio mempromosikan lagu tempatan. Maknanya WAJIB PUTAR, lagu baru lah. Ala-ala wajib tayang gitu. Radio swasta tak perlu format retro lagi.

Macam mana pula nasib tulisan JAWI?? Dan bagaimana pula nasib lagu-lagu asli dan berentak etnik, irama Malaysia??

3. Skandal

Mangsa terkini sesudah Tiger Wood ialah kapten John Terry dan Ashley Cole. Kedua-duanya daripada Chelsea. Menggegar dunia betul~ Terry kantoi dengan bekas kekasih rakan senegara, Wayne Bridge. Kemuncaknya, ketika perlawanan Chelsea - Manchester City, Terry yang nak bersalam dengan Bridge tidak diendahkan. Bo layan~ Kalah kena belasah 4-2 pulak tu.

2. Kes Mahkamah

Siapa MB Perak yang sah! Dan bicara kes liwat DSAI-SBA. Kemuncaknya campur tangan daripada Ahli Parlimen Australia. Yang peliknya, ulama terkenal yang diiktiraf Tokoh Maal Hijrah 1431 baru-baru ini merangkap Pengerusi Kesatuan Ulama Islam Sedunia, Sheikh Dr Yusuf Al-Qardhawi berjanji akan membawa isu fitnah liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim ke persada antarabangsa untuk diselesaikan secara syarie. Tak percaya? Baca sini.

Lebih hangat lagi, isu sebat Kartika masih belum selesai, alih-alih muncul 3 wanita mengaku telah disebat mengikut hukum syariah. Kiranya, hasrat Kartika menjadi wanita pertama disebat mengikut hukum syariah telah dicaras. Boleh? Ada Kartika kisah dia pertama ke terakhir?? Yang penting Kartika mengaku bersalah dan rela disebat tetapi hukuman digantung tak bertali diterima. Pulak dah, NGO berangan macam SIS tu nak buat kecoh konon penganiayaan hak asasi manusia, akan menjatuhkan martabat wanita. Habis tu, wanita tu ber'mukah' tak jatuh maruah ke?

1. Menteri Besar negeri Pakatan Rakyat

Menteri Besar negeri Pakatan Rakyatterus ditekan tubi. Tok Guru Nik Aziz dah 20 tahun diberi tekanan, digambarkan 'gagal' menguruskan negeri dengan baik. Kini tiba giliran MB Selangor dan Ketua Menteri Pulau Pinang pula. Tan Sri Khalid Ibrahim dengan isu UiTM Rawang yang berpindah lokasi ke Melaka, isu Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) manakala isu 'karisma' Ketua Menteri PP, Lim Guan Eng yang menyebabkan ramai YB daripada PR sendiri yang tak puas hati. Alih-alih Ahli Parlimen Bayan Baru keluar PKR. Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu pula dikenakan hukuman oleh parti kerana banyak 'lepas cakap'. Pendek kata, usaha mencemar nama baik PKR berjayalah kiranya kan. Ops, nampak gayanya tiada isu besar yang melanda MB Kedah, Ustaz Azizan. Usaha lagi kepada yang berkenaan..

Hakikat sebenar, Februari paling banyak MENJUARAI isu 'kematian' disebabkan oleh kemalangan, bayi dibuang merata-rata macam sampah, dan ada kanak-kanak (adik Syafia Humaira) yang disepak terajang macam bola sehingga maut! Tu aku malas nak ulas... Kebejatan moral sungguh! Memalukan! Kita kembali ke zaman primitif kah, tidak bertamadun langsung! Sorang lagi 'Anak Pontianak' yang tak pasal-pasal glamor sebab dadah. Apa kejadah?

No comments:

Post a Comment