Hebahan

Tuesday, May 26, 2009

Down memory Lane ~

Entri kali ni..aku sengaja tak nak letakkan satu gambar sekalipun. Sengaja membiarkan imaginasi anda berlari-lari... menyelusuri memori semalam yang pernah kalian lalui. Moga-moga "gambar" itu lebih jelas terpahat di ingatan. Orang kata, MASA kecil umpama mengukir di atas batu.. TIKA dewasa umpama mengukir di atas air ~.

Hari Jumaat, malam Sabtu baru ni, Mama beri aku satu soalan(dalam dialek Klate)

"Pagi esok Papa & Mama nak gi jalan2 kat Pasar Selayang, nak makan nasi berlauk kat situ.
Adik Ya dengar, dia pun nak ikut juga..."

Aku terus bertanya " Bukan Sufia ada tusyen Cikgu Nik ke?"

"Papa kata takpelah..bukan selalu miss tusyen tu. Hari Ahad pun ada tusyen juga. Cici nak
ikut. Abe nak ikut juga ke?" Mama sambung cerita.


"Okay je..tak kisah" Ehmm..begitulah aku. Memang tak banyak soal. Orang ajak ke sana boleh, kawan ajak ke situ pun boleh. Ke mana-mana saja, boleh asalkan bagitahu awal-awal.

Maka keesokan paginya lepas solat Subuh, kami 4 beranak terus menuju ke Selayang. Orang kata "tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula tempat bermain..." Selayang, Batu Caves, Gombak dah sebati dengan jiwa ini. Takkan sesat punyalah kalau datang sini.

Sebab apa? Kerana aku melalui dunia kanak-kanak dan menempuh alam persekolahan (tadika & sekolah rendah di sini) Hampir 15 tahun aku tinggal di rumah bernombor 93, Jalan Jasa 4, Taman Jasa, Sungai Tua, 68100 Batu Caves, Selangor Darul Ehsan. Wah, alamat lengkap ini masih terpahat di ingatan.

Aku ingat lagi..aku selaku anak sulung, akulah orang yang pertama kena lalui segala-galanya bersendiri. Menempuh dunia baru keseorangan. Hari pertama aku ke sekolah iaitu Tadika Islam Kampung Nakhoda (kira sekolah lah juga kan)..aku menangis! Haha. Lepas tu ok je sebab dah jumpa "geng", Boy, Azzuan, Fadli dll.

Menangis sebab terpisah. Kena pulak naik bas ke Tadika Islam itu. Yang penting...sepanjang perjalanan dari rumah ke Tadika Islam itu...Cik Ra, adik Papa kena "follow" bas itu. Kalau tak...aku akan nangis! Kesiannya kat aku. Haha.

Sama juga halnya masa aku berusia 2-3 tahun. Mama kata, kalau nak balik kampung di Kelantan, sepanjang perjalanan dari KL ke KB aku nak tengok kambing! Kalau takde kambing, aku akan menangis juga! Haha... Macam... Ah, malas lah nak taip. Itulah aku suatu ketika dulu.

Baiklah..kita sambung cerita tadi. Lebih kurang 9 pagi kami sampai di Pasar Selayang. Bukan Pasar Borong Selayang ya. Ini pasar kecil saja. Ala-ala pekan koboi gitu~. Sebaik saja aku dapat hirup udara tatkala menjejakkan kaki dari luar kereta, seluruh memori silam yang indah memenuhi segenap mindaku.

Pasar Selayang ni banyak sangat kenangan. Ada pasaraya Bintang yang masih lagi hidup. Dulu "soho" lah mari sini. Soho tu bahasa Klate. Masyhur~ Rasa macam bangga sangat-sangat kalau dapat pergi Bintang. Semata-mata nak beli Tora dan Din-Dang! Haha.

Kami sefamili bersarapan pagi di sebuah kedai yang menyediakan masakan Pantai Timur. Nasi berlauk.. Tau tak? Nasi berlauk ni boleh kata menu wajib sarapan pagi. Ore Klate memang biasa makan nasi untuk sarapan. Lepas tu suka manis-manis. Jawapannya, ore Klate ramai menghidap kencing manis. Aku memilih untuk makan nasi dagang. Cici masih tak boleh lari dari nasi lemak. Nasi kerabu pun ada.

