Hebahan

Friday, November 22, 2013

Iftitah




Apa itu doa Iftitah?

Kata dasar Arabnya fa-ta-ha maksudnya buka. Kiranya Iftitah ni maknanya introduction. Dibaca sejurus mengangkat takbiratul ihram sebelum kita membaca Surah Al-Fatihah. Dalam solat, hukumnya sunat hai'ah. Bukan rukun sembahyang.

Apakah pengertian doa Iftitah itu?

Allah Maha Besar sebesar-besarnya.

Dan puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya.

Dan maha suci Allah siang dan malam.

Kuhadapkan mukaku, kepada yang menjadikan langit dan bumi, aku cenderung lagi berserah kepada Allah dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan Allah.

Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya pada Allah tuhan seru sekelian alam.

Sekali-kali tidaklah aku menyekutukanNya .

Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam)


TT : Moga solat kita lebih bermakna lagi

No comments:

Post a Comment