Seperti biasa, waktu senggang aku sempat diisi dengan menonton wayang. Ada 3 filem yang baru yang menjadi pilihan walaupun hakikatnya langsung tiada pilihan. Mungkin waktu ini tiada filem 'mega' ataupun nampak gah yang dicanang-canang selaku filem yang segar dan berada di kelas tersendiri. Masa tu, filem The Spy Next Door lakonan Jackie Chan pun tak masuk lagi.
Apa yang aku harapkan setiap kali menonton wayang yang berskala besar? Sudah tentu kelainan kan? Yang tak dapat kita lihat di kaca TV. Kalau ceritanya lebih kurang drama kat TV, tak payahlah buang duit, buang masa, buang tenaga. Jadi harap maaf.. Razak Mohaideen punya cerita memang ada dalam senarai kena banned zaman berzaman. Lebih-lebih lagi kalau terselit si FS. Haha. Hello...ni hak pengguna okay. Mana boleh paksa-paksa, kalau orang lain nak tengok silakanlah dengan segala hormatnya. Tapi jangan kata anda tak pernah diberi amaran kalau menyesal kelak.
Sudah! Mari kita mulakan topik. Cerita pertama, Adnan Sempit, filem Malaysia. Arahan Ahmad Idham. Judul asalnya macam-macam. Sekejap Adnan Rempit.. sekejap Rempit Nan Sempit. Tetapi gara-gara pengharaman menggunakan Rempit yang perlu digantikan dengan 'samseng jalanan' maka inilah nama yang terbaik. Kalau anda perhatikan poster betul-betul, Adnan Sempit. Ada huruf R.. di belakang perkataan Sempit. Dan sepanjang filem ini berdurasi, perkataan Mat Sempit banyak sekali menggantikan perkataan Mat Rempit.

Itulah persoalan yang dikupas oleh Ahmad Idham melalui cerita ini dengan cara yang sangat ringan, spontan dan sangat sarkastik! Aku suka.. walaupun kita ketawa terbahak-bahak sepanjang cerita ini, tetapi ketawa itu ada nilai. Mungkin kita menggelakkan kawan kita.. adik-beradik kita.. dan mungkin juga diri kita sendiri. Baik punya kena atas batang hidung sendiri. Siapa rasa pedas.. dialah yang makan cili.. kata David Teo~
Menampilkan Shaheizy Sam selaku hero yang bernama Adnan. Sam, yang diberi jolokan Johnny Depp Malaysia membawakan watak Adnan dengan sempoi sekali. Sangat naif. Dia bukan Mat Rempit walaupun ada motor canggih manggih yang selalu digunakan untuk berlumba. Jauh berbeza dengan wataknya yang 'mat kacau' dalam Bohsia. Walaupun wataknya ringan.. ada unsur komedi, tetapi hakikatnya itu bukanlah tugasan yang mudah mahu menggeletek hati penonton. Gaya Mat Rempit yang sempit serba-serbi, sempit pemikiran, sempit poketnya.. termasuk sempit pengetahuannya dan tatabahasa Inggerisnya yang tunggang terbalik itu, tak bermakna Adnan itu bodoh sampai boleh kena tipu.
Ada realistiknya.. ada perkara yang Adnan bijak seperti penyelesaian masalah(problem solving). Adnan gemar bercerita, berkongsi masalah dengan pakciknya iaitu Macha (alaa.. Macha daripada filem Remp-it yang kahwin dengan Ika awek Madi dulu). Adnan tak sampai tahap mahu bunuh diri di jalan raya atau apa saja sebagai jalan mudah lari daripada masalah malah Adnan mampu selesaikan masalah bosnya, Nadia(CEO kah?) lakonan Intan Ladyana.
Intan Ladyana? Bagaimana prestasinya dalam filem ini? Walaupun mendapat kritikan daripada wartawan hiburan, tetapi bagi aku secara peribadi, lakonan Intan lebih meyakinkan berbanding Jangan Pandang Belakang. Walaupun tak sempurna, sekadar pose cantik depan kamera, tetapi dah itu yang terbaik, yang mampu diberikan Intan, maka terimalah saja. Takdelah teruk sangat sampai merencatkan perjalanan cerita.
Mungkin gara-gara lakonan Along Cham dan Yana(alaa Pengarah Selamat Pagi Cinta itu, yang berlakon Histeria juga) yang lebih menonjol. Siap ada adegan menyanyi lagi. Mungkin Yana guna suara sendiri saja sebab suatu ketika dulukan Yana pernah hasilkan album Ceria. Lakonan mereka berdua menggamatkan lagi suasana panggung ditambah dengan Angah yang menjadi penyanyi karaoke sepanjang cerita ini. Jadi, kalau anda mahu lepaskan tension, tekanan di tempat kerja, nak santai, hiburan ringan, mahu gelak-gelak.. unwind kata orang putih, inilah meditasinya. 3 Bintang! ***

