Hebahan

Friday, January 15, 2010

Berubah seLALU

Apakah maksud SELALU? Selalu maknanya sentiasa. Senyum selalu. Sentiasa tersenyum. Tetapi bagi orang Kelantan, ada satu lagi makna selalu. Selalu maknanya SEKARANG. NOW!

Marilah makan selalu. Ayuh kita makan sekarang. Awak kena siapkan kerja sekolah ni selalu! Sekarang juga awak kena siapkan kerja sekolah. Aku teringat zaman Peralihan di Ma'ahad tahun 1997. Sebabnya ramai juga kawan-kawan yang bukan anak jati Kelantan. Asal dari KL, Selangor, Pahang, Melaka tapi mahu belajar di Ma'ahad dan duduk asrama.

Bila AJK Asrama umumkan, kena mandi dan mandi selalu, Mamat ni faham setiap hari memang kena makan dan mandi, kan?? Apa yang peliknya? Oh, dia tidak faham. Maka aku kena jelaskan kepadanya, waktu sekarang juga kita kena mandi dan makan sekaligus! Tepuk dahi~

Biasalah tu.. ketidakseragaman bahasa. Satu perkataan mungkin membawa maksud yang berbeza mengikut tempat masing-masing. Contoh.. Susuk, di Malaysia, Susuk tu lah..yang konon mahu kekal awet muda. Tetapi di Indonesia maksudnya agak sensitif ya. Di Indonesia, butuh bermaksud keperluan.. tetapi di Malaysia?? Lu pikirlah sendiri~

Di Kelantan, perkataan pantat bermaksud bahagian bawah(contoh pantat kuali, ataupun pantat tempayan), di Sabah pula pantat merujuk kepada punggung, tetapi bagi orang Malaysia di negeri lain?? Maksudnya agak luc-ah! Orang KL sebut kopek merujuk kepada aktiviti membuka atau mengupas buah. Kan?? Tetapi lari maksudnya bagi orang Kelantan.

Maka sebab itulah juga di Perak tiada Tengku Mahkota! Di Kelantan buah mangga dipanggil pauh, bukan mempelam! Di Kelantan, nakal maknanya lucu/kelakar. Sungguh nakal budak gemuk itu. Maknanya budak gemuk itu sangat kelakar/lucu. So hillarious! Bukan bermaksud nakal tak boleh duduk diam nak rosakkan harta benda awam.

Di Indonesia.. lucu bermaksud comel. Bayi itu amat lucu sekali. Haha. Maknanya bayi itu sangat comel, takkanlah bayi pandai buat lawak! Sama juga perkataan kakak di Kelantan. Ahmad ni kakak kepada Abu. Ahmad tu lelaki, tetapi perkataan 'kakak' merujuk kepada abang! Bukan Ahmad tu aw aw ya! Tok Mek tak makan milo.. maknanya Tok Mek tak minum milo.

Itulah uniknya bahasa kita yang sangat tinggi nilai estetika dan khazanahnya. Buas dalam bahasa Kelantan juga membawa maksud nakal dalam konotasi yang sama. Budak itu sangat buas. Budak itu bukan binatang, tetapi tak boleh duduk diam, sangat nakal.

Sekelip mata, bunyi dan maksudnya berubah. Berubah SELALU orang Klate kata. 360 darjah berubah, bukan 180 darjah dah. Sama juga bahasa Arab, sebab baris saja boleh berubah maknanya. Contoh kita ambil 2 huruf. Ba dan Ra. Kalau ba baris ATAS ra sabdu depan, barrun maknanya darat, ba baris BAWAH ra sabdu depan birrun maknanya kebaikan, ba baris DEPAN ra sabdu depan burrun maknanya gandum!

Sampai di sini dulu rasanya mukaddimah yang panjang lebar. Sebab cerita asalnya adalah mengenai PERSEPSI yang berubah 180 darjah! Mungkin juga 360 darjah! Persepsi?? Pandangan orang terhadap sesuatu perkara. Selalunya apa yang kita lihat, itulah yang menjadi persepsi kita.

