Hebahan

Saturday, March 7, 2009

Suatu hari Jumaat...

Hari Jumaat adalah penghulu segala hari. Hari Jumaat, cuti di Kelantan, Terengganu dan Kedah. Hari Jumaat juga ada solat Jumaat. Jadi ada satu kisah yang aku nak kongsikan.

Bila sebut saja Sembahyang Jumaat, macam-macam perangai orang aku jumpa. Ya lah. Bila sudah berada di masjid. Ketika belajar di UPM, aku selalu sembahyang Jumaat di Masjid Putra. Di sini rata-rata jemaah terdiri daripada warga UPM. Pensyarah..pelajar..staf dan penduduk sekitar, qaryah Serdang. Di sini juga kelihatan warga-warga asing iaitu orang Afrika dan Timur Tengah.

Di bawah satu bumbung... semua berhimpun...semua berkumpul. Sujud menyembah Allah. Tetapi terdapat segelintir yang melengah-lengahkan waktu sampai tak sempat dengar Khutbah. Padahal, syarat SAH solat Jumaat ialah mendengar 2 khutbah. Sama juga kepada mereka yang gemar 'tidur' ketika khatib sedang berkhutbah. 2 khutbah itulah diibaratkan sebagai pengganti kepada 2 rakaat solat Zohor.

Terdapat satu mazhab atau fahaman di mana mereka 'mengeksploitasi'..Tak boleh tinggal sembahyang Jumaat 3 kali berturut-turut. Maka..sudah 2 minggu tak bersolat Jumaat, minggu depan baru pergi. Siapa yang buat 'fatwa pujangga' ni? Kalau minggu ni mati macam mana? Sempat ke nak pergi minggu depan. Ada juga kes yang sampai lambat...keluar paling awal. Aku pun pernah juga terlambat. Bohonglah kalau cakap awal setiap minggu.

Manusia kan..bukan sempurna sangat. Masa tu juga dapat lihat mereka yang terlambat. Oh, ni muka-muka datang lambat.Sibuk sangat ke kerja? Pernah suatu Jumaat 2 orang pondan berlari-lari untuk solat Jumaat, dan mereka terus berlari keluar sejurus selesai. Yang penting mereka datang sembahyang...yang tak pergi? Ramai agaknya...

Sebab pernah juga aku tak solat Jumaat, sebab dalam perjalanan. Ataupun bermusafir. Masa tu, nampak lah mereka yang tak solat Jumaat. Kadang-kadang kita boleh agak, diorang pergi ke tak. Ya lah, sibuk berdating. Tengok wayang masuk panggung pukul 12.15. Sendiri mau ingat lah. Dalam hati aku.. "Oh, ini lah muka-muka yang tak sembahyang.." Jahatnya aku. Entah-entah, benda yang sama mereka cakap dekat aku. Haha.

Kalau aku sembahyang Jumaat di kediaman aku di Putrajaya, ada satu lagi suasana. Budak-budak sekolah berborak...bergurau-senda. Kalau ada orang dewasa tegur..seminit dua saja diam. Lepas tu sambung balik peel lama. Sekadar meletakkan jari telunjuk di bibir...isyarat diam! Ya lah..bilal selalu baca hadith sebelum azan kedua " Barangsiapa yang bercakap atau berkata-kata ketika khatib sedang berkhutbah meskipun dengan berkata "Diam!" sekalipun, maka lupuslah pahala Jumaatnya.

Selalunya aku dan Papa sembahyanag Jumaat dekat Surau Presint 8, yang dinaiktaraf boleh buat solat Jumaat sebab dah cukup 40 orang. Uniknya tempat ini...ketika kita mula-mula sampai, semua kipas yang ada terpasang kesemuanya. Namun, sejurus khatib memulakan khutbah yang pertama, kesemua kipas yang tersebut dimatikan! Dan speaker masih berfungsi dengan baik. Setiap patah perkataan jelas kedengaran. Apa motif 'mereka' mematikan kipas-kipas ini?

Aku bersangka baik..paling tidak, yang tengah tidur tu..terjaga daripada lena. Budak-budak yang riuh sekampung bercerita pasal kartun, kungfu dll juga menyedari hal ini. Maka semua orang kena dengar khutbah. Mungkin niatnya baik, tapi sampai ke sudah kipas-kipas tu tak dipasang. Maksudnya, setelah selesai solat Jumaat..imam baca doa...kipas-kipas tu masih statik.

Aku selalu berdebat dengan papa hal ini. Aku setuju..untuk kebaikan. Elektrik pun jimat. Tapi, Papa kata...tak selesa. Berpeluh. Panas. Setiap minggu kutip derma, tapi jemaah tak selesa waktu bersolat. Betul juga kan? Haha. Biasalah..aku dan Papa selalu bertukar-tukar pendapat dan cerita.

Dari kisah masjid..tukar topik politik pulak..sehinggalah kisah aku seorang penanam anggur! Papa kata...Surau Presint 8 tu boleh masuk Guenines World of Record!Putrajaya pun masuk rekod juga... setiapa 50 meter mesti ada traffic light. Traffic light terbanyak di dunia..Putrajaya lah. Begitulah rungutan Papa. World record lagi. Hari tu bersidang bawah pokok pun masuk world record juga.

Dulu masa sekolah Ma'ahad, selepas Solat Jumaat baru makan. Bestlah cuti hari Jumaat. Tak berkejar-kejar. Dah puas tidur satu pagi. Mandi. Solat Jumaat. Lepas tu makan...Tengok Hindustan. Haha. Lepas Asar, pergi hospital, ziarah orang sakit. Kalau takde orang sakit...bergotong-royong bersihkan rumah ke.. Kemas apa-apa yang patut.

Cewah ! Ini dulu ya..suatu ketika dulu..masa umur belasan tahun. Sekejap saja masa berlalu. Tetapi Jumaat yang sama kita jumpa. Ya! Jumaat yang sama di mana khutbah menekankan "Ittaqullah!" Tetapi dari hari ke hari...kita sedar..kita ke arah positif atau sebaliknya.

No comments:

Post a Comment