Hebahan

Sunday, November 17, 2013

Domino's Effect

Kita perhatikan dulu.. video ini..




Hebat bukan?? Inilah dia penangan Domino! Bukan Domino's pizza ya. Pastinya untuk menyiapkannya saja memerlukan kesabaran yang tinggi. Mungkin memakan masa berbulan lamanya untuk menyiapkan produk seperti yang dimahukan, tetapi jika tak berhati-hati, segalanya akan musnah sekelip mata.

3 bulan siapkan.. 3 minit runtuh! Bak kata lagu Elyana " Mudahnya.. merosakkan dari membina.. mencemarkan dari memulia..tak menghirau dari mengendah.." - Tak Tercapai Akalmu. Dan ini dia... apa yang telah dilakukan di Petrosains.




Apakah analoginya?

Seperti kisah Restoran Vanggey di Ipoh yang terkenal kerana nasi ganjanya, gara-gara update status di FB, di RT.. maka musnahlah segala reputasi, jenama dan prestij yang dibina selama ini. Umpama kita parking basikal/motorsikal secara berbaris, jika satu basikal/motor patah tongkatnya, maka satu barisan akan tumbang.

Analoginya sepanjang hidup kita.. segala amalan akan terhapus jika kita bersikap riak. Namun, dari sudut positifnya.. segala dosa akan terhapus jika kita bertaubat!

Pengembaraan seseorang insan adalah dari kegelapan perut ibunya menuju ke kegelapan perut muka bumi. Jika kita penat melakukan kebaikan, ketahuilah bahawa kebaikan kekal dan kepenatan akan hilang. Dan jika kita seronok melakukan dosa, ketahuilah bahawa dosa akan kekal dan keseronokan akan hilang!

No comments:

Post a Comment