Hebahan

Saturday, July 17, 2010

Eksklusif - Carta 10 Hangat 3 Bulan

Telah sedia maklum, aku berehat seketika selama 3 bulan namun itu tidak bermakna isu-isu hangat yang melanda tidak dihiraukan sama sekali. Justeru terimalah 10 berita paling hangat dalam tempoh 3 bulan terakhir ini.

(10) Piala Thomas!

Sekali lagi Malaysia gigit jari. Piala Thomas terlepas buat kesekian kalinya. Ternyata Malaysia hanya mengharapkan status nombor satu dunia milik Datuk Lee Chong Wei dan pasangan beregu negara Koo Kean Keat / Tan Boon Heong. Peringkat kumpulan pun sudah kalah dengan pasukan Jepun. Nasib baik menang percuma dengan Nigeria.

Mara ke separuh akhir mengalahkan Denmark namun kandas bila bertemu China. Pasukan China bukanlah tandingan Malaysia. Sememangnya ini bukanlah buku bertemu ruas sebab Malaysia dikalahkan straight set, Lin Dan mn Lee Chong Wei 21-17, 21-8; Cai Yun / Fu Haifeng mn Koo Kean Keat / Tan Boon Heong 21-15, 21-10. Chen Jin mn Wong Choon Han 21-16, 21-7.

Bilakah kemarau 18 tahun akan berakhir? Dan sampai bila kita hanya menyandarkan harapan kepada pemain yang meningkat usianya seperti Wong Choon Han, Hafiz dan lain-lain. Di manakah barisan muda pelapis skuad utama ini? Sama-sama kita nantikan.


(tukang tulis tanya: Piala Uber?)

(9) AIM?

Aim perkataan Inggeris bermaksud matlamat. Hala tuju. Objektif. Al-ahdaf, kalimah Arabnya. Ke mana hala tuju muzik Malaysia yang hakikatnya lebih berkiblatkan muzik barat. Kalau dulu, kita dapat saksikan sekurang-kurangnya satu persembahan nasyid di pentas AIM. Tetapi situasi kini berubah. Kini sudah wujud kategori baru, yang bergenrekan muzik hip hop. Kategori etnik kreatif atau irama Malaysia terus dihapuskan. Kategori lagu sahaja yang wujud, bukan lagi album.

Aku bukan anti muzik hip-hop bukan juga penyanjung setia irama nasyid, dan etnik, cuma sekadar melontarkan pandangan. Persoalan yang belum berpenghujung. Kita lupakan soal Yuna menang besar, Faizal Tahir menang album terbaik lagi sekali atau Datuk CT kalah dengan Dayang (yang bertanding atas tiket rakaman secara langsung, LIVE). Klise~


Cuma nak tahu ke mana hala arah tujunya. Pemenangnya ialah sekian-sekian pemenang. Seterusnya? Kemudian? Kamu diam?

Adakah genre nasyid akan mengikut jejak langkah genre dangdut dan etnik kreatif/irama malaysia yang telah dilenyapkan? Sedangkan hakikatnya, album nasyid masih ada pasaran. Penggemar nasyid menyokong industri dengan membeli dan mendapatkan album yag asli, di sebalik asakan cetakan rompak dan muat turun. Sekarang, kumpulan Mirwana, Hijjaz, Raihan, Far East, Inteam+Unique sudah ada album baru. Yang menyusul nanti juga sudah ada.

Lebih-lebih lagi trend sekarang hanya berpandukan single atau sebuah lagu sahaja. Itulah lagu cari makan.

(tukang tulis menelah: ABP? Taknak ulas? Pemenang sama saja)

(8) Radio Sinar.FM
Terlanjur bercerita pasal lagu, mahu sembanglah pulak pasal radio. Radio nombor satu di Malaysia kini milik Radio Sinar.FM. Radio yang dikatakan kampung dan ketinggalan zaman oleh sesetengah pihak. Katanya tak ikut perkembangan lah. Bekas DJnya siap kata tak tahu lagu Yuna macam mana bila kerja di situ. Alih-alih. Radio Era dan Hot yang jatuh terduduk-duduk.

