Hebahan

Monday, October 14, 2013

Apakah hikmah nya??



Kita biasa dengar ayat ni.. yang baik itu daripada Allah, yang buruk datangnya daripada kelemahan kita sendiri!

Klise~

Orang selalu berkata.. setiap apa yang berlaku.. tak kira baik mahupun buruk, pasti ada hikmahnya!

Oh, Klise~

Kita harapkan panas hingga ke petang rupanya hujan di pagi hari lagi. Rupa-rupanya Allah mahu hadiahkan kita pelangi yang cantik! Itulah hikmahnya.




Erm.. dengar macam sedap. Tapi tetap klise. Sebab selagi tak kena atas batang hidung sendiri sedaplah bercakap. Kan?

Kita selalu dengar ayat sebegini.. kita manusia hanya merancang, tetapi tuhan yang menentukan!

Juga klise seklise-klisenya ~

Ada tak ayat lain.. yang bunyinya lebih sedap. Enak didengar, namun masih sama maksudnya.


Ada beberapa pilihan :

(a) Yang baik datangnya daripada Allah... yang buruk juga daripada Allah tetapi disandarkan ke atas manusia seperti kita

(b) Kita manusia hanya merancang.. tetapi Allah itu sebaik-baik perancang

(c) Kita manusia hanya mentadbir.. tetapi Allah punya takdir

(d) Takdir Allah itu indah.. hanya Dia yang tahu apa yang terbaik bagi hamba-Nya, seperti mana tercatat di dalam Surah Al-Baqarah ayat 260 " Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu " lebih kurang begitu maknanya

Pendek kata.. kita hanya hamba yang merencana.. di akhirnya Tuhan yang melaksana!


Klise itu berlalu..

Namun.. ada rasa deja vu pula!

Apa pula maksud deja vu? Deja Moss kah??

Déjà vu (pengucapan dalam bahasa Inggris: /ˈdeɪʒɑː ˈvuː/ (bantuan·info), pengucapan bahasa Perancis: [/deˈʒa ˈvyː/]) adalah sebuah frasa Perancis yang ertinya secara harfiah adalah "pernah melihat" atau "pernah merasa". Maksudnya adalah mengalami sesuatu pengalaman yang dirasakan pernah dialami sebelumnya.


Gitchew~

Jadi, apa motif entri kali ini??

Pengalaman TT.. sudah beberapa kali perancangan gagal dilaksana seperti yang dimahukan. Tahun 2013 saja sudah 3 kali kecewa.

Kali pertama, sambutan ulang tahun perkahwinan. Bukan main lagi nak lunch di angkasaraya. Tetapi sebelum tu dah rasa deja vu. Rasa hebat sangat boleh jumpa kedai barangan bayi di Setapak walau tiada daftar di Google Map. Ironinya.. nak menuju ke Menara KL yang sedia terpacak itu boleh sesat barat!

Kedua, ketika sambutan bulan puasa, mahu berifthor dengan kawan-kawan UPM; Wan-Rahman-Shahril-Fadzli. Kali ni dah book dekat salah satu kedai makan yang terkenal di Seri Serdang. Konon nk mengimbau kenangan. Alih-alih, aku tak dapat join. Emergency..ada kematian Mbah isteri.

Dan yang paling terbaru, masih di bulan yang sama bulan Ramadhan, merancang sambutan birthday Mama. Siap bawa semua. Kali ni sedikit berjaya, cuma bukan di venue asal iaitu Samuri P16, terpaksa relokasi di Bangi, kedai makan Awae, atas bukit.

Hari ini, 14 Oktober, ulangtahun kelahiran isteri tercinta. Sebelum usia kami masuk 3 siri. Aku sudah ada perancangan.. tapi takut-takut tak memuaskan hati. Janji dia suka dan bahagia.

Ya Allah.. Kau permudahkanlah :)

No comments:

Post a Comment