Kita akan terus melompat membuat rumusan. Jump to conclusion even it was first impression! Memang itu tabi'i kita. Semulajadinya mudah membuat rumusan awal. Nampak saja luaran orang tu selekeh, mesti orang ni susah. Siapa tahu, dia merupakan pemimpin besar yang berjiwa rakyat seperti Saidina Umar Al-Khattab dan Omar Abdul Aziz?? Kan??

Ada 2 kisah bagaimana persepsi boleh berubah sekelip mata.

Kisah pertama di dalam sebuah ERL, menuju ke KLIA. ERL tak padat dan sesak dengan penumpang seperti kita naik bas ataupun keretapi lain seperti Komuter, LRT ataupun Putra. Sangat berbeza sama sekali. Elok-elok saja keretapi ERL berangkat dari KL Sentral menuju ke KLIA, terdapat 3 beranak. Seorang lelaki tua, bersama 2 orang kanak-kanak yang agak nakalatau buas atau tak boleh duduk diam. Berlari ke sana.. ke sini.. menjerit terlolong.. Tendang kerusi, sampai orang di hadapan tersentak kerana terkejut!

Yang peliknya, orng tua ni tak larang ataupun tegur kelakuan budak-budak tu yang mungkin anaknya. Minah yang duduk di kerusi yang tersentak tadi agak bengang, nampak reaksi muka dia macam nak bagi penampar saja budak-budak tu. Tapi budak-budak kan?? Mengalah saja.. lalu Minah tersebut cari tempat duduk lain.

Kali ini budak-budak itu menempel dekat seorang lagi budak yang lebih besar yang khusyuk bermain PSP. Betapa beraninya budak ini cuba merampas PSP itu. Budak itu ditolak, sampai terpelanting. Jatuh terperosok, tapi budak tu tak nangis ya! Tahan lasak.. pergi kacau orang lain pulak.


Aku suka perhatikan saja. Ada seorang wanita menghampiri orang tua itu yang duduk hampir dengan aku. Wanita tu konon nak '
sound baik punya' lah. Ayat yang terbayang yang mungkin akan terngiang-ngiang di telinga aku "Tak pandai jaga anak ke?? Tegurlah anak tu sikit. Nakal sungguh."

Haha.. itu ayat aku. Wanita itu dengan sopan berbasa-basi dengan orang tua itu..


"Anak ek??"


"Dok eh.. cucu!" Oh, orang Klate kito ruponyo!


"Biasalah budak-budak... nakal tak kenal tempat. Pakcik nak ke mana?"


"Kelik Klate.Budok-budok tu keno ikut sekali. Mok nga Ayoh dio eksiden... Meninggal. Baru jah selesai kebumi jenazah lepas Zohor saknih"


Gulp~ Aku memerhatikan dua orang kanak-kanak malang itu. Dalam lingkungan 3-5 tahun. Apa yang mereka tahu pasal kehidupan. Persepsi terus berubah. Kesian, terharu, simpati bercampur-baur. ERL berhenti di stesen Putrajaya, aku turun memandang sayu dan hiba. Aku bayangkan di tempat Atuk itu, apa harus aku katakan kepada kanak-kanak yang tak mengerti itu.


Cerita kedua! Di tengah-tengah bandar Damansara. Di celah-celah kehidupan masyarakat yang hanya buat hal sendiri. Aku menyewa bilik di sebuah apartment. Aku tak kenal jiran sekeliling, tapi cam lah muka-muka mereka. Kalau bertembung di lif, aku hanya mampu melemparkan senyuman yang ada kalanya berbalas adakalanya tidak. Mencuka...


