Hebahan

Monday, May 18, 2009

Iklan ~ Hari ini dalam sejarah . . .

SENARAI 20 JUTAWAN SUKAN MUDA
(berusia 30 tahun dan ke bawah)

1. Jenson Button (Sukan permotoran) - STG40 juta


1. Michael Owen (Bola sepak) - STG40 juta

3. Wayne Rooney (Bola sepak) - STG35 juta

4. Rio Ferdinand (Bola sepak) - STG30 juta

5. Lewis Hamilton (Sukan permotoran)- STG25 juta

6. Ricky Hatton (Tinju) - STG21 juta

7. Steven Gerrard (Bola sepak) - STG20 juta

7. Frank Lampard (Bola sepak) - STG20 juta

9. Cristiano Ronaldo (Bola sepak) - STG18 juta

10. John Terry (Bola sepak) - STG17 juta

11. Damien Duff (Bola sepak) - STG14 juta

12. Ashley Cole (Bola sepak) - STG13 juta

13. Joe Cole (Bola sepak) - STG12 juta

13. Kieron Dyer (Bola sepak) - STG12 juta

13. Harry Kewell (Bola sepak) - STG12 juta

13. Andy Murray (Tenis) - STG12 juta

17. Nicolas Anelka (Bola sepak) - STG11 juta

17. Petr Cech (Bola sepak) - STG11 juta

17. Michael Essien (Bola sepak) - STG11 juta

17. Robbie Keane (Bola sepak) - STG11 juta

17. Jonny Wilkinson (Ragbi) - STG11 juta


Button atlit muda terkaya

PEMANDU Brawn GP, Jenson Button bukan saja mendahului kedudukan senarai pemandu Kejuaraan Formula Satu Dunia musim ini selepas berakhir lima perlumbaan, tapi dia juga kini adalah atlit muda terkaya di Britain.

Dalam senarai terbaru atlit terkaya yang dikeluarkan akhbar Sunday Times baru-baru ini, pemandu berusia 29 tahun itu bernilai STG40 juta (RM212 juta) iaitu peningkatan sebanyak 14 peratus berbanding kekayaan tahun lalu bagi senarai jutawan atlit muda berusia 30 tahun dan ke bawah.

Button berkongsi kedudukan itu dengan penyerang Newcastle United, Michael Owen, sekalipun bekas pemain antarabangsa England itu merosot dua peratus berbanding nilainya pada 2008.

Penyandang juara Formula Satu dunia, Lewis Hamilton berjaya meningkatkan kekayaannya STG10 juta (RM53 juta) lagi dengan pemandu berasal dari Stevenage itu kini bernilai STG25 juta (RM132.5 juta).

Beberapa pemain bola sepak juga tersenarai dalam kalangan atlit muda yang sudah bergelar jutawan. Pemain antarabangsa England, Wayne Rooney, Rio Ferdinand, Steven Gerrard, Frank Lampard dan John Terry semuanya berada dalam kelompok 10 teratas.

Rooney di tangga ketiga dengan STG35 juta (RM185.5 juta) manakala Terry di tangga ke-10 dengan STG17 juta (RM90.1 juta).

Sementara itu, pemain tenis nombor satu Britain, Andy Murray menyaksikan kemewahannya berganda tahun ini, meningkat daripada STG6 juta (RM31.8) pada 2008 kepada STG12 juta (RM63.6 juta).

Seperti kebanyakan pemandu Formula Satu lain, Button menginap di bandar Monaco, Monte Carlo dan turut memiliki harta di Britain dan Bahrain.

Antara kereta yang berada dalam koleksinya termasuk Volkswagen Campervan 1956 dan Honda S600.

Button memenangi empat daripada lima perlumbaan F1 musim ini bersama Brawn GP bermula di GP Australia (Melbourne), GP Malaysia (Sepang) dan GP Bahrain (Sakhir) dan GP Sepanyol. Pada perlumbaan ketiga di GP China (Shanghai), Button sekadar menduduki tangga ketiga di belakang dua pemandu Red Bull, sebastien Vettel dan Mark Webber.

Dia, yang mula tampil pada perlumbaan F1 sembilan tahun lalu pada GP Australia bersama pasukan Williams BWM, bagaimanapun hanya meraih kemenangan pertamanya pada GP Hungary tiga tahun lalu bersama pasukan Honda Racing. Musim lalu, Button sekadar menamatkan saingan di tangga ke-18 senarai kedudukan pemandu dengan kutipan tiga mata.

Dalam senarai atlit terkaya Britain tidak kira usia, Button berkongsi tangga kesembilan dengan Owen manakala pemain tengah AC Milan, David Beckham masih unggul dengan kekayakan bernilai STG125 juta (RM662.5), tidak berubah daripada tahun lalu. Sumber...

Kesimpulannya, Button ni umpama Tomok. Haha.. Kena tak perumpamaan ni? Kerana Button sudah 9 tahun dalam industri lumba kereta. Mula berlumba dalam Formula One pada tahun 2000. Dah hadapi jatuh bangun. Button memenangi GP yang pertama pada tahun 2006 di Hungary. Button pernah dapat Top 3 tahun 2003. Alih-alih, musim ni, Button yang mendahului senarai. Mungkin teknologi yang Brawn gunakan memberi kelebihan kepadanya. Brawn GP yang sebelum ini, nama lamanya Honda telah menggugat nama-nama besar seperti Ferrari dan Mc Laren.

Samalah juga halnya dengan Tomok. Pernah menghadapi zaman kemasyhuran..dan akhirnya mendapat kutukan dan hinaan. Siap kena baling telur dan batu lagi. AC Mizal juga satu lagi contoh. Pernah glamor sebagai Inspektor Mazlan, pernah dikecam hebat gara-gara isu rumahtangganya, dan kini mula mendapat tempat kembali di persada. Orang yang lambat panas... lambat naik... mungkin tahan lama. Agaknya kan?? Orang yang cepat naik... cepat juga jatuhnya. Ya ke?? Haha.. Sama-sama fikir..

TAMAT iklan tak berbayar..

Jadi, apa yang dalam sejarahnya hari ini? Hari ini dalam sejarah... Kali pertama BN nekad tak mahu bertanding PRK Penanti. Penantian penungu-penunggu selama ini berakhir sudah. Jangan pandang sisi negatifnya...kerana di fikiran kita, BN takut kalah lagi. Dan reputasi PM baru tercalar nanti.

Cuba fikir sisi positifnya.. Landskap politik yang baru telah diteroka. Ayat klisenya.. ada hikmah di sebaliknya. Tapi, cuba bayangkan benda ini. Satu pertandingan antara dua saintis hebat mencipta gelas dipertandingkan. Pertandingan ini memakan masa yang lama. Akhirnya, saintis B yang merupakan juara bertahan sekian lama tiba-tiba menarik diri, mengaku kalah, tak mampu mencipta gelas. Adakah emosi... konsentrasi dan fokus Saintis A akan terjejas?? Tepuk dada...buka minda~

No comments:

Post a Comment