Hebahan

Wednesday, July 8, 2009

Cerita Jalan-jalan...Min aina ilaa aina? - Episod 1

Semua orang mesti ada cerita. Cerita boleh direka-reka. Tetapi pengalaman itu yang begitu berharga. Mengalami... dan merasai sendiri tak sama nikmatnya dengan sekadar mendengar cerita orang lain ataupun hanya sekadar melihat rakaman kisah hidup orang lain. Tak kiralah samada gambar ataupun video yang kita tonton. Itu hanya melihat melalui mata orang lain.

Benar~ Kadang-kadang kita perlu melihat dengan mata orang lain, mendengar melalui telinga orang lain. Tetapi kita juga tak dapat nafikan...betapa pentingnya melihat dengan mata kepala sendiri. Betapa syoknya mendengar sendiri dengan telinga sendiri akan keriuhan ataupun kesunyian itu. Betapa nikmatnya hidung ini dapat menghirup udara dan roh tempat terbabit.

Kaki melangkah. Menjejakkan kaki menjadi saksi. Menghayun langkah ke destinasi yang singgah di hati. Itulah kesudahannya. Segalanya berbalik kepada hati. Andai hati tenteram, jiwa seronok dan berbunga-bunga menyanyikan lagu indah, itulah dia "nikmat" yang tidak terhingga.

Jalan-jalan. Mat Salih kata "Outing". Ore Klate sebut "tubik berderat". Min aina ila aina? Dari mana nak ke mana? Sebagai orang Islam.. jawapan "standard"nya sudah tentu dari dunia menuju ke akhirat. Jawapan wajibnya...dari hidup menuju mati.

Tetapi selaku manusia...sifat yang harus ada pada setiap manusia ialah menjalani kehidupan ini dengan seberapa banyak pilihan yang ada. kemudian kita berada di persimpangan, dan harus buat pilihan. Sebagai contoh, tempat mana yang kita mahu tuju, segalanya bergantung kepada jawapan-jawapan hasil soalan-soalan berikut;

Nak ke mana? Buat apa di sana? Dengan siapa? Berapa duit yang perlu disediakan? Nak bawa apa? Nanti nak tinggal di mana? Berapa lama nak tinggal di sana? Nak ke sana dengan apa? Naik apa? Kalau ada kenderaan, contohnya kereta, siapa yang akan pandu? Nanti nak ikut jalan mana? Nak singgah mana-mana tak sebelum atau selepas ke sana? Dan macam-macam lagi soalan demi soalan yang akan muncul.

Kita sendiri yang akan buat pilihan...dan soalan akhir sekali... "Nak ikut ke tidak?". Ya atau tidak.
Bila ada masa lapang, ada orang hobinya jalan-jalan. Jalan-jalan cari makan. Jalan-jalan cari pasal.Jalan-jalan suka-suka saja memenuhi masa lapang. Jalan-jalan beli barang. Dan ada juga yang tak suka jalan-jalan. Buang masa ujarnya... Takde duit katanya...

Seperti aku jelaskan tadi, semuanya berbalik kepada kita. Ada orang tu mula-mula tak nak ikut jalan-jalan dengan kawan-kawan. Tetapi, bila dia tahu, "orang yang dia suka" ikut sama...terus dia suka-suka nak ikut jalan-jalan walaupun....poketnya kosong.

Ada yang seronok jalan-jalan dengan kawan-kawan. Ada juga yang seronok jalan-jalan dengan yang tersayang. Macam dunia tu 2 orang saja yang hidup. Dan tak dinafikan seronok juga jalan-jalan dengan keluarga. Jalan-jalan dengan ibu bapa. Semuanya ada kisah yang tersendiri.

Begitu juga aku. Aku mahu bercerita kisah jalan-jalan aku. Aku suka juga jalan-jalan seorang-seorang. Ya..Seorang diri! Ada orang kisah?? Haha. Kadang-kadang memang tak seronok keluar seorang diri. Tengok wayang seorang diri. Tapi..bila fikir-fikir balik..okay apa? Ada privasi. Kita tak terikat dengan orang lain. Tak payah nak tunggu kawan ni make-up berjam-jam. Sahabat ni pulak baru nak mandi dan berak dll. Suka hati kita nak ubah plan nak jalan-jalan kat mana. Elok-elok aku memandu nak ke One Utama,dah bayar tol segala boleh patah balik menuju ke The Mines.

Tak ada orang marah pun. Sampai saja di Mines, terjumpa kawan lama. Terus "join the club". Menarik juga kita buat benda yang tidak dirancang sama sekali. Ikut saja..follow the flow.. Mula-mula main boling. Lepas tu "melalak" berkaraoke. Minum-minum pekena teh, tengok wayang...balik rumah! Seronok juga macam ni.

Ni tak! Kadang-kadang perancangan bukan main lagi. Nak ajak orang tu..orang ni...nak book tempat tu, nak order makanan ni..tetapi akhirnya...ad0! Ingat lagi masa di UPM, konon nak berkonvoi ramai-ramai sebelum habis degree tetapi bila saat-saat akhir, tak cukup korum la pulak. Last minute terpaksa kensel semua program baik punya. Ada satu malam, kepala mamat ni sebut nak makan sate kajang, kawan ni nak ikut,lepas tu yang lain pun nak ikut. Aik?? Meriah pulak rasanya.

