Hebahan

Thursday, January 14, 2010

AJL 24 berLALU pergi...Realiti vs Indie.


Mungkin agak lambat aku nak ulas, tapi suka hati lah nak ulas bila-bila. Tak sampai 5 hari pun lagi AJL berlalu. Minggu depan ke.. Bulan depan pun boleh, asalkan ianya masih relevan untuk diulas, maka tak perlulah aku beralas lagi. Kesimpulannya satu, AJL23 lebih meninggalkan impak. Harap Maaf! Siaran tergendala buat sementara.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Kembali bersiaran. AJL?? Apakah? Anugerah?? Oh.. Anugerah Juara Lagu, untuk komposer dan juga penulis liriknya, tetapi persepsi yang takkan berubah hingga ke hari ini ialah 'penyanyi' juga yang dipandang. Limpahan lampu tetap difokuskan kepada penyanyinya walaupun telah 24 tahun dianjurkan. Tak percaya?? Masihkah tergambar di minda anda, bagaimana wajah Tinta S? Siapakah Sheikh Kalam? Pete Teo macam mana orangnya(mungkin ada yang kenal sebab Pete Teo juga penyanyi yang menang AIM, tetapi masih ramai lagi yang tak kenal kan?). Siapa Intan Azlina yang tampil pada AJL23?

Hal sebaliknya juga yang berlaku. Orang tetap menumpukan perhatian kepada Stacy, Akim, Tomok, Alyah dan lain-lain. Nama-nama seperti Faizal Tahir, Yuna, Aizat,Estranged, Hujan kes berbeza. Lain, sebab mereka sudah sinonim sebagai penyanyi merangkap pencipta lagu ataupun terlibat secara langsung dengan pembikinan lagu.

Justeru, bukan sesuatu yang menghairankan apabila M.Nasir, Yasin, Spider, Met Uncle Hussain, dan Estranged mampu menggondol anugerah Juara Lagu. Tetapi perlu diingatkan, bukan semua komposer berkemampuan menynyikan sendiri lagu ciptaan mereka. Mungkin melodi yang dihasilkan indah, tetapi mereka sedar suara mereka sendiri tak seindah lagu yang tercipta. Begitu juga penulis lirik, tak bermakna lirik yang puitis itu memberi jaminan suara penulis liriknya juga ada bakat menyanyi. Bakatnya hanyalah menulis. Si Tukang Tulis. Motif?? =P

Lebih-lebih lagi orang ramai tetap akan memandang pakej. Yang lelaki perlu ada rupa, kacak, begitu juga wanita mesti cantik, kurus dan menawan. Kalau suara you bagus, sedap, enak dan lunak didengar, syaratnya ialah X-factor. Suara yang tiada dalam pasaran, tetapi itulah kelainan yang dicari dalam pasaran. Susan Boyle telah membuktikannya. Bob AF, Adibah Nor juga membuktikannya.

Tetapi jika kembali kepada asasnya.. bisnes. Perniagaan. Kalau album menang AIM setiap tahun tapi tak laku, apakah maknanya? Inilah dilema sebenarnya. Ceh, aku cakap panjang lebar macam ni macamlah aku terlibat dengan industri muzik kan?? YA! Memang aku tak terlibat, tapi aku sekadar memerhati.

Contohnya, percaya tak muzik juga telah disuntik elemen politik?? Andai sesuatu karya itu cenderung ke arah pembangkang atau berhaluan kiri, maka kebarangkalian dan peluang untuk menang agak tipis. Ya tak?? Kalau sekarang ni karya ala-ala 1Malaysia dihsilkan.. ada unsur CIMB (cina+ india + melayu + bumiputera Sabah, Sarawak), maka karya itu dianggap kena dan selari dengan kehendak kerajaan. Ni bukan aku yang kata, tapi Neves Pretty Ugly yang kata di Fesbuknya.

Orang macam baru nak pandang karya arwah Yasmin sedangkan isu 'bangsa Malaysia' telah 'berkurun lama' dihasilkan dan diperjuangkan beliau. Lebih-lebih lagi selepas pemergiannya yang mengejutkan, maka barulah pengiktirafan diberikan. Orang baru nak hargai apabila telah tiada. Arwah P.Ramlee, Sudirman (cukup dengan 2 contoh sahaja) diberi 'gelaran' setalah mereka pergi.

Baiklah.. itu satu muqaddimah! Cukup ya segmen dan sentimen politik. Jangan lari jauh sangat, tak larat nak kejar. Pada mulanya aku memang mahu menyaksikan AJL Live, sebelum menamatkan zaman bujang bersama-sama geng. Lain kali mungkin dengan isteri (tu pun kalau dia nak pergi tempat macam ni, mana boleh paksa kan). Tapi sayangnya, dua pupu aku yang bekerja sebagai salah seorang tenaga produksi AJL24 tak sempat menyambar tiket yang diedar percuma macam goreng pisang panas.

Apa yang tinggal hanyalah, pas full dress rehearsal! Ya! Walaupun ada sedikit kecewa, tetapi aku kembali ceria. Mungkin ada hikmahnya. Banyak.. aku tak perlu bersesak-sesak nak cari parking, berhimpit-himpit masuk, berebut-rebut tempat duduk. Lepas tu habis rancangan pukul 12, nak bersesak-sesak balik lagi. Esok kan kerja?? Dan yang penting, kalau tak tengok kat TV, macam mana nak tahu rancangan TERGENDALA buat seketika. Hehe~


Aku ada 2 kali pergi. Rehearsal (pakai biasa-biasa) dan full-dress rehearsal. Thank you, E-one! Masa rehearsal juga baru kita tahu, siapa yang konsisten, siapa yang stage fright masa malam final. Black memang layak dapat vokal. Tak dinafikan. Alyah, Stacy best masa rehearsal. Misha juga all out masa full dress rehearsal. Faizal Tahir all out habis masa final. Itulah bezanya.

Dan satu lagi bezanya, full dress rehearsal tiada keputusan dan bunga api. Yang lain semua sebijik. Ada juga baju yang bertukar-tukar tetapi gaya dan gimiknya sama. Faizal Tahir bertongkat macam Dr. House, Black nyanyi dari tepi lepas tu penarinya 'terkinja-kinja', Yuna dengan music-boxnya, Aizat dengan penyanyi latar India dan kanak-kanak sekolah riangnya.

Suatu yang klise kali ini ialah trend "bawa segerombolan memenuhkan pentas". Hujan dengan Raingersnya seramai 150 rang yang nak buat gig, Bunkface menampilkan idola kecil, boleh kata majoritinya guna penari/koir/peminat kecuali Akim dengan props futuristiknya, Hafiz Masih Jelas dan Yuna. pelik juga kenapa Estranged tak sangkut. Kan?

4 penyanyi wanita + 3 band indie + 6 penyanyi lelaki pertandingan realiti, Fiazal,Tomok, Black, Hafiz Akim, Aizat (2 lagu) Yuna kategori Indie walaupun tiada band. Drummer 7-collar t-shirt khabarnya mengiringi Yuna, yang lain cek tak tau naa. Misha Omar paling senior, tapi Misha pun kelahiran realiti Bintang RTM. Konklusinya Realiti versus Indie. Dan pemenang kali ini ialah artis realiti, Aizat.

Bagi aku juara malam itu semestinya milik artis interlud yang buat persembahan. Terbaik sekali gabungan Lan dan Datuk CT melantunkan Lagu Untumu. Search mengembalikan era AJL 90-an. Pop Yeh-yeh walaupun tergendala di TV, tapi masa rehearsal memang best. Jay jay tak pakai afro masa rehearsal tapi suaranya konsisten. Cuma sayangnya, MUH yang menampilkan Hazama & Black sebagai solo 'tak perform' masa final. Rehearsal lagi best. Maka itulah pemenangnya.

Yang penting, masa full dress rehearsal, kami (aku,Wan MS, Rahman & Shah AJ) duduk sebaris di meja juri. Haha. Sehingga meninggalkan impak kepada kerusi juri. Yang lebih penting, kami juga sebaris dengan orang-orang kuat TV3, Datuk Seri Farid Ridzuan pun ada ya. Sangat humble and down-to-earth, Datuk Azhar Borhan pun ada. Kak Shila(Shahila Harun Shah, yang dulu pernah berkhidmat di Astro buat AF) duduk sebelah aku saja. Macam tak percaya tapi itulah hakkatnya. Macam biasa.. telinga ini juga mencuri perbualan mereka, dan aku juga tahu siapa pilihan mereka. Memang tak sama dengan juri ya. Jadi, juri buat kerjalah.

Wan MS, seperti biasa, memerhatikan idolanya Ramli MS buat kerja. Kata Wan, lagu Cinta Adam & Hawa serta Masih Jelas sangat sebijik! Macam malas buat kerja. Hehe. Tiada perubahan susunan/arrangement yang lebih gempak. Takpe, Wan dah mula mendapat tempat di Astro, SB3, mungkin rezekinya suatu hari nanti beraksi.. siapa yang tahu kan??

Pendek kata, hos penyelamat majlis lah. Boleh kata macam tu terutama Faizal Ismail dan Cheryl. Ally berjaya mengurangkan sikap dominan ketika rehearsal dan lebih profesional di malam final. Itu yang aku nampaklah sepanjang 3 kali memerhati. Alaa.. aku perhati pun tak ke mana. Di sini saja. Bukannya ada yang ambik port! Haha.


Tetapi aku tetap akan terus menulis dari hati.. tanpa henti selagi ada ruang bernafas yang diberi oleh-Nya. Mungkin ini saja yang aku tahu dan boleh buat. DAN SEBENARNYA menulis..menjadi misi si tukang tulis. Aku benci untuk meminta itu ini. Aku BENCINTA ringkasannya. Dan suatu hari nanti, kita akan PERGI tak kembali. Itu perkara yang pasti.

No comments:

Post a Comment