Hebahan

Tuesday, May 10, 2011

PTPTN - UJRAH


Kepada yang pernah bergelar mahasiswa di universiti tempatan,  mesti tahu apa itu PTPTN. Betul tak? Alaa.. PTPTIPU. Mustahil kalau tak tahu sebab kebanyakan mahasiswa di Malaysia akan buat pinjaman PTPTN sebagai "pilihan terakhir" selepas gagal mendapatkan biasiswa atau mana-mana tajaan.

Pinjaman PTPTN itu pada asalnya untuk kemaslahatan mahasiswa. Ada yang dapat pinjaman penuh, separuh, hatta hanya dibayar yuran pengajian semata-mata. Namun, ada penyalahgunaan yang berlaku di mana duit "PINJAMAN" itu digunakan untuk beli handphone baru setiap kali buka semester baru. Contohnya...:P

Sejurus habis pengajian, secara automatiknya kita sudah ada negatif di dalam akaun bank kita. BERHUTANG! Pinjaman bukannya percuma, kena bayar. Bukannya dibayar separuh atau berdasarkan peratusan tertentu mengikut pointer masing-masing. Kalau pinjam RM28,000 untuk kos kejuruteraan selama 4 tahun, maka kena bayar balik semuanya walaupun dapat ijazah kelas pertama sekalipun!

Setelah mula bekerja, kebanyakan kita adakalanya buat-buat lupa nak bayar atas alasan seperti "Tak sempat! Tiada masa nak gi bayar.." atau " Gaji tak cukup nak bayar sebab interest tinggi" dan seribu dalih lagi. Yalah.. RM 28,000 campur dengan 3% tu lagi. Kalau kena selesaikan bayaran dalam tempoh 8 tahun, maka ekstra 24% kita kena bayar secara kalkulatifnya.

Namun, kini ada berita yang agak baik! Pasti ramai yang terpinga-pinga apabila dapat kad tawaran ujrah ni. Entahlah..  tapi rupa-rupanya Pembiayaan Ujrah PTPTN ni bertujuan untuk membantu peminjam-peminjam membayar pinjaman tanpa beban yang berat. Dengan Pembiayaan Ujrah PTPTN ini, faedah yang dikenakan hanya 1%je. Sebelum ini 3%.


Ujrah?? Apakah? Masih kabur lagi? Ok pembiayaan ni bukan macam CIMB Express ataupun pinjaman Along (bukan nama Along masuk Islam ya) yang kita tengok tampal iklan di dinding-dinding. Pembiayaan Ujrah PTPTN ni adalah satu skim untuk membantu peminjam-peminjam membayar pinjaman tanpa beban yang berat!

Kalau anda ingat lagi, dulu masa meminjam ada pernyataan bahawa kita akan dikenakan faedah 4% pada bayaran balik. Lepas tu diorang kurangkan kepada 3%. Jadi, dengan Pembiayaan Ujrah PTPTN ni kita bayar bukan 2% tapi hanya 1% je. Tapi bagaimanakah cara-cara nak daftar Pembiayaan Ujrah PTPTN ??

1. Klik laman sesawang PTPTN Ujrah
2. Masukkan detail yang diperlukan
3. Semak emel segera sebab kita akan dapat satu email
4. Klik link berkenaan
5. Isi butiran diri peminjam

Senang je kan? Tapi kita kena semak juga kat PTPTN samada status kita sudah dikemaskini atau belum? Nanti tak pasal-pasal tak dibenarkan ke seberang laut! Singapura pun tak lepas! Boleh juga hubungi mereka di talian 0320804455 ataupun singgah saja Wisma Chase Perdana. Damansara nun~

Kalau rasa diri dah terlalu sibuk untuk pergi ke bank atau Wisma Chase Perdana, pembayaran juga boleh dibuat melalui cara:

* Pergi Pejabat Pos
* Pergi Bank-Bank Terlibat
* Gunalah Online Banking (update status FB boleh pulak kan?? )

Maka, soalannya adakah 1% pun masih membebankan kita selaku peminjam? Maka, ringan-ringankanlah tangan nak bayar hutang ye.. Kasihan generasi akan datang nanti. Lagipun, hutang ni tanggungjawab kita, wajib dibayar walau tidak dituntut! Emm .. susahnya nak mulakan langkah pertama. Kan?? Chaiyok chaiyok

No comments:

Post a Comment