Hebahan

Tuesday, June 2, 2009

Berita ringkas - Ayuh kita fikir dan renungkan~


1. Universiti Sains Malaysia kecoh~

Ingin ditegaskan, ini bukan sabotaj ataupun memburuk-burukkan universiti ini, sebab ni tempat Papa belajar dulu.

Universiti bertaraf APEX pun bermasalah! Ini bukti..sistem yang digunapakai manusia itu lemah. Undang-undang ciptaan manusia memang ada kepincangan. Manusia itu tidak sempurna. Biarpun sebaik-baik kejadian...tetapi ada sambungan lagi dalil naqli itu. Kemudian kami rendahkan darjat mereka serendah-rendahnya kecuali yang beriman & beramal soleh serta beroleh ganjaran. Rujuk Surah At-Tiin : Ayat 4-6.

Universiti terbaik sekalipun..macam Oxford ke..Harvard University sekalipun..pasti ada kelemahannya. Ada juga cacat celanya. Dari luar nampak gah..bila berada di dalam..baru tahu "true color", baru rasa apa maknanya gundah gelisah.

Moral of the story..sebagus mana sekalipun seseorang ataupun benda itu. Sebersih mana nama dan imej seseorang itu. Setinggi dan sewara' mana seseorang itu hal-hal hukum-hakam agama, masih tak dapat lari dari kesilapan.

Soalnya..kenapa kalau di depan nama orang itu ada pangkat Ustaz, bila buat silap kecil yang melibatkan kisah peribadi menjadi satu isu yang besar. Mungkin kalau ustaz itu namanya tak glamor atau ala-ala saja...mungkin orang tak ambil port. Bila rumahtangga 'mereka' berkocak, retak menanti belah...sibuk nak jaja. Hidung panjang ke hidung sensitif ni..cepat saja dapat hidu berita sedangkan ramai lagi kes yang sebegitu berlaku pada orang biasa.

Kalau takut dilambung ombak...jangan berumah di tepi pantai. [Sumber]

2. Cadangan had 10 subjek menduduki SPM (4 subjek teras + 6 elektif)

Pro & Kontra ambil lebih 10 subjek (6 subjek teras + elektif berapapun tak kisah)

Kontra - Nak jadi akauntan.Tapi belajar Biologi. Ada kaitan tak? Nak jadi ahli fizik, tetapi ambil subjek ekonomi sebagai elektif. Alih-alih Fizik dapat A2, Ekonomi Asas dapat A1. Apa cer?? Kiranya macam tiada fokus. Hala tuju tak jelas. Semua berebut nak kejar A1. Sangat-sangat exam-oriented.


Pro - Ilmu! Ilmu Allah itu luas. Umpamanya..kita ambil jarum celup dalam lautan. Saki baki yang melekat, itulah ilmu kita. Selalunya budak aliran Sains akan ambil subjek budak aliran Sastera seperti Perdagangan, Prinsip Akaun dsb. Tetapi beranikah budak aliran Sastera ambil subjek Kimia dan Biologi?? Matematik Tambahan tu mungkin berani ambil.. Hakikatnya budak sekolah agama SMKA ataupun sekolah agama negeri yang untung sebab subjek seperti Pendidikan Islam, Tasawwur Islam, Bahasa Arab Tinggi, Bahasa Arab Komunikasi, Pend. Al-Quran dan As-Sunnah serta Pend. Syariah Islamiah merupakan 'makanan harian' ataupun subjek boleh score. Bukan score A1 tetapi kebarangkalian dapat gred C6 ke bawah amat kecil.

Kalau had subjek 10 saja, 6 subjek teras iaitu BM,BI,M3,Sains,Sejarah dan PI dikurangkan jadi 4. Mungkin BM,BI, M3 dan Sains. Habis tu..subjek PI? Budak sekolah agama mungkin ambil juga termasuk Tasawwur Islam. Budak SMKA boleh ambil PQS (Pend. Al-Quran & As-Sunnah) dan subjek PSI (Pend. Syariah Islamiah). Maka, kebarangkalian non-muslim ambil subjek Pend. Islam dan Tasawwur Islam akan berkurang. Sedangkan, ada rekod bahawa non-muslim juga berjaya mendapat A1 bagi subjek tersebut.

Lepas tu, kalau had subjek 10 saja,fokus pelajar akan tumpu kepada "markah". Bukan lagi A1. Faham tak? Maknanya macam kita belajar dekat universiti... Ada A+, A- dsb. Dan pointer jadi penentu cemerlang atau tidak seseorang pelajar itu. Kira nanti ada bezalah, budak yang dapat A dengan 80 markah berbanding budak yang dapat A dengan 95 markah.

Sumber

3. Chin Peng kembali ke Malaysia??

No to komunisme! Lagi bagus bagi 'peluang kedua' kepada tahanan ISA..bebaskan semua~ Idea komunisme.. nasionalisme.. kena tunduk kepada ideologi Islamisme. Kenapa mesti wujud perkataan 'peluang kedua' kerana tak mustahil akan tercipta pula 'peluang' yang seterusnya iaitu 'peluang terakhir'!

Kita hidup di dunia yang fana..sibuk buat dosa...ada tak 'peluang kedua' hidup di dunia andai takdirnya umur kita pendek?

Paling kelakar ada juga kenalan yang tak kenal siapa Chin Peng. Adakah rakyat Malaysia yang merdeka begitu buta sejarah? TEET!

Sekian berita ringkas. Ringkas ke? Terlebih sudah~

No comments:

Post a Comment