Hebahan

Saturday, January 2, 2010

Carta Hangat - 10 Resolusi tahun LALU setelah masuk 2010

Tahun 2009... lebih banyak suram berbanding ceria. Itulah hakikat yang harus ditelan. Inilah resolusinya menaiki darjah kehangatn:

(10) Bola sepak! Kebangkitan bola sepak. Biarpun Liga Super di Malaysia sudah tidak menampilkan pemain-pemain luar, namun kemeriahan Liga Super jelas terasa. Kehangatan menjelma bersama beberapa siri kontroversi yang dicetuskan pasukan Red Warrior. Apa pun yang terjadi, mutu dan kualiti bola sepak negara berada di tahap yang memuaskan (belum boleh dibanggakan lagi) Moga-moga kehadiran 2010 lebih membawa sinar.

(9) Angka 9. SEMBILAN. Sembilan Pilihan raya kecil (PRK) telah diadakan pasca PRU-12. Dari sudut persepsi, rakyat Malaysia semakin matang berpolitik. Pakatan Rakyat (PR) tidak boleh mendabik dada mengatakan mereka hebat dan satu-satunya alternatif kepada kerajaan Barisan Nasional. Tidak semudah itu BN akan ditumbangkan.

Umpama perlawanan bola sepak, BN mendahului 1-0. tetapi permainan dikuasai PR, banyak percubaan-percubaan menarik dan peluang keemasan yang hadir, tapi sayangnya banyak gol dilepaskan sebegitu saja. Sipi-sipi. Sikit lagi nak gol. Kena tiang. Penjaga gol tepis. Bek halang. PR memang banyak menyerang, tetapi sesekali BN buat counter attack, cuak juga dibuatnya.

(8) Kematian! Setiap yang bernyawa pasti akan mati. kita sendiri tak tahu bila giliran kita pula menyusul. Tahun 2009, beberapa nama terpahat di ingatan setelah ketiadaan mereka. Michael Jackson, yang dikatakan seorang Muslim, Mariam Johari bersama wasiatnya yang menjadi tanda tanya.

Yasmin Ahmad yang pergi secara tiba-tiba (sebelum disahkan meninggal dunia, ada pihak tidak bertanggungjawab 'mengesahkan' kematiannya terlebih awal) dan seterusnya polemik akhbar Kosmo yang hilang etika kewartawanannya mengaibkan si mati, suara Ustaz Asri Ibrahim, ikon nasyid tanahair tidak akan menghiburkan kita lagi sebagai halwa telinga, Teoh Beng Hock yang kematiany menimbulkan misteri, serta Noordin Mat Top, akhirnya mati selepas dikepung dan dibom di Indonesia.


(7)PERAK! Perak juga hangat sepanjang tahun 2009 terutama 6 bulan pertamanya. Sudah tentu isu 'rampasan' kuasa tanpa restu rakyat yang telah bersuara ketika PRU-12! Perak juga telah melahirkan 2 tokoh penting sepanjang tahun 2009. Datuk Seri Ir. Muhammad Nizar dan juga Kartika Sari Dewi

(6) Fenomena! Bukan fenomena bencana alam. Sebaliknya fenomena seperti ala-ala aura Mawi suatu ketika dulu. Ada dua fenomena sepanjang 2009. Pertama, Upin & Ipin yang mendapat perhatian samada siri animasinya mahupun filemnya, Geng:Pengembaraan Bermula yang mencatat kutipan box-office! Kedua, fenomena apa lagi kalau bukan fenomena Nur Kasih!

(5) INDONESIA! Ya! Indonesia memang hangat sepanjang 2009. Isu konfrontasi bersama tetangga, Malaysia. Banyak isu seperti isu TKI(tenaga kerja Indonesia) yang didera, malah ada yang mati (sebab didera), isu Manohara, lagu Negaraku, dan kemuncaknya, isu Tarian Pendet, Bali. Gara-gara itu, ada segelintir rakyatIndonesia yang menjayakan kempen 'sweeping Malaysia' dan hal ini menakutkan ramai siswa-siswi yang berasal dari Malaysia.

(4) Peringatan tuhan! Tuhan sudah uji, namun ada manusia ingkar! Singkatannya TSUNAMI! Tsunami melanda lagi pada tahun 2009. Kali ini giliran kepualauan Samoa pula. Bermula dari awal tahun, berperang dengan denggi... seterusnya muncul pula Chikugunya, dan kemuncaknya, selsema b4b1, H1N1! Setelah kejadian Tsunami, Indonesia pula dilanda gempa bumi di Padang. Masih ada yang buta matanya???

(3) Ada TIGA kisah cinta TIGA segi sepanjang tahun lalu yang hangat diperkatakan sepanjang tahun. Pertama, Norman-Abby-Memey. Kedua, Akhil Hayy-Maizwati-Waheeda. Dan ketiga, Nora Danish -Rizal-Fasha Sandha.

(2) KELANTAN! Kelantan sangat terkenal sepanjang tahun 2009. Dari kerabat di-rajanya (isu Manohara), Menteri Besarnya, YAB TGNA, pasukan bola bersama penyokong fanatiknya, kejayaan adik Nik Nur Madihah di dalam SPM serta isu Kelantan berjaya mendapat hak royalti minyak. Inilah yang akan dinantikan apa yang telah dijanjikan dan harus dikotakan.

(1) Nombor SATU paling menjadi sepanjang tahun 2009. 1 Malaysia, H1N1, pasukan Lotus F1 (Malaysia) ditubuhkan dan macam-macam lagi. Gagasan 1Malaysia cetusan ilham Perdana Menteri keenam sewaktu diangkat selaku PM Malaysia yang terkini sedikit sebanyak telah berjaya menarik kembali kepercayaan rakyat. Itulah hakikatnya. Terutama sekali pengundi yang berada di atas pagar. Potensi mereka berbalik sangat besar.

Nombor SATU?? Siapa nombor SATU dunia?? Nicol David terus gah di arena Skuasy sehingga gelanggang skuasy di Bukit Jalil diberi nama sempena namanya. Lee Chong Wei juga terus gah berada di ranking pertama dunia. Roger Federer juga telah buat comeback dan merampas kembali kedudukan nombor SATU darpada Rafael Nadal. Jenson Button juga melakar kejayaan di arena F1 selaku johan keseluruhan.

No comments:

Post a Comment