Kenapa aku suka jalan-jalan sorang-sorang? Berjalan.. melihat.. memerhati.. mentafsir... Baru-baru ni, aku ke OU nak ambil henset yang telah siap dibaiki. Alaaa...memang motif aku nak repair henset jauh-jauh. Sambil menyelam minum air ujarku~. Aku boleh luangkanmasa sepanjang hari kalau aku nak, dan aku boleh terus balik selepas dapat henset balik kalau aku hendak.Dah alang-alang pandu jauh-jauh takkan nak terus balik kan??

Maka aku mula memerhatikan gelagat manusia. Bukan me"wusha" awek semata-mata. Kah..kah..=P. Aku duduk, betul-betul di hadapan sebuah restoran. Aku amat-amati restoran itu. Wah...ada francais di Singapura, Indonesia, Filipina, Thailand, Taiwan, Kanada dll. Cuma satu saja yang membeliakkan mata aku. NON-HALAL! Walaupun.. tulisannya kecil.. sayup-sayup mata memandang.

Aku tengok senarai menu yang sememangnya terpampang di depan kedai tu. Nasi goreng.. Tom Yam... Nisbahnya dalam 10 item yang ada, cuma 1 saja yang tak halal. Walaupun tiada perkataan pork ataupun bak-kut-teh ataupun yang senama dengannya, aku yakin...satu item tu yang tak halal dan menyebabkan 9 lagi makanan yang lain turut menjadi tak halal. Nasib baik 'restoran' ini telus, menyatakan ada makanan haram walaupun hanya sekadar satu hidangan. Bagaimana pula dengan restoran ataupun tempat makan yang lain??

Pelanggan di restoran itu?? Tiada pun yang Muslim yang singgah. Pekerja-pekerjanya?? Aku tengok tak ada yang pakai tudung. Cuma aku konfius sikit dengan seorang mamat ni. Muka sangat Melayu..dan bercakap slanga Indonesia ataupun loghat Sabah sana. Setelah diamati...baru terperasan...ada tattoo di lengannya. Kenapa 2 soalan ini aku bangkitkan??

Pertama..pelanggan yang makan di situ. Kedua, orang yang kerja di situ. Walaupun di negara ini ada logo halal, tetapi orang akan kembali kepada asasnya. Back to basic. Macam mana nak tentukan kita boleh makan di situ atau tidak. Orang kita memang macam tu. Tengok ada yang pakai tudung tengah makan. Bolehlah. Tengok ada pekerja yang pakai tudung...maka kira halal~ Begitukah kaedahnya??

Jangan ambil mudah hal ini. Makanan akan jadi darah daging kita. Mungkin sebab ada unsur-unsur haram yang meresap dan sebati dengan tubuh kita..tanpa kita sedari menyebabkan hati kita keras. Gelap dan keras, serta sukar dilentur dan dilembutkan kembali.

Pernah dengar tak...ada cerita seorang tukang masak kari...masukkan tulang babi ke dalam periuk untuk dimasak bersama dengan daging-daging yang lain? Ada sosej yang kulit luarnya yang membalut sosej itu ada unsur babi. Kefahaman tukang masak itu hanyalah orang Islam haram memakan 'daging' babi. Tetapi unsur-unsurnya yang lain seperti lemak...usus...dll dianggap boleh.

Macam mana pulak dengan kedai mamak ataupun "Mapley". Yakinkah kita akan tukang masak itu..walaupun ada tulisan dan ayat-ayat al-quran bergantungan di dalam kedai. Ada cerita...mengatakan tukang masaknya orangIndia. Orang India?? Oh...orang India dari negara India rupanya.

Isu halal-haram ini begitu sensitif. Bersyukurlah kita di Malaysia berbanding negara-negara seperti Thailand,Filipina, Kemboja, Taiwan, Hong Kong yang payah nak cari makanan halal. Kalau adapun, mesti mahal harganya.Kalau tak kuat iman...goyah...runtuh..habis!

Ada seorang kenalan bercerita. Kawannya bercuti di salah satu negara yang tersebut di atas. Dalam 2 minggu kot. Bawa stok maggi banyak-banyak. Boleh tahan ujarnya~ Apa?? Masuk hari ketiga dan keempat..sudah tak larat. Sudah lidah orang Malaysia. Dia kata..tak ada pilihan. Dia kata dia makan babi! Hah?? Bukan daging babi. Dia makan ayam je. Tapi kedai tu ada jual babi golek ke apa entah. Haiyo~

Status halal itu yang harus diperhalusi dan dijelaskan. Bukan sekadar daging babi dan arak yang haram. Sembelihannyajuga harus diambil kira. Bagaimana ia dimasak? Dihidang dan dibawa? Ada juga makanan yang halal, tetapi wang yang digunakan itu sumbernya haram. Contohnya, duit rasuah ataupun duit memperdagangkan tubuh... diberi hasil pendapatan itu kepada kaum keluarga dan sanak saudara. Itu juga haram~

Yang halal itu jelas. Yang haram juga jelas. Cuma kita yang tak boleh fikir secara waras. Selalu bersikap culas.
Acuh tak acuh. Endah tak endah. Dan antara halal dan haram iaitu perkara-perkara syubhah juga banyak. Jalan terbaiknya ialah tinggalkan saja perkara syubhah itu.

Rasanya..episod 1 cukup sampai di sini. Setelah penat jalan-jalan, ramai yang suka menjamu selera setelah seharian berjalan di jalanan. Sebab itu aku bercerita mengenai jalan-jalan singgah makan. Episod ke-2 nanti aku mahu sambung lagi kisah jalan-jalan ini. Kali ini, tak mainlah jalan-jalan seorang diri. Sorang-sorang takde dah..sebab aku mahu jalan-jalan dengan orang tersayang. Ops!Siapa dia??? Teet!

No comments:

Post a Comment