Hebahan

Monday, January 25, 2010

Adnan Sempit yang Heiran LALU Merantau

Seperti biasa, waktu senggang aku sempat diisi dengan menonton wayang. Ada 3 filem yang baru yang menjadi pilihan walaupun hakikatnya langsung tiada pilihan. Mungkin waktu ini tiada filem 'mega' ataupun nampak gah yang dicanang-canang selaku filem yang segar dan berada di kelas tersendiri. Masa tu, filem The Spy Next Door lakonan Jackie Chan pun tak masuk lagi.

Apa yang aku harapkan setiap kali menonton wayang yang berskala besar? Sudah tentu kelainan kan? Yang tak dapat kita lihat di kaca TV. Kalau ceritanya lebih kurang drama kat TV, tak payahlah buang duit, buang masa, buang tenaga. Jadi harap maaf.. Razak Mohaideen punya cerita memang ada dalam senarai kena banned zaman berzaman. Lebih-lebih lagi kalau terselit si FS. Haha. Hello...ni hak pengguna okay. Mana boleh paksa-paksa, kalau orang lain nak tengok silakanlah dengan segala hormatnya. Tapi jangan kata anda tak pernah diberi amaran kalau menyesal kelak.

Sudah! Mari kita mulakan topik. Cerita pertama, Adnan Sempit, filem Malaysia. Arahan Ahmad Idham. Judul asalnya macam-macam. Sekejap Adnan Rempit.. sekejap Rempit Nan Sempit. Tetapi gara-gara pengharaman menggunakan Rempit yang perlu digantikan dengan 'samseng jalanan' maka inilah nama yang terbaik. Kalau anda perhatikan poster betul-betul, Adnan Sempit. Ada huruf R.. di belakang perkataan Sempit. Dan sepanjang filem ini berdurasi, perkataan Mat Sempit banyak sekali menggantikan perkataan Mat Rempit.

Pernah saksikan adegan merempit di depan mata? Buat willy ke.. aksi-aksi yang tak tercapai dek akal kita? Itu bukan persoalannya, tetapi apa yang mahu ditanya kepada diri kita, siapakah dia Mat Rempit? Adakah kita tahu istilah Mat Rempit ini ditujukan kepada siapa? Adakah sesiapa saja yang menunggang motor, yang menggunakan motor sebagai kenderaan harian sudah boleh dicop atau digelar Mat Rempit? Mat Despatch yang mengusung surat dan bungkusan ke sana ke mari itu Mat Rempit kah? Pak Haji yang ke surau setiap hari menggunakan motor Mat Rempit kah? Wanita yang mengandung yang hanya menunggang motosikal setiap hari ke tempat kerja itu Minah Rempit kah??

Itulah persoalan yang dikupas oleh Ahmad Idham melalui cerita ini dengan cara yang sangat ringan, spontan dan sangat sarkastik! Aku suka.. walaupun kita ketawa terbahak-bahak sepanjang cerita ini, tetapi ketawa itu ada nilai. Mungkin kita menggelakkan kawan kita.. adik-beradik kita.. dan mungkin juga diri kita sendiri. Baik punya kena atas batang hidung sendiri. Siapa rasa pedas.. dialah yang makan cili.. kata David Teo~

Menampilkan Shaheizy Sam selaku hero yang bernama Adnan. Sam, yang diberi jolokan Johnny Depp Malaysia membawakan watak Adnan dengan sempoi sekali. Sangat naif. Dia bukan Mat Rempit walaupun ada motor canggih manggih yang selalu digunakan untuk berlumba. Jauh berbeza dengan wataknya yang 'mat kacau' dalam Bohsia. Walaupun wataknya ringan.. ada unsur komedi, tetapi hakikatnya itu bukanlah tugasan yang mudah mahu menggeletek hati penonton. Gaya Mat Rempit yang sempit serba-serbi, sempit pemikiran, sempit poketnya.. termasuk sempit pengetahuannya dan tatabahasa Inggerisnya yang tunggang terbalik itu, tak bermakna Adnan itu bodoh sampai boleh kena tipu.

Ada realistiknya.. ada perkara yang Adnan bijak seperti penyelesaian masalah(problem solving). Adnan gemar bercerita, berkongsi masalah dengan pakciknya iaitu Macha (alaa.. Macha daripada filem Remp-it yang kahwin dengan Ika awek Madi dulu). Adnan tak sampai tahap mahu bunuh diri di jalan raya atau apa saja sebagai jalan mudah lari daripada masalah malah Adnan mampu selesaikan masalah bosnya, Nadia(CEO kah?) lakonan Intan Ladyana.

