Hebahan

Saturday, December 26, 2009

BARU tengok!

Aku bukannya kaki wayang pun. Kalau aku ni seorang kaki wayang, sudah tentu kesemua wayang yang berada di pawagam akan aku tonton. Kesemuanya!

Aku cuma gemar menonton wayang. Dan bukan semua jenis cerita atau genre yang aku tonton. Bukan bermakna juga semata-mata atas nama ‘filem tempatan’ aku sanggup beratur panjang demi menaikkan jumlah kutipan sesuatu filem.

Pendek kata, aku juga amat selektif. Dan sepanjang bulan Disember 2009, aku telah menonton filem-filem berikut :


Dan berikut merupakan bintang yang aku berikan menurut kaca mata aku selaku si tukang tulis:

a) Avatar 5/5
b) Muallaf 5/5

c) Santau 4/5
d) My Spy 3/5


Baiklah, kita mulakan dengan My Spy, arahan Afdlin Shauki, terbitan KRU, lakonan AC Mizal dan Harun Salim Bachik. Lihat saja nama yang tersenarai, bersama barisan pelakonnya, ditambah lagi dengan 3 kuntum bunga iaitu, Hannah Tan, Daphne Iking dan Carmen Soo, sudah pasti ada daya tarikan magnet yang begitu kuat bagi menarik penonton.


Tapi sayang, genre cerita sebegini, seperti Setem, Los & Faun yang berkisarkan dunia penyiasatan diselitkan unsur humor, hasil kutipan kurang memberangsangkan. Dan filem ini juga ditimpa nasib yang serupa. Walaupun melepasi angka 1 juta.

Secara kebetulan, Setem, Los & Faun serta My Spy melibatkan Afdlin Shauki. My Spy di tangan Afdlin kali ini sedikit berbeza dengan filem-filem Afdlin yang lain seperti Buli, Papadom dll. Menurut Afdlin, My Spy memang dihasilkan untuk penonton gelak semata-mata. Tanpa berat kepala memikirkan apa yang tersurat & tersirat mesej yang mahu disampaikan.

Cerita ini ringan, kalau anda serabut kepala, mahu ‘unwind’..inilah jawapannya.


Santau, filem kedua arahan Azhari Zain selepas Jin Notti. Bergenre seram dan menampilkan muka-muka baru dan kurang popular. Hasilnya… sangat impresif. Esma Daniel kali pertama menerajui watak utama, di samping Putri Mardiana yang berlakon sepenuh jiwa dan amat layak dicalonkan Top 5 lakonan terbaik. Mungkin bakat Putri Mardiana yang telah mewakili Malaysia ke Hollywood (kategori lakonan) telah terbukti wibawanya.


Tak salah, dan tak ralat andai dikatakan filem ini boleh menandingi atau lebih baik daripada Jangan Pandang Belakang terbitan Metrowealth juga. Usai menonton filem ini, anda akan sentisa berhati-hati dan waspada dengan hal sekeliling anda. Apa yang anda makan, siapa yang rapat dengan anda, dan mesej kawan makan kawan, kawan ketawa senang dicari, kawan menangis sukar dicari disampaikan dengan jelas. Cuma sayang lakonan Lisdawati bagai melukut di tepi gantang.


Avatar, arahan pengarah Titanic, James Cameron boleh dikatakan filem yang sangat mengagumkan. CGI nya yang sangat berkualiti tinggi dan mempesonakan mata. Walaupun aku menontonnya jam 12 tengah malam bersama adik-beradik, dan kami duduk secara berasingan, aku tidak mengantuk langsung. Tidak terlena langsung walau sepicing.

Durasinya lebih kurang 2 jam 40 minit, namun terasa masa berlalu pantas umpama melalui lebuhraya LEKAS ke Nilai. Lakonan yang mantap, tak kira watak utama atau tempelan. Watak yang tidak harus terlepas pandang ataupun penggerak utama cerita ini sudah tentu watak pemandu kapal terbang wanita, lakonan Michelle Rodriguez. Senang cerita, cerita ini boleh pukul habis District 9. District 9 sudah best, akan tetapi Avatar lagi best lah. Apa boleh buat kan.. Rasa macam nak tengok lagi sekali… 3D punya~


Muallaf?? Nantikan ulasan penuh di entri yang akan datang.

No comments:

Post a Comment