Hebahan

Wednesday, March 4, 2009

Perak = ( Keliru + Celaru ) x Haru Biru

Terlebih dahulu, pertama sekali, aku bukan berniat untuk masuk campur ataupun campur tangan hal ehwal negeri Perak memandangkan aku bukan orang Perak, bukannya ada saudara-mara di Perak (kecuali seorang sepupu di sebuah IPT), dan aku juga tidak mengundi di Perak pada PRU-12 baru-baru ini.

Tetapi..dari semasa ke semasa, setelah memerhati dari jauh, angin perubahan yang melanda di Perak masih belum berkesudahan. Masalah..kemelut dan apa jua persepsi negatif masih tiada penghujungnya. Maka aku akan ulas dari kaca mata seorang rakyat Malaysia, di mana Perak itu salah sebuah negeri di Malaysia.

Perak sebuah negeri yang unik. Landskap politiknya tidak sama seperti di negeri Kelantan, Terengganu dan Kedah yang majoriti penduduknya Melayu. Perak boleh dikatakan seimbang dari sudut komposisi kaum. Orang Melayu, Cina, India dan orang asli mempunyai kuasa memilih kerajaan ketika proses demokrasi pilihan raya diadakan.

Perak...nak dikatakan lurus di dalam satu barisan...tak juga. Masih ada yang bengkok dan berat sebelah. Kalau nak kata, teguh dalam sebuah pakatan, kerapuhannya masih nyata. Kerana wujudnya dominasi pihak-pihak tertentu yang berkepentingan. Maka terhasillah formula seperti di atas. Formula apa yang aku guna ni? Bukan formula sesumpah...bukan juga formula katak... apatah lagi formula saman.

Angin perubahan di Perak bermula sejak PRU-12 tahun lalu di mana negeri Perak dikuasai Pakatan Rakyat dengan kelebihan 3 kerusi. Simple majority...katanya. Kelantan dulu pun pernah diperintah Pas dengan satu kelebihan kerusi saja. Di mana ketika DUN bersidang, Speaker akan menjadi tie-breaker sekiranya undi sama banyak. Berbalik kepada kisah negeri Perak. Masalah bermula apabila 3 majoriti yang dimiliki PR berpaling tadah menyebelahi BN. Ini semua gara-gara formula katak dalam politik.Walaupun penyokong PR berat hati menerima kenyataan ini, hakikatnya BN yang mendapat 'simple majority' untuk menubuhkan kerajaan negeri. Persoalannya, adakah kerajaan baru BN ini ditentukan oleh rakyat ataupun dipilih oleh 3 orang DUN?

Tambah hangat apabila institusi di-raja turut diheret sama ke kancah politik. Timbul pula istilah-istilah derhaka, ketuanan Melayu dan sebagainya, namun merujuk kepada undang-undang tubuh negeri Perak, Sultan berhak memilih siapa yang baginda perkenan untuk diangkat sebagai MB.

Situasi yang sama ketika pemilihan MB Terengganu dan MB Perlis sebelum ini berulang, namun suasananya sedikit berbeza dengan isu negeri Perak. Di Terengganu dan Perlis, jika baginda Sultan ataupun Raja perkenan calon B berbanding A, negeri tersebut tetap diperintah BN. Tetapi di Perak,jika Sultan perkenan mimilih calon A, BN akan memerintah Perak, tetapi jika calon B, PR yang akan memerintah Perak.

Institusi di-raja dicemari dengan inisiden demonstrasi. Perlu ditegaskan di sini, bukan penyokong PR saja yang membuat demonstrasi. Penyokong BN pun turut serta ya. Persoalannya, adakah polis benar-benar adil dan telus dalam hal ini? Eh, lupa..bekas MB Selangor juga pernah ditahan polis. Bagi kes demonstrasi di depan Istana Kinta, persoalannya ialah, mengapa penyokong Pas saja yang beria-ia mempertahankan kerejaan PR?? Mana perginya penyokong DAP dan PKR?? Ini tidak adil..masa memerintah nak kuasa...waktu mempertahankan kerajaan, ke mana menghilangkan diri?? Kalau adapun penyokong PKR & DAP, sebilangan kecil saja...

