Hebahan

Sunday, April 26, 2009

RED / MERAH


Entri kali ni ingin mengupas mengenai Piala FA. Yang berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil. Walaupun berdekatan dengan venue itu, berlangsung juga AF dalam waktu yang sama. Kali ni pasal FA ya...bukan AF. Haha. Walaupun Kelantan kalah, tetapi kalah kali ini dengan bermaruah. Biarpun pernah dititik Selangor 3-0 dalam perlawanan liga. Kelantan tak menyerah kalah sebegitu saja.

Orang kata sehingga keringat yang terakhir. Sehingga pengadil meniup wisel yang terakhir, dan memutuskan sepakan penalti sebagai penentuan juara. Selangor perlu berterima kasih kepada D. Surendran dan Amri Yahayah yang beraksi cemerlang. Gol tandukan Amri seperti 'recycle'! Sebagaimana gol yang dihasilkan pada aksi separuh akhir Selangor melawan Perlis.

Yang penting, semua 'ore Klate' pakai baju merah. Dan tak ganas. Adalah mercun yang terlepas dibawa masuk. Tapi tak sampai 50 das rasanya. Lempar-lempar botol mineral tu adatlah kan...



Gelombang merah? Apa yang merah? Lautan merah. Merah warna garang. Tanda tidak mudah mengalah. Merah juga menakutkan. Kalau kita sekolah, takut sangat ada warna merah dalam 'report card'. Kalau kita sudah bekerja, takut sangat 'punch card' kita ada warna merah.

Sebelum ni, di negara jiran. Kecoh...bergaduh dan merusuh sebahagian warga Thai yang menyokong kepimpinan Abhisit, dan mantan PM, Thaksin. Sebagai tanda sokongan, mereka memakai 'baju tema'. Si baju kuning yang menawan lapangan terbang, dan baru-baru ini, si baju merah yang menghalang Sidang Kemuncak ASEAN.

Mengapa memilih warna merah? Pasukan bola juga tidak terkecuali. Red Giants dan The Red Warriors di persada bola sepak tempatan. Manakala Red Devils dan The Reds mewarnai Liga Perdana Inggeris. Bukan sekadar merah warna yang ada. The Blues dan macam-macam warna lagi yang ada. Tapi merah juga yang famous dan glam serta nampak 'vogue da vass'...katanya.

Dulu ada cerita Bawang Putih Bawang Merah, lalau jalan ceritanya diubah, dan diolah oleh pengkarya sinetron dari seberang sehingga wujudnya kisah Bawang Merah Bawang Putih yang menjadi 'kegilaan' gara-gara pari-pari. Nah, kali ni pengkarya Malaysia 'twist' balik cerita mereka dengan kisah Merah Puteh.

Bawang putih dan bawang merah yang dulunya wanita yang bercakaran telah berubah menjadi lelaki macho yang saling hormat-menghormati dalam cerita kali ini. Bukan sekadar watak 'pari-pari' yang ada. Watak 'witch' bernama Mulan pun ada. Jangan lupa, sebelum animasi Geng meletup, dulu pernah ada animasi Putih yang menggunakan suara erra Fazira, M.Nasir, Datuk Mustapha Maarof (pelakon asal BPBM), Kak Engku dll.



Apa signifikan nya merah dalam topik ini? Merah... Parah atau punah? Ghairah atau amarah? Pasrah atau rebah? Cerah atau ceria hidup kita dengan warna merah? Mengapa merah? Semua terserah kepada interpretasi masing-masing. Bagi aku, entri kali ini bertajuk Merah sebagai satu 'tanda'.

25 tajuk telah ditulis merangkumi variasi topik yang membangkitkan satu aroma yang lebih enak dan harum. Biarpun Hitam Putih Kehidupan telah muncul 2 bulan, maklumbalas yang tukang tulis dapat daripada pembaca dan sahabat-sahabat amat memberansangkan. Terima kasih kerana sokongan anda. Jika ada jubli emas..jubli perak... Blog ini dapat jubli paling rendah. Jubli merah !

No comments:

Post a Comment