Intan Ladyana? Bagaimana prestasinya dalam filem ini? Walaupun mendapat kritikan daripada wartawan hiburan, tetapi bagi aku secara peribadi, lakonan Intan lebih meyakinkan berbanding Jangan Pandang Belakang. Walaupun tak sempurna, sekadar pose cantik depan kamera, tetapi dah itu yang terbaik, yang mampu diberikan Intan, maka terimalah saja. Takdelah teruk sangat sampai merencatkan perjalanan cerita.

Mungkin gara-gara lakonan Along Cham dan Yana(alaa Pengarah Selamat Pagi Cinta itu, yang berlakon Histeria juga) yang lebih menonjol. Siap ada adegan menyanyi lagi. Mungkin Yana guna suara sendiri saja sebab suatu ketika dulukan Yana pernah hasilkan album Ceria. Lakonan mereka berdua menggamatkan lagi suasana panggung ditambah dengan Angah yang menjadi penyanyi karaoke sepanjang cerita ini. Jadi, kalau anda mahu lepaskan tension, tekanan di tempat kerja, nak santai, hiburan ringan, mahu gelak-gelak.. unwind kata orang putih, inilah meditasinya. 3 Bintang! ***

Cerita kedua, Heiran! Cerita Iran. Ya! Aku mahu cari kelainan kan? Aku rela dikelilingi 80% warga Arab di dalam panggung GSC ni. Mungkin bagi mereka, terasa seperti kembali ke kampung halaman. Lepas segala kerinduan yang bersarang. Tetapi yang peliknya, sejurus aku keluar dari panggung, ada seorang warga Iran menafikan sekeras-kerasnya itu adalah cerita dari Iran. Itu cerita Afghanistan! "It's not Iranian..it's Afghan!" Beria-ria ni... Emm.. malu ke? Sebab standard cerita ini mungkin agak kurang berbanding filem Iran yang lain. Tidak seperti yang diharap-harapkan tetapi yang penting, pengarahnya Shalizeh Arifpur, tak tahulah orang Iran ke tak.

Apa sajalah.. yang penting, aku dapat rasakan, kelainan yang aku cari daripada filem Iran ini hanya sedikit yang aku ketemui. Ya! Sedikit saja, tetapi taklah terlalu kecewa. Sinopsisnya seperti di bawah:

Itulah percintaan yang tak kenal siapa. Warga asing dengan penduduk tempatan. Hairan juga kenapa filem ini diberi nama Heiran, yang merujuk kepada warganegara Afghanistan yang belajar di Iran. Kenapa tajuknya bukan Mahi, heroin cerita itu?

Mungkin kerana Heiran inilah yang memberi impak besar, yang menggerakkan plot cerita ini. Mahi yang berkenalan dengan Heiran di atas sebuah bas dalam perjalanan pulang ke rumahnya. Dan di situ juga cinta mula berputik. Mahi, gadis yang pintar, bijak di sekolah, tetapi gara-gara cinta, segalanya berubah sekelip mata. Ada satu adegan, Mahi kemaruk sangat bercinta sanggup buat roti arab, yang terukir nama Mahi-Heiran (dalam Bahasa Arab). Sangat romantik.. macam gambar bawah ini =)

Walaupun mendapat tentangan hebat orang tuanya, Mahi tetap mahu meneruskan percintaannya dengan Heiran walaupun usianya masih muda, perjalannya masih jauh lagi. Bantahan orang tuanya memang berasas. Ayah Mahi mahu memastikan Mahi bahagia kelak. Ayah Mahi dapat merasakan, suatu hari nanti, Mahi pasti akan meninggalkan keluarga, dan mengikut suaminya ke Afghanistan yang sedang bergolak dengan peperangan.

Orang tua mana yang tak sayangkan anaknya. Orang tua Mahi tak mahu Mahi menjadi gadis tipikal yang hanya bergelar suri rumah sepenuh masa. Mereka mahu Mahi belajar ke peringkat yang lebih tertinggi. Apa yang ditakuti, dikhuatiri, dan dirunsingkan orang tuanya.. itulah yang berlaku.

Apakan daya. Masa depan Mahi boleh dikatakan musnah! Ya, musnah! Bukan salah Heiran tetapi salah cinta yang buta. Ayah Mahi dengan berat hati merestui perkahwinan Mahi-Heiran (bayangkan gadis ini lari rumah kerana mahu berjumpa jejaka asing ini.. wah hebat betul bangsa asing ni) Sebijik macam peristiwa di Malaysia, anak gadis yang sanggup lari mengejar cinta jejaka asing. Contohnya kisah cinta Lombok!