Ah, tak kisahlah.Apa-apa saja. Dan ada-ada saja. Janji ada Menteri Besar. Disangkakan segala-galanya akan selesai setelah MB Perak yang ke-11 mengangkat sumpah, rupa-rupanya masalah masih berlanjutan di mana Speaker Perak menggantung MB Perak selama 18 bulan dan 6 orang Exconya selama 12 bulan. Persoalannya, adakah benar Speaker mempunyai kuasa 'veto' seperti itu di dalam dewan? Tidak habis di situ ya..Spekaer mahu adakan sidang DUN tergempar, lalu BN mengunci pintu SUK maka berlakulah sidang DUN di bawah pokok! Tapi cuba bayangkan banjir besar berlaku..pejabat SUK tak boleh masuk..dewan nak bersidang di mana?

Maka berlakulah sekali lagi 'budaya berjangkit' di dalam politik. Dulu, budaya berjangkit ketika pilhanraya kecil Permatang Pauh ialah 'sumpah'. Orang di sini bersumpah, orang di sana pun nak bersumpah juga. Dan sekarang, budaya 'saman' pula berjangkit. Orang ni nak saman orang tu. Orang tu nak saman orang ni.

Dan budaya berjangkit yang terkini ialah memohon injunksi(injunction) mahkamah. Injunksi mahkamah yang cuba dipohon seolah-olah mengheret 'kerajaan' negeri Perak ke tali gantung yang tak ada talinya. Umpama meludah ke langit. Cahaya di hujung terowong yang gelap masih belum kelihatan.

Di mana kita melihat sekali lagi permohonan 'injunksi' ini berjangkit ke Perhimpunan Agung UMNO di mana 2 ahlinya mendapatkan injuksi mahkamah selagi masalah politik wang tak diselesaikan, pemilihan ataupun lebih tepat lagi peralihan kuasa tidak dapat dijalankan.

Maka, selagi mahkamah tidak memberi kata putus, selama itu lah kerjaaan negeri tidak akan berfungsi, dan selama itulah ekonomi negeri tidak akan dijana dengan berkesan, dan selama itulah rakyat negeri Perak tertekan. Aduhai...politik...politik...Kena ada taktik. Kena ada gimik. Baru nampak magik. Biarpun banyak yang plastik. Dan adakalanya ada juga yang statik.

Jikalau aku ini seorang rakyat Perak, dan suara aku akan bergema kedengaran, rasanya jalan terbaik yang harus diambil ialah dengan mengembalikan kuasa ke tangan rakyat. Memanglah ia bukan langkah penyelesaian terbaik berdasarkan faktor kewangan yang terpaksa ditampung sekiranya pilihanraya kecil diadakan. Tetapi, sampai bila rakyat Perak harus memiliki 2 orang Menteri Besar yang berwibawa dan berjiwa rakyat. Sudah masuk 2 bulan masalah ini berlanjutan tiada kesudahan.

Banyak juga masalah-masalah dan kemungkinan-kemungkinan yang akan timbul sekiranya pilihan raya kecil negeri Perak diadakan. Pertama, belum tentu lagi BN dapat menguasai Perak berdasarkan 2 keputusan pilihan raya kecil di Permatang Pauh dan KT. Kedua, belum tentu MB Perak ke-10 mendapat kembali jawatan berkenaan sebab khabarnya, DAP mahu meletakkan calon Melayu mereka. jadi, fikirlah sendiri...

Sampai bila kerajaan haru-biru terus wujud di Perak? Tak kiralah siapa yang memerintah, siapa yang dapat guna Camry, sebab yang penting rakyat Perak berhak mendapat 'kerajaan' yang akan menjamin keharmonian, keselesaan, dan ekonomi yang mapan. Sampai bila rakyat Perak harus menunggu sebuah kerajaan yang kukuh dan ampuh akan muncul menyelamatkan mereka daripada bahana kegawatan ekonomi yang dijangka telahpun berlaku. Permainan politik yang mustahak ataupun kestabilan ekonomi yang penting? Kita semua akan terus tuggu, lihat dan memerhati dari jauh...

1 comment:

  1. yes, juz wait n see...
    dunia politikus yg penuh dgn kehaparakan..
    harap keadaan kembali stabil...

    tp, penah x dgr pasal ust harussani...
    sori kalau tersalah fakta...
    beliau cakap x leh menderhakai raja..
    pada pendapat aku, ade gak betulnya...
    BN ramai org melayu dan beragama islam..
    PR ramai org bkn melayu dan bukan beragama islam....
    mane lg baik????

    formula 'katak' pada pandangan Dr. M...
    http://chedet.co.cc/chedetblog/2009/02/lompat-melompat.html
    http://chedet.co.cc/chedetblog/2009/02/lompat-lagi.html
    LOL...
    sedih la tgk politik malaysia yg x stabil ni...
    rakyat gak yg susah..
    hampeh..

    ReplyDelete