Hebahan

Sunday, March 28, 2010

Pementasan berMULA??

Ini ada satu hebahan mengenai pementasan teater. Bukan teater sebarang teater, bukan juga teater yang aku terlibat secara langsung atau tidak langsung. Ini bukanlah teater yang berskala besar, dipentaskan di tempat gah seperti Istana Budaya di mana harga tiketnya yang paling murah melebihi RM 50. Duduk pulak di hujung dunia kan...

Ini cuma pementasan yang diarahkan oleh Puan Aminah Rhapor (alaa Pengarah Lu PK lah Sendiri The Movie tu). Memang Puan Amy ni aktivis teater. Beliau juga pensyarah di UiTM Fakulti Seni Persembahan (FACT) kalau tak silap. Tapi memang tenaga pengajar teater lah kiranya. Chopp! UiTM?? Memang aku bukan staf atau siswa UiTM. Al-kisahnya kawan di UiTM minta aku promosikan teater 'hasil tangan' mereka. BUat mereka yang baru nak kenal teater, yang mula berminat dengan 'dunia pentas' tetapi nak berjimat (bahasa kasarnya takde duit), bolehlah cuba menonton Teater Asy Syura ni.

Berjinak-jinak dengan dunia teater. Tiket RM 10 sahaja, dapat buku program. Memang berbaloi. Sangat puas hati. Tak percaya?? Aku salah seorang penontonnya pada tahun 2007. Tapi teater bertajuk "Kalut" persembahan pelajar UiTM juga. Sangat menarik. Anda sendiri nilaikannya. Tanya En. Rahman Omar (kalau kenal) kalau tak percaya. En. Shahril Alizam pun boleh..

Teater berskala 'kecil' sebegini sebenarnya lebih 'ada rasa'. Tempat seperti KLPAC (Kuala Lumpur Act Centre),di Sentul, Actor's Studio di Bangsar dan Rooftop@Lot10, Dewan Bahasa & Pustaka, telah aku sampai untuk tonton teater.Rumah Anak Teater, Kaki Seni.. itu nama-nama wajib tahu kalau meresap ke dalam dunia teater ni. Hihi.
 
Aku berpengalaman menonton Teater Kompilasi Volume 1, di Auditorium DBP ni. Antara pelakonnya masa tu Fared Ayam, Amerul Affendi dan Zahiril Adzim. Namron pengarahnya. Pernah tengok Filem Indie "Gadoh". Rata-rata pelakon filem tu dari Teater Air Con (aku tengok di KLPAC, siap ada request pementasan musim 2, macam Cuci The Musical 2 pulak. Huak huak) Dan di situlah aku kenal budak UiTM ni, Walid namanya. Walid budak kos teater minta tolong aku promosikan. Apa salahnya...

Pementasan teater Asy Syura bakal berlangsung pada 9,10 & 11 April ini di Auditorium DBP.
*Tiket-tiket boleh ditempah sekarang melalui talian :
Ain : 013 6357002
Natasha : 013 4194514
Hayani : 013-2772196
*Waktu pementasan :
9 April 2010 : 8.30 mlm
10 April 2010 : 3.00 ptg & 8.30 mlm
11 April 2010 : 3.00 ptg & 8.30 mlm
*Tiket berharga RM10 dengan setiap pembelian buku program.
*Anjuran CENDEKIA SEMENDA CREATIVE & EVENTS MANAGEMENT.
(Pelajar Diploma Semester Akhir CT113 & CT114, Fakulti TEKA, UiTM)
*cendekiasemenda@yahoo.com (Facebook)

No comments:

Post a Comment