Siapa kata lagu buatan Malaysia tak malar segar, tak dapat sambutan. Justeru jangan lah hairan kalau dengar radio Hot atau Era tiba-tiba kita dapat dengar banyak lagu lama, lagu rock kapak seperti konsep radio Sinar, muzik retro terbaik. Mungkin ledakan muzik & komposisi lagu dari Indo telah reda dan kedengaran agak klise lewat kebelakangan ini. Sedangkan kumpulan Wali sendiri mengaku muzik mereka agak kampung, namun itulah lagu yang dimainkan oleh stesen yang menggunakan tagline 'muzik terkini', atau 'lebih hangat daripada biasa'.

Dulu radio Era jangan harap nak main lagu ciptaan Eddie Hamid atau Eddie 'lentok' sebab lagunya mendayu dan meleleh jiwang karat. Tapi terpaksa juga siar lagu seperti Rindu serindu-rindunya dendangan Spoon. Cuma satu perkara yang boleh dipuji. Era sudah siarkan lagu paling indah iaitu, Azan! Tahniah! Radio swasta lain? Bila lagi.

Soal tagline pula nampaknya Era dah buat perubahan drastik. Tiada lagi rentak muzik terkini. Kini bertukar, 'kini hanya memainkan muzik hit'. Suria FM yang mencatatkan penambahan pendengar paling banyak juga menggunakan tagline 'muzik terbaik 90-an dan terbaru'. Macam-macam~

(tukang tulis usul: Hot.fm taknak tukar tagline?)

(7) Realiti TV (Hiburan vs Keagamaan)

Emm.. Rancangan realiti TV bersepah? Musim yang semakin lesu. Tapi bukan semua rancangan ya. Tak tahulah rancangan realiti nyanyian nak cari siapa lagi. AF 8 berjaya melahirkan juara baru, Shahir, bekas ahli kumpulan Saujana. Terus tenggelam aura Mawi nampak gayanya. Emm..Mentor? Nak kata apa? Pemenangnya pun ala-ala..malas nak ulas.


Sebab aku lebih teruja nak ulas rancangan realiti lain yang ada kelainan. Saya Nak Cuti!(MAS) agak menarik, kerana setiap 'pelancong' ada kisah masing-masing. Ada yang pernah ke Padang untuk misi kemanusiaan mahu ke sana semula melihat perkembangan terkini dan macam-macam lagi cerita menarik.

Ada pertandingan tarian jalanan, Showdown tetapi isunya menampilkan peserta bawah umur yang masih bersekolah.
Tapi yang menariknya ialah rancangan ini:

 Dan juga ini :

(tukang tulis aju: Kenapa AQ 4 & Imam Muda disiarkan serentak hari Jumaat?? Hari Khamis malam Jumaat pulak Forum Perdana Ehwal Islam pula serentak dengan rancangan Semanis Kurma di TV9? Ling2~ )

(6) 2 PRK vs PKR

Hangat tak macam biasa.

PKR semakin didominasi golongan tertentu kah gara-gara semakin ramai orang Melayu keluar PKR, lompat masuk BN balik. Ahli Parlimen PKR pun semakin ramai mengisytiharkan diri Bebas membentuk Konsensus Bebas. Nampak gayanya Ibrahim Ali tambah geng di dalam Parlimen.

2 pilihanraya kecil bagi Parlimen Hulu Selangor & Sibu menyaksikan keputusan yang agak mengejutkan. Momentum kejayaan BN di PRK Bagan Pinang berterusan lagi. Kali ini calon MIC menang besar mengalahkan bekas Menteri Datuk Zaid Ibrahim. Emm..adakah MIC semakin relevan? Samy Vellu kata kalau MIC menang nak lepas jawatan Presiden? Betul kah? Dulu pun beliau pernah kata, kalau MIC kalah di Lunas tak mahu balik KL? Apa macam?


Cuba baca kupasan & kajian Zentrum future studies(Dr Abu Hassan) di sini. Hasil PRK terakhir di Sibu.

(tukang tulis jawab: ada orang kata fokus sangat kat Hulu Selangor, Sibu terlepas dekat DAP. Ahli parlimen PKR berkurang, ahli perlimen DAP bertambah, tapi DSAI tetap Ketua Pembangkang?)

(5) Bola ( EPL vs WC)

Isu sukan paling popular di dunia, semestinya bola sepak!