Sebelah rumah aku, tinggal sepasang suami isteri. Aku bukan berniat menyibuk hal rumahtangga orang, Tapi aku cakna juga dengan sekeliling. Bayangkan tidurku yang lena diganggu bunyi tempikan.. laungan.. hempas-hempas barang. Bayangkan bila aku buka pintu rumah, jenguk saja rumah sebelah.. macam tongkang pecah. Baju-baju yang sebelum ini bersidai elok.. berterabur di sini di sana. Penyangkut bajunya juga melayang dekat dengan rumah aku.


Semenjak saat itu, aku sentiasa mahu ambil port hal rumah sebelah. Perang besar! Bunyi cakap kasar. Menjerit. Pasal air pun boleh gaduh besar. Tiba-tiba bunyi orang teresak-esak menahan kesakitan. Mengerang sakit. Aku ingatkan budak lelaki remaja yang nakal rupa-rupanya si isteri. Mungkin badannya agak gempal, dan suaranya agak kasar aku ingatkan budak lelaki yang baru 'pecah suara'.

Baru aku nampak suaminya.. Oh, kecik saja orangnya. Dalam hati kecil aku "Oh, inilah lelaki 'dayus' yang suka pukul perempuan yang lemah. Aku keliru.. perlukah aku but aduan dekat Panggilan Nur ke?? Polis ke?? Menteri Wanita ke?? Alasannya, ada kes dera. Isy, berani gila kalau aku konfiden nak buat laporan.


Esok harinya...aman pulak. Selang beberapa hari selepas itu, perang dunia sekali lagi. Seperti biasa,
bang bang boom. Dush dush.. bunyi kena pukul. Cuma takde nangis-nangis lagi dah. Yang menangis cuma anak-anak. Aku yakin kali ni, bukan anak yang dipukul.

Maka, aku pun tanya Pian. Pian?? Siapakah?? Lupa pulak untuk memperkenalkan Pian dan Chet, housemate aku. Kami 3 orang saja satu rumah. Hari-hari semuasibuk dengan kerja. Bila larut malam, baru ada peluang bertanya khabar. Aku bercerita kepada Pian tentang 'cerita aneh' itu.


Oh, bagi Pian ini cerita biasa saja. Diorang memang macam tu. Suami dia kerja sekuriti. Kecik saja orangnya. Isteri dia lagi besar daripada dia kan?? Haa.. isteri dia tu selalu belasah suami dia. Diorang memang macam tu. Kadang-kadang nampak bahagia, kadang-kadang perang dunia. Lepas tu baik pulak.


Gulp~ sekali lagi persepsi aku berubah. Aku tak tahu nak ulas apa, nak kata apa. Siapalah aku mahu menilai kehidupan mereka kan? Aku hanyalah jiran mereka yang usianya tak sampai sebulan pun. Siapalah aku nak hukum mereka. Mungkin mereka bahagia dengan cara seperti itu, siapa tahu. Sepak terajang sudah menjadi darah daging dunia mereka. Mana aku ada hak nak masuk campur. Kan?? Sudah.. jaga tepi kain sendiri saja. Aku bukan nak sibuk sangat, tapi sekurang-kurangnya aku cakna dan tahu hal sekeliling. Itu saja...


Cuma sekali lagi persepsi aku berubah sekelip mata. Rasa kesian pun ada dekat lelaki itu yang kecil saja orangnya. Tak dapat bayangkan bagaimana dibelasah bini.. menahan leteran bini(faham-faham saja kalau dilaser macam mana), kerja sekuriti, anak lebih 3 orang(sebab aku tak kaji betul-betul berapa orang anaknya. Paling besar sekolah rendah) Kos sara hidup di kota lumpur... Oh tidak, aku meletakkan diri aku di tempatnya selaku ketua keluarga. Aku mulai keliru.. siapa memukul dan siapa dipukul sebenarnya. Siapa yang sakit, siapa yang menangis sebenarnya. Rambut sama hitam, hati lain-lain. Hati menangis siapa yang tahu~

No comments:

Post a Comment