Hebahan

Monday, July 13, 2009

Cerita Muka buku aka Facebook...


Entri kali ni sesuai buat mereka yang ada akaun Facebook sahaja. Facebook?? Apa itu?? Alaa.. Tak payahlah nak ketinggalan zaman sangat kan? Blog reti nak baca..takkan Facebook pun tak tahu. Rangkaian sosial. Pasal network. Friendster.. Myspace.. Tagged.. Hi5... Flixster.. Facebook... sama saja. Yg paling update sudah tentu Twitter. Tapi aku takde akaun Twitter pun... buat masa ni.

Tengoklah..sedikit masa lagi...kalau ramai sangat kawan-kawan yang menginvite. Facebook kira up-to-date lah juga. Zaman Friendster tu...masa belajar bolehlah. Myspace?? Remaja lagi bolehlah...yang minat muzik segala.. Facebook kira seimbanglah. Semua peringkat umur tak kira kau siapa boleh ada akaun Facebook. Orang politik ada... Orang sukan ada... Penyanyi-penyanya pun ada.. Pelakon iklan ada. Model sabun basuh cap ayam ada... Tukang masak ada dan ramai lagi yang dah ada Facebook.

Jadi, berbalik kepada tajuk entri kita pada kali ini. Kalau ada akaun Facebook, tak guna kalau tak add aku sebagai kawan. Haha. Sebab link-link yang akan aku berikan nanti. Ada kaitan dengan Facebook. Jadi aku nak ceritakan sikit salasilah bagaimana aku berfacebook dan akhirnya...aku berblog.
Aku melahirkan muka buku aku tahun lepas. Julai 2008. Kira dah genap sathunlah ada akaun FB. Senarai kawanan di FB dah lebih 1000 orang. Haha. Macam-macam jenis kawan ada. 1/3 kenal...1/3 tak kenal... 1/3 orang terkenal. Dulu, masa aku mula-mula main FB, semua sibuk main game. Mafia game..Fish game...dll. Pastu sibuk nak berchatting di FB. Tak lama kemudian...menggila nak jawab quiz segala bagai aneka juadah...

Quiz kelakar...quiz pasal diri sendiri...dll. Nak tahu lagi kenapa aku ada akaun Facebook?? Klik sini. Kan aku dah kata...kalau takde akaun FB dan tiada nama aku dalam senarai kawan, tak guna punya klik link itu. Bermula dari "melalak" di notes...maka bercambahlah hasil tulisan aku sehingga wujudnya blog ini hasil galakan mereka.

Semenjak kegilaan menjawab Quiz-quiz melanda "Facebooker"..maka tercetuslah pula soalan quiz syok sendiri. Sebelum meneruskan pembacaan...anda digalakkan klik sini bagi menjawab soalan "How well do you know Mustakim Bahrudin?" kerana perenggan seterusnya merupakan jawapan skema kepada soalan-soalan itu. Kasi saspen la sikit...apa dan mengapa aku begitu..

Sehingga saat ini...hanya seorang yang dapat A iaitu kosmet aku, gadis Sarawak bernama Jane. Seterusnya, adalah juga yang dapat B iaitu Cik Ros, Kak Aida & of coz my x-roommate. Bagi mereka yang dapat lagi rendah daripada itu, ataupun ada yang gagal, itu tak bermakna mereka tak mengenali aku sepenuhnya, kerana mungkin ada jawapan yang mereka teka logik juga, masuk akal dan ada juga kebenarannya.

Jom kita tengok...skema jawapannya.

Soalan pertama,di mana aku lahir? Ni siapa yang jawab KL atau Seremban, maknanya mereka tak tahu langsung bahawa ada darah Kelantan mengalir dalam tubuh ini. Yang jawab atas bumi.. atas katil...betul juga...tapi kurang tepatlah.

Soalan kedua,permainan kegemaran masa kecil dulu ialah sep tiang. Sebenarnya semua permainan tu aku main. Tapi, permainan yang aku mula-mula sekali main waktu rehat masa darjah 1 ialah sep tiang. Best...sebab rasa tiang tu jauh sangat. Tapi bila dah makin besar...rasa pendek je jarak tiang-tiang itu. Dan game yang aku paling menyampah...PEPSI-COLA...sebab habis kotor kasut sekolah aku yang putih.

Soalan ketiga, senyuman. Itu trade-mark aku. Senyuman yang tajam-menikam. Budak ofis aku cakap macam tu. Ya..memang betul, muka aku bulat. Tapi yang penting...ada yang kata muka aku bukan bulat...tapi bentuk LOVE! Haha

Soalan keempat,warna yang sesuai dengan aku. Aku sebenarnya suka warna hijau. Sebabnya aku rabun. Orang kata, warna hijau contohnya kita tengok padang yang hijau boleh ubat rabun itu. Tetapi wrna yang sesuai atau "suitable" dengan aku di mata aku dan mata orang lain...warna coklat cair memang ngam juga lah..

Soalan kelima..kali pertama jatuh cinta? Cinta monyet..cinta pertama masa sekolah rendah..haha. Tapi bila dah dewasa..akhil baligh...betul-betul kali pertama jatuh cinta sewaktu aku di Matrikulasi. Haha. Sebab masa sekolah menengah akusekolah satu jantina.. Payah nak jumpa yang lain jantina..Ops=P

Soalan keenam, PANDA? HITAM PUTIH KEHIDUPAN?? Blog.. degree.. kareer... kekasih.. semuanya ada sentimental value, tapi ada sebabnya kenapa Panda jawapan mutlak dan lebih tepat. Nak tahu kenapa Panda?? Klik sini...

Soalan ketujuh, lagu rock kapak. Karaoke? Taklah selalu..tapi banyak kali juga. Dengan kawan-kawan. Dengan adik-beradik. Hakikatnya..memang aku layan lagu nasyid. Tapi dah selalu nyanyi nasyid on stage. Lagu terkini pun best...tapi mana ada stok yang baru untuk karaoke. Maka, lagu rock kapak pilihan yang tepat kerana membesar dengan lagu-lagu itu. Ukays, Slam, Umbrella, Samudera, Hattan.. Newboyz?? Teet! Apa barang..~ haha

Soalan kelapan, senyum miang. Kan senyuman aku tajam menikam? Aku bukan ramah...tapi cepat mesra dengan orang. Kalau orang tak mahu mulakan perbualan..aku akur juga akhirnya untuk memecahkan ais batu. Tapi, aku memang mengambil masa untuk rasa selesa dengan orang sekeliling dan mengikut suasana dan peredaran majlis.

No comments:

Post a Comment