Apa sajalah.. yang penting, aku dapat rasakan, kelainan yang aku cari daripada filem Iran ini hanya sedikit yang aku ketemui. Ya! Sedikit saja, tetapi taklah terlalu kecewa. Sinopsisnya seperti di bawah:



Orang tua mana yang tak sayangkan anaknya. Orang tua Mahi tak mahu Mahi menjadi gadis tipikal yang hanya bergelar suri rumah sepenuh masa. Mereka mahu Mahi belajar ke peringkat yang lebih tertinggi. Apa yang ditakuti, dikhuatiri, dan dirunsingkan orang tuanya.. itulah yang berlaku.
Apakan daya. Masa depan Mahi boleh dikatakan musnah! Ya, musnah! Bukan salah Heiran tetapi salah cinta yang buta. Ayah Mahi dengan berat hati merestui perkahwinan Mahi-Heiran (bayangkan gadis ini lari rumah kerana mahu berjumpa jejaka asing ini.. wah hebat betul bangsa asing ni) Sebijik macam peristiwa di Malaysia, anak gadis yang sanggup lari mengejar cinta jejaka asing. Contohnya kisah cinta Lombok!

Nasi sudah menjadi bubur. Mahi harus terima hakikat dan risiko berkahwin dengan warga asing. Passport dan visa Heiran ada masalah, lalu Heiran menjadi pelarian. Hilang tanpa jejak. Mahi waktu itu, sarat mengandung anak pertama sudah pasti dambakan perhatian suami di sisi. Akhirnya siapa yang kutip Mahi balik?? Orang tuanya juga. Namun masih tak menyesal.. degil dan tetap mahu gagahkan diri ke sempadan, mahu ke Afghanistan mencari suaminya sehingga ke pusat tahanan depoh. Inilah bahagian yang tak sedap ditonton. Terasa macam orang perempuan diperbodohkan oleh cinta!


Lakonan yang tiada jiwa. Tiada bekas. Tiada kesan di hati. Nasib baik Christine Hakim ada. Pelakon gred A ni hanya muncul di awal dan akhir cerita saja. Iko Uwais, selaku hero, memang berbakat. Masih ada peluang untuk muncul lagi dan diasah serta diserlahkan lagi bakatnya. Bakatnya dah nampak, ada 'rasa'lah juga tapi masih tak cukup. Berpotensi.. aktor masa depan Indonesia.

Cuma terhibur dengan aksi silatnya sahaja. Banyak lagi rongga-rongga. Dua setengah bintang **'
mus, cite heiran tu still ade lagi x kat woyang? rasenye kan, org2 dr negara2 dlm film tu mmg suke buat character perempuan yg degil & terlalu taksub dgn lelaki yg dicintai. ini pendapat epi je la berdasarkan pembacaan epi teantang novel2 penulisan dr negara2 sana (novel yg dalam english la...bukan bahasa dierang).
ReplyDeleteRasanya macam da xde la Epi citer Heiran tu.. Limited kot. Memang tak best lah bila nampak perempuan je beria-ria bagai nak rak kejar 'lelaki asing' tu... Tp mungkin itu realitinya di sana kot..
ReplyDeleteHUrm rasenye ade jugak contoh pempuan mesia yg beria ngan org lombok kan?pastu dah susah payah, baru ingat mak bapak kan?
ReplyDelete