Hebahan

Thursday, December 26, 2013

Kisah Jalan-jalan 1 : Memori di Korea Selatan - Bahagian III

Orang kata... save the best for the last. Mengapa? Kerana bahagian terakhir ini merupakan kisah yang paling menarik mahu dikongsikan TT. Memang pun.. inilah bahagian yang paling menarik sebab kisah jalan-jalan, ronda-ronda di Seoul, Korea. Walaupun tempoh entri ini muncul begitu jauh jika dibandingkan dengan Bahagian II, harap-harap pembaca berpuas hati dengan cerita kali ini. Sebelum sampai ke Seoul, pihak penganjur mengaturkan perjalanan ke salah satu pusat sains di Gwacheon.











Bermula dari Daejeon ke Seoul, kami singgah dulu di Gangnam (baca Kangnam, ni macam Bukit Bintang lah di KL), masuk Samsung D'Light, ronda-ronda muzium, Aquaria di bangunan Koax. Seterusnya TT dan boss memilih untuk bermalam di Seoul Backpackers yang berhampiran dengan Itaewon (alasan mudah untuk dapatkan makanan halal tetapi akhirnya.. banyak masak sendiri sebab harga makanan halal agak mahal). 2 hari seterusnya.. kami ronda-ronda Seoul.



















Cuba bayangkan, TT lakukan semua itu dalam masa DUA hari sahaja! Dan kami bergantung dengan pengangkutan awam untuk bergerak. Terima kasih kepada teman sepejabat, Farahanis, Ain, Nensi dan Naqib Putra yang banyak membantu (siap bagi pinjam T-Money lagi). Macam tak percaya kami berjaya pusing Seoul dalam masa 2 hari.


Satu hari diperuntukkn di Pulau Nami. Kami ke sana dengan tren TRX ala-ala ERL di Malaysia sebab laju dan tak berhenti banyak stesyen. Oh ya! Kebetulan musim bunga, maka pemandangan agak cantik. Subhanallah. Matahari ada tetapi taklah panas terik sampai berpeluh kejap. Antara tempat-tempat yang kami berjaya jelajahi:

1. Pulau Nami (alaa.. yang terkenal sebagai lokasi Winter Sonta tu.. Dan bukan Pulau Jeju ya! Perjalanan memakan masa 1 hari - kebetulan pula ada pesta buku kanak-kanak antarabangsa)























2. Sungai CGC ( Cheong Gye Cheon Stream)













3. Seoul Tower (Menara cinta.. sebab ada ikon beruang yang penyayang. Sebab tu ada kerusi senget sebelah sebab beruang tu berat. Lepas tu ada kepercayaan mengunci cinta di situ. Apa-apapun.. landskap Seoul dpat dilihat dari puncak. Dan kami turun ke bawah dengan menapak!)














4. Changdeokgung  (Tapak sejarah warisn dunia yang diiktiraf ala-ala istana lama)






































5. Namdaemun Market 




Seterusnya gambar-gambar di sekitar perjalanan di sekitar kota raya Seoul.












Apabila kita berada di negara orang, apa yang paling penting adalah komunikasi. Lebih-lebih lagi di negara yang penduduknya kurang fasih berbahasa Inggeris seperti di Korea. Apa yang menarik mengenai Korea Selatan ialah bagaimana negara ini yang pada suatu ketika setaraf dengan Malaysia (berasaskan pertanian) berkembang pesat dari segenap segi (teknologi, sistem jalanraya, keretapi di sana yang dipanggil Subway pun ada berhenti untuk caj seperti Komuter, sistem pendidikan, industri pemakanan termasuklah industri hiburan seperti K-Pop dll)






























Fakta 1, 2, 3 Kimchi~

(1). Bersepah-sepah muka Psy, Park Ji Sung dan juga Khairul Fahmi Che Mat. Hehe

(2) Nak lintas jalan kena hati-hati. Lihat kiri-kanan-kiri sebab kereta dipandu sebelah kanan

(3) Polis, Askar bercermin mata

Apa pun.. hujan emas di negeri orang.. hujan batu di negeri sendiri. Lebih baik di negeri sendiri. Tidur di rumah orang takkan selena tidur di rumah sendiri... biarpun bilik kita kecil~

p/s : Kalau mahu melihat lebih banyak video yang menarik, boleh follow misisitukangtulis di KEEK. Gitchew~

No comments:

Post a Comment