Hebahan

Saturday, January 26, 2013

Resolusi 2013




Ni kira macam entri muhasabah gitew~



Motif??

Baiklah.. ini serius!

Tunguu... Ini semua poyo~



INI SEMUA

▒█▀▀█ ▒█▀▀▀█ ▒█░░▒█ ▒█▀▀▀█
▒█▄▄█ ▒█░░▒█ ▒█▄▄▄█ ▒█░░▒█
▒█░░░ ▒█▄▄▄█ ░░▒█░░ ▒█▄▄▄█



Apakah maksud dan makna poyo? 

Listen!


Listen!


Listen!


Listen!

Berapa kali listen daa??

Baiklah.. kali ini tak main-main. MISI 30!

Sebelum usia aku menjejak ke angka 3 siri.. apakah yang mahu dikecapi?

- dah habis belajar.. dah kerja..dah berkeluarga
- jadi?
- kukuhkan lagi kewangan?
- kerjaya baru mungkin??
- rumah sendiri!

Yang mahu diperbaiki?

- amal ibadat
- mahu lebih bermurah hati.. lebih bertanggungjawab.. tak berkira
- masa berkualiti untuk keluarga
- masa untuk penjagaan kesihatan
- jaga pemakanan


Yang mahu diatasi?

- hubungan dengan Allah dahulu.. kemudian hubungan dengan manusia
- kikis sikap buruk seperti tidur pagi yang menutup rezeki
- tundukkan nafsu..perang besar
- takut berdepan bayang sendiri/khilaf diri
Pengajaran 2012 :


Tersungkur.. Jatuh.. Rebah tertiarap! Lebih banyak berbanding yang boleh dibanggakan. Aku mulakan dengan kemalangan. Malang yang tak berbau & terus melekat. Aku liat. Aku ralat. Aku alah~

Biarpun ada sedikit sinar di hujung jalan.. moga ianya takkan sirna. Aku akur.. aku akui.. aku rebah. Tapi aku tak tewas. Belum mengaku kalah umpama haiwan yang terancam dan kian pupus. Sekerat.. sekerap skrap!



Panduan 2013 :

Andai usia aku tidak panjang.. sekurang-kurangnya aku ada pewaris. Bagaimana aku mahu pastikan ianya dalam keadaan baik dan penuh persediaan?? Aku bakal menerima anak lelaki in sha Allah & aku tak mahu anak lelaki aku nanti jadi macam aku! Kemandirian hidup~ Perlu kikis perasaan negatif..seperti pasif, defensif & pesimis. Maka perlu lebih kreatif..inovatif..pro-aktif dan optimis.

Bangkit! Sedar! Diri.. Daki.. Lari...


Resolusi?? 7 T

- Taqwa - Tekun -Tabah - Tegar - Tegas - Tetap - Terus

Huraiannya?? Menjelang ulang tahun

No comments:

Post a Comment