Nasi sudah menjadi bubur. Mahi harus terima hakikat dan risiko berkahwin dengan warga asing. Passport dan visa Heiran ada masalah, lalu Heiran menjadi pelarian. Hilang tanpa jejak. Mahi waktu itu, sarat mengandung anak pertama sudah pasti dambakan perhatian suami di sisi. Akhirnya siapa yang kutip Mahi balik?? Orang tuanya juga. Namun masih tak menyesal.. degil dan tetap mahu gagahkan diri ke sempadan, mahu ke Afghanistan mencari suaminya sehingga ke pusat tahanan depoh. Inilah bahagian yang tak sedap ditonton. Terasa macam orang perempuan diperbodohkan oleh cinta!

Namun pengajarannya tetap ada, terutama bagi aku. Filem ini membuka mata aku seluas-luasnya hakikat perkahwinan. Banyak geloranya.. banyak pencarobanya.. Bersedialah. Duit.. walaupun isu kecil boleh menjadi isu besar yang boleh porak-perandakan keharmonian rumahtangga. Mesejnya, kahwin bukan kerja main-main. Bukan perkara suka-suka. Kita jatuh cinta, indahnya saat itu hanyalah seketika. Buka mata seluas-luasnya, pandang jauh ke hadapan. Kahwin bukan untuk sehari dua, tetapi untuk seumur hidup. Perjalanan masih jauh.. TIGA BINTANG! ***

Cerita ketiga! Selepas Thailand muncul dengan Ong-Bak yang menampilkan muay-thai, kini Indonesia tampil dengan filem aksi silat! Merantau! Adakah Malaysia terlambat mahu menampilkan filem yang ada elemen dan aksi silat?? Silat Lagenda?? Oh, itu aminasi saja ya.

Rasanya, kalau Malaysia mahu buat filem aksi silat, kajilah filem ini, banyak yang boleh diperbaiki lagi dari semasa ke semasa. Jika dinilai dari sudut aksi atau seni silat yang ditampilkan atau lebih khusus lagi Silat Harimau, memang amat membanggakan. Tetapi jika dinilai dari aspek roh atau jiwa filem ini.. banyak ruang-ruang kosong sebenarnya. Macam klise cerita Melayu kita. Kuala Lumpur itu sangat hitam, sama juga seperti Jakarta, sarang maksiat.

Lakonan yang tiada jiwa. Tiada bekas. Tiada kesan di hati. Nasib baik Christine Hakim ada. Pelakon gred A ni hanya muncul di awal dan akhir cerita saja. Iko Uwais, selaku hero, memang berbakat. Masih ada peluang untuk muncul lagi dan diasah serta diserlahkan lagi bakatnya. Bakatnya dah nampak, ada 'rasa'lah juga tapi masih tak cukup. Berpotensi.. aktor masa depan Indonesia.

Cerita ini macam permainan game lawan-lawan. Alaa..kan bersepah game PSP ke.. PS1/2/3, X-Box pasal lawan-lawan kan? Jalan ceritanya sebijik. Mula-mula lawan askar-askar dulu.. budak-budak boleh makan. Habis Stage 1, ada bos. Menang. Masuk Stage berikutnya, sampailah Stage Akhir kena lawan BOS besar. Payahlah juga, dan selepas berjaya, tuan Puteri berjaya diselamatkan. Haa... macam game Mario& Luigi! Hihi..

Cuma terhibur dengan aksi silatnya sahaja. Banyak lagi rongga-rongga. Dua setengah bintang **'

3 comments:

  1. mus, cite heiran tu still ade lagi x kat woyang? rasenye kan, org2 dr negara2 dlm film tu mmg suke buat character perempuan yg degil & terlalu taksub dgn lelaki yg dicintai. ini pendapat epi je la berdasarkan pembacaan epi teantang novel2 penulisan dr negara2 sana (novel yg dalam english la...bukan bahasa dierang).

    ReplyDelete
  2. Rasanya macam da xde la Epi citer Heiran tu.. Limited kot. Memang tak best lah bila nampak perempuan je beria-ria bagai nak rak kejar 'lelaki asing' tu... Tp mungkin itu realitinya di sana kot..

    ReplyDelete
  3. HUrm rasenye ade jugak contoh pempuan mesia yg beria ngan org lombok kan?pastu dah susah payah, baru ingat mak bapak kan?

    ReplyDelete