Hebahan

Wednesday, March 4, 2009

GENG - Upin & Ipin - Kebanggaan Malaysia

Aku tak pernah berjanji dengan satu-satunya adik perempuanku, Sufia untuk menonton Geng di pawagam. Hal ini kerana masing-masing sibuk. Wah.. budak-budak sekolah pun sibuk ya. Pagi sekolah kebangsaan... petang sekolah agama pulak... malam ada tusyen... hujung minggu ada sukan lah.. ko-ku lah.. pertandingan tu lah...

Aku? Sibuklah juga tanam anggur. 4 bulan takde hasil-hasil lagi. Sibuk dengan Facebook, dan terkini 'mengupdate' blog. Baru kutahu payah juga jadi wartawan mengejar dateline ya. Ke sana ke sini mencari bahan. Tapi kadang-kadang apalah sangat yang dapat..kan??

Berbalik kepada episod kali ini, akhirnya aku berjaya juga menjejakkan kaki ke panggung bersama-sama Sufia, menonton Geng di GSC Alamanda. Cek online, 3.30 petang ada tayangan, 3.30 petang juga aku sampai untuk membeli tiket. Sufia yang penat ada pertandingan ping pong tadi terus melonjak semangatnya gara-gara temujanji dengan Upin dan Ipin. Setelah menonton kira-kira 1 jam lebih.. apa yang boleh aku katakan..berbaloi! Kalau tiket harga RM10 pun sangat-sangat berbaloi. Lagi best daripada Cicakman-2, kata Sufia!

Berbaloi sebab jalan ceritanya menarik. Ada unsur komedi,suspens, seram, kekeluargaan, persahabatan dan percintaan. Semuanya digaul sebati menjadikannya ramuan yang enak untuk dinikmati. Ya. Tak kering gusi dibuatnya dengan telatah kembar Upin dan Ipin bersama si Rajoo yang agak blur dan ting tong. Babak lawan-lawan pun memang mendebarkan. Dan terasa sebak juga di dada kala babak ibu dan anak bertemu setelah lama berpisah. Walaupun sejenis binatang yang dinamakan 'Oopet' rasanya, dengan gaya lenggok bahasanya yang tersendiri, tetapi getarnya terasa.

Walaupun adakalanya klise. tetapi klise itu membantu sebenarnya. Klise membuatkan kita lebih memahami karaktor dan naratif cerita. Cerita Geng boleh melakar nama Malaysia di pentas dunia animasi. Walaupun tak setaraf tapi mungkin boleh sebaris dengan animasi-animasi hebat Walt Disney, Ratatouille, Cars, Kungfu Panda dll. Kalau nak komen membina, aku rasa apa yang patut diperkuatkan lagi ialah penghasilan runut-bunyi ataupun original soundtrack yang lebih gah.

Jika Jepun berbangga dengan Doraemon, shin-Chan, Ultraman dll, kanak-kanak di Malaysia boleh berbangga dengan Upin dan Ipin. Inilah kartun yang mempunyai ciri-ciri Malaysia. Nakal dalam bersahaja..tetap ada hemahnya. Upin & Ipin yang disiarkan ketika bulan Ramadhan di TV9 bukan saja mempunyai pengikutnya yang tersendiri, malah khabarnya telah berjaya meluaskan pengaruhnya di negara jiran, Indonesia.

Strategi memperkenalkan Upin & Ipin melalui siri televisyen benar-benar memberi impak. Sebagaimana Kami The Movie berjaya setelah mendapat pengaruh kuat dari Kami The Series yang membina kelompok peminatnya yang tersendiri, begitu juga halnya Upin & Ipin. Tak perlu nama-nama besar sebagai suara latar. Boleh dikatakan...tiada langsung. AnimasiMalaysia sebelum ini kerap bergantung dngan nama-nama besar seperti filem Putih, Silat Lagenda, dan Budak Lapok(ni sikit saja tapi tetap ada). Cukup saja dengan tagline... "Betul..betul...betul...". Yang penting, ayat ini tak banyak dalam filem.

Kepada yang belum menonton, selagi berkesempatan, pergilah menonton. Sokonglah industri tempatan yang tidak kurang hebatnya. Lebih seronok kalau tengok dengan budak-budak, pastu tiket wayang budak-budak tu kita yang sponsor. Satu kepuasan tidak terhingga...pahala pun dapat kan?? Hehe.

2 comments: