Hebahan

Thursday, January 14, 2010

Tumpang LALU

Oh, sudah seminggu lebih rupanya aku tidak mengomel di blog sendiri. Masa berLALU begitu pantas sepantas kilat, setajam pedang. Kalau kita tak memotong, kita yang akan dipotong. Tumpang LALU sekejap. Nak gotong-royong menebas sesawang!

Masakan tidak, aku sibuk bekerja siang malam, pagi petang, tetapi hasilnya?? Adakah aku dapat apa yang aku kejar?? Dan tidak tercicir apa yang dikendong?? TEET! Sukar nak jawab soalan ini. Susah untuk dihuraikan sebab musababnya, kenapa dan mengapa??

Bukan semua yang kita inginkan di dunia ini kita akan dapat. Bukan semua yang ingin kita jauhkan daripada hidup kita dapat kita elakkan. Lambat laun kita akan berdepan dengannya juga suatu hari nanti. Tak esok.. lusa. Kalau bukan tahun ni, tahun depan.

Kita ambil contoh, Amir sangat benci mengira. Matematik ni memang lemah nak mamp@$! Habis belajar kelak, Amir seboleh-boleh mahu lari daripada Matematik. Tak minat katanya. Oram putes kato " Cannot go~". Masuk universiti, Amir dapat kos Matematik (Pendidikan). Bukan kosmetik ya! Amir tak sempat belajar lagi cepat-cepat mahu tukar kos. TESL. Nak ngajar "bahasa English" katanya.

4 tahun berlalu, Amir berjaya menjadi guru.
Posting di Labuan (nak juga). Hari pertama lapor diri, Pengetua memberi tugas kepada Amir mengajar 3 subjek. Bahasa Inggeris Tingkatan 1 dan 2, Sains Tingkatan 2, serta MATEMATIK Tingkatan 1! Kena jumpa lagi Matematik?? Wat de... sumpah seranah Amir dalam hati!

Alasan Tuan Pengetua, sebagai lulusan universiti, UIA contohnya kebenyakan graduan berkebolehan mengajar banyak subjek menurut kaca mata dan pengalaman Tuan Pengetua. Perkara ini telah terbukti! Jadi, Amir macam mana?? Perlukah Amir membantah arahan Tuan Pengetua?? Apa perlu Amir buat? Tolonglah Amir..


Ops! Cop! Tweet~ Soalan iklan, kenapa namanya Amir? Amir senior aku kah?? Bukanlah! Contoh sahaja. Baiklah, kita tukar nama jadi Aiman. Aiman tak kisah!

Ini baru satu contoh. Banyak lagi contoh lain. Nak contoh lagi... Arul si kasanova pula memang terkenal sebagai 'player' terbaik punya. Namun, Arul agak selektif dalam memilih pasangan. Mahu gadis berkaki panjang, tetapi tak gedik. Arul berjumpa A, model sambilan.. tapi jenis gedik kaw kaw punya..bila ketawa, mengilai tak ingat dunia. Putus!

Jumpa pulak B, yang comel, kecil molek, dan 'berjurus' (bahasa kelantan untuk baik). Sebab terlalu memilih nak yang 'kaki panjang' maka putus sudah. Jumpa lagi sekali bekas model, C, yang kini tampil bertudung, tetapi gediknya masih melekat, sebati dengan diri...maka putuslah lagi.

Percaya atau tidak, suatu hari nanti, Arul pasti akan ketemu lagi wanita yang mempunyai ciri-ciri yang tak selari dengan citarasanya. Jodoh Arul mungkin gadis yang 'kaki pendek' dan gedik. Suka atau tidak, selagi Arul tak berdepan dengan orang sebegini, makin jauh Arul melarikan diri, maka makin kuatlah orang seperti itu mengejarnya. Arul tak boleh lari. Apa yang Arul perlu buat ialah BERHENTI! Berhenti dan berdepandengan realiti~


Bila harus memilih...terLALU menurut perasaan, maka inilah jadinya. Anda diberi pilihan lagi. Dari rumah anda, ke tempat kerja yang jauh, ada 2 pilihan jalan. Laluan A, yang lebih dekat tetapi sesak dan dikenakan tol. Laluan B, yang sangat jauh, perjalanan lancar, tetapi tidak dikenakan tol pula. Adakah pilihan lain?? Dekat, lancar dan tiada tol?? Tepuk dada, tanya selera.
Namun apakah yang membuka selera anda?? Itulah soal hati...ikut hati mati, ikut rasa binasa. Pulak~

Pening...pening. Masalah tak sudah. Ada sesetengah orang kalau ada masalah, dia akan tidur terperap dalam bilik sehari suntuk, ada yang akan makan tak henti-henti, ada yang suka shopping! Terapi katanya. Masalah itu mematangkan kita. Hidup kita takkan masak dan matang kalau tak berdepan dengan ujian/masalah paling berat dalam hidup. Kita takkan masuk ke dalam syurga sebegitu saja, dengan mudahnya. Itulah janji Allah.

No comments:

Post a Comment