Hebahan

Monday, January 4, 2010

LALU terpegun!

Sambutan tahun baru 2010? Aku tak ke mana.. cuma keluar makan saja. Itu pun hanya makan Char Kuey Tiow. Dapat cuti 3 hari, 2 hari digunakan sepenuhnya dengan menghadiri Kursus Pra Perkahwinan! Hehe =P


Melangkah ke gerbang perkahwinan. Masih belum memasukinya lagi. Bersedia, dengan segala ilmu yang ada, dan masih banyak lagi yang perlu ditambah. Bersedia dari sudut mental, fizikal, kewangan, dan yang sewaktu dengannya. Faham-faham saja~

Namun, aku masih juga berkesempatan menonton TV. TV je. Bukan tengok wayang. Lama benar tak tengok TV. Waktu senggang yang ada aku guna dengan menonton TV. TV apa? TV Toshiba! Haha. Ya lah.. saluran mana?? TV 2!

TV 2?? Anehkah?? Pelikkah?? Tengok rancangan apa?? Drama? Dokumentari? Bual bicara? Permainan? Sukan? Jawapannya ialah.. drama Melayu! Ya! Aku penonton tegar drama Melayu. Wahai tunanganku di seberang Borneo, bakal suamimu ini penggemar drama-drama Melayu. Terimalah seadanya sayang =)

Itulah hakikatnya. Perkahwinan itu satu pakej. Kita tak boleh ambil yang baik-baik, yang seronok-seronok saja. Pakej. Anda bukan berkahwin dengan pasanagan semata-mata. Anda berkahwin dengan dirinya, dengan kerjayanya, dengan keluarganya, dengan hobi peliknya, dengan sikap buruknya, dengan pantang larangnya. Semua satu pakej! Itulah salah satu perkara yang aku belajar sepanjang Kursus Pra Perkahwinan selama 2 hari.

Motif?? Apa kaitan dengan tajuk?? LALU terpegun! Terpegun dengan apa? Atau terpegun dengan siapa?? TEET~ Aku hanya terpegun dengan kualiti drama Melayu di TV 2! Itu saja. RTM telah mengambil langkah menaiktaraf mutu dan kualiti drama Melayu. Hal ini jelas dan terbukti lewat kebelakangan ini. Sejauh mana kebenarannya?? Anda kena saksikan sendiri. Baru terpesona. Haha

Contoh?? Tak payah contoh. Kasi bukti terus~

Bukti? 2 Januari 2009, jam 10 pagi. Tajuknya ringkas. Minah Karipap! Takde tajuk lain ke? Minah Karipap tajuknya?? Ya lah. Minah Karipah, cerita pasal Aminah yang 'istimewa' sang penggemar karipap. Daripada seorang penggemar karipap yang ada otak lembab, akhirnya Aminah menjadi seorang usahawan karipap yang berjaya.


Klise?? Jalan ceritanya ya. Tetapi bukan lakonannya. Noorkhiriah membawakan watak Aminah dengan berkesan sekali. Memek mukanya, raut wajahnya, bahasa badannya 100% istimewa. Mesej yang disampaikan sangat mendalam. Semudah itukah Aminah berjaya?? Kejayaan datang bergolek dok sebegitusaja?? Aminah pernah putus asa, kecewa lalu memarahi gurunya.

Berkat kesabaran orang sekelilingnya, ibunya, gurunya, dan 'peminat'nya yakni seorang lagi pelajar lelaki lakonan Mohd Fazren yang sebelum ini dikenali dengan watak Dafi Spa Q, maka Aminah teruskan usaha dan berjaya memberikan suntikan inovasi kepada penghasilan karipap! Satu idea yang tak pernah terfikir oleh sesiapapun!

Bukti kedua?? 3 Januari, jam 9.30 malam. Drama bertajuk Januari, skrip dan arahan Bade Hj. Azmi. WOW! Itu saja terucap. Adakah mahu mengulangi kejayaan Erma Fatima, selepas Tersasar dijalan-Mu menang besar Anugerah Skrin baru-baru ini? Aku juga tak ralat menyatakan filem Anak Halal boleh jatuh terduduk-duduk. Mungkin~

Sebabnya, cerita ini, drama ini lebih banyak nilai moral. Banyak pengajaran yang disampaikan. Isu budak-budak SPM, di Kampung Sentosa, KL, yang terlibat dengan gangsterisme. Bergaduh sesama mereka, pukul orang, belasah orang, meragut, mencuri, mengamuk bakar bengkel tanda tak puas hati dengan pemilik bengkel motor itu. Inilah darah orang muda.

Orang Klate kata.. mecok molek! Dalam masa yang sama, ada kisah budak SPM yang gagal ke mana-mana (maknanya tak dapat sambung belajar ke peringkat seterusnya sebab masalah kewangan dan kelayakan akademik) akhirnya berjaya dalam bisnes perniagaan. Terselit juga kisah cinta anak muda yang tak keterlaluan, cinta terhalang dek darjat, dan juga cinta yang mendapat restu walaupun berlainan bangsa dan agama. Siapa kata arwah Yasmin Ahmad sahaja juara bab cerita cinta Melayu-Cina?? Kita pandang dari sudut berbeza.

Lakonan?? Boleh kata majoritinya pelakon baru, dan terdapat 3 orang peserta Pilih Kasih, Afi Yamin, Fiona Bernard dan Ahdan. Terbukti bakat yang dimiliki mereka bertiga. Terserlah wibawanya. Tahniah walaupun anda bukan ada nombor dalam Pilih Kasih. Ke mana Iqbal juaranya??


Dan buat kali pertama, aku nampak bakat Memey Suhaiza,biarpun sebelum ini rasa macam malas nak tengok muka dia. Dah bakatnya menyerlah, kita pujilah! Selaku heroin, air matanya juga sangat bernilai. ditambah dengan muka tanpa secalit mekap selaku budak sekolah lepasan SPM, lakonannya kali ini meninggalkan impak walaupun orang tak nampak hatta sedikit sekalipun. Akuilah hakikatnya.

Pujian harus diberikan kepada 2 muka baru yang membawa watak utama, Aniq dan Taha, lakonan Faiz Fadzil dan Hafizuddin Hamzah. Taha, gengster kampung dibawakan Faiz dengan emosi. Watak budak nakalnya lebih menyerlah. Wah, Zahiril Adzim ada pencabar dah ni =P. Berkesan sekali bakat anak muda ini. Tidak lupa juga Kumar lakonan g.Pathieswaran. Mahu baca sinopsis cerita ini, klik di sini. Kredit untuk Budiey atas foto-foto.


Kalau anda terlepas tetapi mungkin bernasib baik, tunggu saja di youtube. Kot kot ada rezeki dapat tengok balik. Apa lagi produk berkualiti di TV 2?? sekarang ni ada drama bersiri yang masih bersiaran, Seharum Kenanga lakonan Faizal Hussein dan Janet Khoo serta cerita Sanggar Cinta Raudhah, kisah orang tua lakonan Aida Radzwil kahwin dengan orang muda, lakonan Zizan Nin. Tapi bukan cerita Jelatang. Hehe. Tengoklah sementara masih bersiaran di TV2.

No comments:

Post a Comment