Ada banyak piala. Antaranya EPL menjadi milik Chelsea. La Liga, milik Barcelona. Serie A, milik Inter Milan, Bayern Munich, juara Bundesliga. Jose Mourinho berjaya mendapatkan Piala Liga-liga Eropah yang kedua buat dirinya. Jika dulu bersama, Porto, namun kini bersama Inter Milan. Manakala Fulham terlepas Piala Europa setelah tewas di aksi final menentang Atletico Madrid. (Diego Forlan ada di situ)

World Cup? Dah tahu siapa pemenangnya kan? Nantikan saja ulasan Piala Dunia di blog ini akhir bulan nanti.

(tukang tulis teruja: Nak tengok siri pemindahan pemain/pengurus. Roy Hodgson ke LIverpool, Benitez ke Inter, Mourinho ke Real! Wah, ada Kaka + Ronaldo, apa strategi Mourinho ya?)

(4) Lisa Surihani (Adamaya vs Lagenda Budak Setan)

Setelah fenomena Nur Kasih pada tahun lalu, kini drama tempatan yang diolah daripada filem I'm not single, menjadi buah mulut. Lisa Surihani selaku heroinnya digandingkan bersama Sein juara Sehati Berdansa 3 ditambah serinya dengan kehadiran adik Mia Sara sambil dibantu lakonan berkesan Faizal Yusop selaku Dani, maka formula ini benar-benar menjadi. Tahniah kepada David Teo dan Feroz Kadir.


Ternyata Lisa Surihani heroin paling laris masa kini. Bersusun-susun drama dan filem lakonannya. Bermula dari V3-Samseng jalanan, Semerah cinta Stilleto,Lagenda Budak Setan, Kapoww! dan Zoo. Berturut-turut ditayangkan, dan lakonannya yang paling menyerlah semestinya dalam filem Lagenda Budak Setan(LBS) yang diadaptasi dari novel terlaris Ahadiat Akashah. Graf lakonannya sama naik dengan Que Haidar yang beraksi cemerlang dalam LBS.


(tukang tulis soseh : Imej Tiz Zakiah tercemar, tercalar & terjejas gara-gara FS? Adakah Nur Kasih The Movie akan mendapat sambutan sebagaimana drama bersirinya? Khabarnya adik Mia Sara@Amani berlakon sama)

(3) Perlu kajian terperinci.

Ada 3 perkara perlu kajian terperinci oleh kerajaan.

Pertama, (TKI/tenaga kerja Indonesia atau lebih khusus amah/orang gaji mendapat cuti) Setelah pengambilan amah/orang gaji dari negara tetangga, Indonesia dibekukan sejak Jun 2009. Namun, pembekuan penghantaran pembantu rumah Indonesia ke Malaysia dijangka ditarik balik apabila kedua-dua negara menandantangani Memorandum Persefahaman (MoU).


Majikan akan diwajibkan memberi cuti sehari dalam seminggu kepada pembantu rumah warga Indonesia dan membayar mereka kerana bekerja pada hari bercuti jika kedua-dua pihak bersetuju pembantu rumah tidak mengambil cuti.

Selain itu, pembantu rumah dibenarkan menyimpan pasport mereka kecuali kedua-dua pihak bersetuju ia disimpan oleh majikan. Ia dipersetujui dalam Rundingan Tahunan Ketujuh antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono, di pejabatnya semalam dan diikuti majlis menandatangani Surat Hasrat berhubung syarat penggajian pembantu rumah Indonesia.

Memorandum persefahaman (MOU) mengenai Indonesia sebelum perkara itu dijangka menyusul dalam tempoh dua bulan lagi bagi membolehkan penghantaran pembantu rumah yang diberhentikan sejak Jun tahun lalu disambung semula.


Emm.. Motif? Tunggu saja perkembangannya..berita ni bulan Jun.

Kedua, (Parlimen dipindahkan ke Putrajaya) Setelah Penjara Pudu rebah menyembah bumi, ada ura-ura pula mengatakan bahawa giliran Parlimen yang berada di Kuala Lumpur pula akan dipindahkan ke Putrajaya? Betulkah? Baca komen Pak Menteri di sini.

Ketiga, (PMR, UPSR dimansuhkan??)


Apa? Motif? Justifikasi? Setelah sekian lama 2 peperiksaan besar ini menjadi nadi, penentu hala tuju seorang pelajar, 2 peperiksaan ini mahu dihapuskan sewenang-wenangnya? Kajian terperinci diperlukan. Lebih banyak pro atau kontra.