Lepas sarapan, kami berpecah. Mama dan Ya nak cari apa entah. Papa pun nak cari benda. Jadi , aku dan Cici berteman. Bersaing..melalui jalan kenangan. Dia sebut..dulu masa kecik-kecik dulu sanggup "gatih" basikal nak datang sini. Banyak barang stylo dan murah katanya... Haha.. aku tahu..di pasar inilah jersi Real Madrid warna putih Cici tolong belikan.

Berdekatan dengan pasar ni..ada kedai basikal. Kalau rosak ke..nak beli basikal baru, kat kedai tu lah. Biasalah...naik basikal dari Selayang Baru ke Taman Jasa. Ada short-cut. Seronok sangat meronda degan basikal. Lepas tu, Cici tunjuk, kedai seberang jalan itu. Kedai itulah tempat membeli komik. Dragon Ball... Shin Chan dll.

Belakang pasaraya Bintang, ada satu kedai gunting rambut. Kedai ni jadi tempat wajib tiap kali cuti sekolah dah nak habis. Kami 3 beradik lelaki(masa tu Sufia belum lahir) selalu buat bising kat kedai ni. Keadaannya sekarang, masih belum berubah. Cuma dah ada Astro sekarang.

3 adik-beradik lelaki yang jarak usianya dekat-dekat. Faham-faham aje lah. Tak bergaduh tak sah kan? Yang selalu kena denda..semestinya aku..walaupun aku ni abang yang baik. Cewah!! Aku dulu "jealous" dengan rambut Cici. Sebab rambut dia cantik.

Jangan harap dia nak potong botak ok! Kalau tak "slope"..dia akan kata kat Uncle tu.. "Jangan potong pendek..SEDERHANA" Sedehana? Maknanya apa? Maknanya rugilah bayar kat Uncle tu. Uncle tu untung sebab dapat duit..tapi takde gaya gunting rambut langsung.

Alaa..biasalah masa-masa kecik dulu. Gaduh-gaduh manja. Carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga. Air dicincang takkan putus punya. Dulu masa sekolah rendah, suka sangat kumpul pemadam! Yang ada gambar bendera itu~ ataupun yang ada ABC..atas dia warna hijau atau merah. Pastu buat koleksi. Main lawan pemadam. Kalau tak..main jentik pen!

Wah..kenangan itu~ Pastu, pencil-box pun taknak kalah. Lagi banyak tingkat, lagi banyak boleh buka, lagi banyak boleh tekan..keluar atas bawah, lagi bangga. Haha. Sama juga dengan beg sekolah. Lagi banyak zip boleh buka...lagi seronok nak tunjuk. Beg SWAN. Kasut PALLAS. Baju sekolah suka beli kat Globe, Jalan TAR. Haha. Dulu sebelum ada Clorox..orang guna nila nak basuh baju dan kasut sekolah. Kan?? Bajet jadi "pengawas" warna biru~

Sebelah kedai gunting tu, ada kedai jahit. Ingat lagi...dulu "fesyen seluar tempah", dan "rambut belah tengah"! Haha. Kelakarlah..teringat aku kat Cici. Aku usik dia..selaku "raja seluar tempah + rambut belah tengah". Jadi rebutan beb. Ramai kakak nak minta jadi adik angkat diorang. Lepas tu fesyen seluar poket tepi pula melanda sebelum "baggy"..haha. Mangsa fesyen~

Seberang jalan tu, ada kedai kek Wendy. Sedap betul kek yang kedai ni buat. Tempat wajib membeli menu wajib tiap kali hari jadi. Aduhai~ Banyaknya perkara yang aku nak cerita. Takut tak terlepas melakarkan memori indah itu di sini.