Pendapat peribadi aku, kalau nak hapuskan boleh, tapi sistem pembelajaran kena lebih keras. Maknanya, kalau tak lulus periksa atau dapat peratusan 50 % bagi semua subjek contohnya, maka pelajar itu tak dapat naik kelas. Contohnya, budak darjah 1 dapat 49.8%, maka tahun depan kena repeat darjah 1. Tak boleh naik darjah 2. Hua hua hua~

(tukang tulis fikir : Banyak sangat isu di luar kotak fikiran dewasa ini)

(2) Remaja - Rafiqin Darwish, Aminulrashid & Naim Mustaqim

Dulu kita tak kenal pun siapa remaja-remaja di atas. Tetapi ekoran beberapa tragedi, nama mereka dikenali.

Tragedi pertama, kematian arwah Din Beramboi (pada mulanya spekulasi kena kencing tikus) menyebabkan remaja bernama Rafiqin Darwish ini lantang bersuara di laman sesawang, rangkaian sosial, Facebook. Perkataan Al-F*** itu sudah cukup menghiris perasaan. Namun adakah salah remaja ini sepenuhnya??


Tragedi kedua, gara-gara keluar lewat malam memandu kereta bersama rakan tanpa lesen memandu yang sah, remaja ini panik setelah terserempak polis dan dicop sebagai penjenayah(oleh media pada mulanya) lalu menjadi mangsa terbaru tak tersengaja 1Malaysia. Setelah S.Kugan, Beng Hock dan kini Aminulrashid, PDRM perlu membuktikan kredibilitinya dan meningtkan imej dan martabat polis yang sebenarnya banyak berjasa membanteras jenayah dan mempertahankan keamanan negara. Gara-gara 3 nyawa yang melayang ini umpama nila setitik rosak susu sebelanga.


Tragedi ketiga, mangsa buli! Mohammad Naim Mustaqim Mohd Sobri. Terselit nama aku di tengahnya!

Seorang pelajar Maktab Tentera Diraja (MTD) Sungai Besi, yang didakwa dibuli sekumpulan pelajar senior meninggal dunia selepas kepalanya terhantuk pada lantai sejurus ditendang pelajar senior sehingga tidak sedarkan diri. Difahamkan, sebelum kejadian, mangsa yang berusia 16 tahun dipanggil sekumpulan pelajar senior dan dipaksa menjalani hukuman tekan tubi berulang kali sebelum ditendang.

Susulan kejadian itu, pelajar malang berkenaan, Mohammad Naim Mustaqin Mohamad Sobri, segera diberikan rawatan kecemasan di Pusat Perubatan Angkatan Tentera (PPAT), Kem Sungai Besi, tetapi disahkan meninggal dunia oleh pegawai perubatan di situ.

Siasatan awal mendapati mangsa dipaksa menjalani hukuman tekan tubi pada kira-kira jam jam 10.45 malam oleh sekumpulan pelajar senior. Ketika dalam keadaan tekan tubi, seorang daripada pelajar senior terbabit didakwa menendang perut Mohammad Naim dengan kuat menyebabkan mangsa yang cuba berdiri dan berjalan gagal mengimbangi badan sebelum terjatuh dan kepalanya terhentak ke lantai sehingga tidak sedarkan diri

(tukang tulis tebak : Bagaimana agaknya remaja generasi 2010-an nanti? 2020-an nanti? Gusar~ )

(1) WE HATE ISRAEL!
1Israel? Wujudkah slogan mereka ini? Kaji sendiri.. Google sendiri.


Namun kali ini benar-benar melampau. Kapal Mavi Marmara konvoi ke Gaza membawa misi kemanusiaan telah diserang rejim zionis, Israel. Isra-hell~ Semua sibuk menghentam Israel. Di FB semua tukar profile picture masing-masing. Namun bila musim Piala Dunia menjelma, sekelip mata berubah! Profile picture anti-Israel, support Gaza berubah menjadi jersi bola! Wah, hebat sungguh percaturan mereka!

(tukang tulis seloroh: Ada orang tertanya-tanya YB Parit, nama Nizar parti mana? Jawapannya BN lah. Kagum :)

No comments:

Post a Comment