Apa ni...banyak sangat kenangan. Aku dah lama tak jumpa "sharpener" bulat yang ada cermin kat belakang itu. Aku dah tak jumpa "gam kanji" sekarang.. Alaa..yang dalam tiub macam ubat gigi itu~. Lepas tu..buku 555 tu standard lah. Haa..bekal air. Dulu dalam kelas, kena letak bekas-bekas air kat belakang kelas. Nak minum angkat tangan. Aku punya bekas air..yang bila tekan..keluar straw. Yang penting...seminggu aku tinggalkan bekas air aku lupa nak bawa balik. Aku ingat ada orang curi. Rupanya terjatuh belakang meja. Air MILO basi! Eeeee...

Mesti ada yang dah meluat baca cerita ni kan? Motif?? Apa tujuan nak cerita segala kenangan yang telah pun berlalu itu. Lepas tu lepas lah.. Kan?? Aku nak je jawab..ada aku kisah? Haha.. Alaa..bila aku buka cerita ni..maknanya..aku melalui zaman kanak-kanak...membesar secara normal. Macam kanak-kanak lain. Bukan anak orang kaya yang diulit kemewahan. Bukan juga anak orang miskin yang serba-serbi kedaifan. Alhamdulillah~ Tiada apa yang menarik..tetapi amatlah istimewa.

Tu cerita sekolah rendah. Sekolah menengah pun best. Aku dulu sekolah Maahad. Sekolah Arab. Kena duduk asrama. Kali pertama duduk asrama. Bila ingat balik..hebat juga aku boleh "survive" sebab cuba bayangkan betapa dhaifnya asrama aku itu.

Nak mandi..di tempat terbuka. Banyak paip sepanjang-panjangnya. Air berkarat. Nak tapis kena guna kain dua tiga lapis. Habis saja sesi persekolahan..kena berlari. Lumba siapa sampai dulu kat asrama. Hadiahnya..dapat mandi kat tempat yang lebih bagus.

Kat asrama dulu..ada lori sampah yang diberi nama "Pajero"..siapa buat salah, Ustaz Zawawi bagi kontrak..bawa Pajero ke Tong Sampah besar. Ustaz Awie...rinduanya. Rindu juga akan line beliau " Ana sayang ko enta..ana nak buang setan dalam badan tu " Zas!!! Kena rotan sahabat aku. Semua kecut perut.

Selain kontrak "bawa Pajero"..ada juga kontrak "menimba". Haha. Cuba teka timba apa? Jeng.. jeng..jeng.. Timba kumbahan itu! Yucks! Dulu rasa terancam sangat. Takut sangat kalau terlanggar peratusan asrama hatta terlambat solat jemaah satu rakaat sekalipun! Tapi sekarang, bila ingat balik..rindunya...akan keakraban..ukhwah yang betul-betul kerana Allah.

Zaman dulu suka sangat main ejek nama mak bapak. Dan bagi gelaran. Contohnya, kawan aku namanya Mohd Fikri Hamzah..orang panggil USOP, sebab suara macam Usop Sontorian. Yang kena ejek nama mak bapa..akan usaha pula cari nama datuk..nama nenek sekalipun. Kelakar betul. Siap nak bertumbuk tu memang adatlah kan. Nama ayah dia Ahmad..orang panggil Mat pun nak melenting. Nama mak dia pulak Sabariah.. Tekalah pula orang cakap apa kat dia.. Haha

Aku rasa tak mampu lah nak ceritakan segalanya. Banyak sangat kenangan indah. Memori yang terpahat di ingatan akan kekal untuk dikenangkan. Cuba renungkan ayat aku ini.. " Suatu hari nanti..kita akan gelakkan diri kita dengan apa yang kita buat hari ini, sebagaimana kita tersenyum sinis pada waktu ini dengan apa yang kita buat semalam ".

Sememangnya terjadi.. tetapi itulah pengalaman yang berharga. Benar.. pengalaman mendewasakan. Pengalaman... guru yang tiada harganya jika kita tak mampu menilai. Biarpun mata tertutup, tetapi celikanlah mata hati kita. Jangan hanya sekadar mampu melihat tapi tak dapat memandang!

2 comments:

  1. wahhh... sgt suka post ne sbb teringat kenangan2 lama NotyAdam yg mmg besh lelagi zaman membesar di Kg Nakhoda, sungai tua...

    ReplyDelete
  2. salam singgah=)

    ReplyDelete