Hebahan

Friday, May 25, 2012

Terjawab di akhir musim

Apakah??

Inilah jawapan & kesimpulannya.. Yang kalah tak jadi abu, yang menang tak jadi arang pun. Namun jurangnya ternyata amat mendalam. Cuba bandingkan.. antara liga bola sepak yang popular dan kurang popular.


Liga Inggeris (BPL)


Juaranya ditentukan melalui beza jaringan buat pertama kali. Musim 2011/12 antara musim terbaik setakat ini. Manchester City selaku juara menjaringkan 93 gol. Bolos paling banyak milik pasukan Wolverhampton yang melepaskan 82 gol. Aston Villa paling banyak seri sebanyak 17 kali.

Liga Sepanyol (La Liga) & Liga Itali (Serie A)


La Liga dijuarai Real Madrid yang merampas daripada Barcelona. Liga ini hanya didominasi oleh dua pasukan el-classico ini sahaja. Real Madrid dapat 100 mata dengan 121 jaringan, diekori rapat Barcelona dengan 91 mata berserta 114 gol terhasil. Namun, Valencia di tangga ketiga cuma 61 mata. (Kalau masuk BPL kedudukan nombor 7)

Manakala Serie A pula menyaksikan Juventus kebal sepanjang musim (tak pernah kalah macam Arsenal 2003/04dulu). Dengan 84 mata dan hanya 68 jaringan terhasil. Cuba klik sini pula.. untuk lihat Liga Jerman (Bundesliga) & buat perbandingan sendiri!

Sementara itu Chelsea sah menjuarai Champions League buat kali pertama dalam sejarah kelab bola sepak mereka. Manakala Piala Europa League menjadi milik Atletico Madrid yang telah mengalahkan Athletic de Bilbao, 3-0. Kelab La Liga mendominasi saingan ini.

Dalam waktu yang sama, pasukan Southampton, Reading & West Ham akan kembali beraksi di BPL. Dan di Malaysia, Kelantan The Red Warriors mencatat sejarah setelah mara ke peringkat suku akhir (8 terbaik) piala AFC setelah menumpaskan pasukan tetangga, Terengganu!


Cerita panas yang lain mengenai bola sepak? Pastinya mengenai perpindahan/pembelian pemain. Adakah Manchester City akan berjaya mendapatkan Robin Van Persie? Ini dia komen ahli keluarga RVP.



Dan sama-sama kita tunggu.. Euro 2012, Jun nanti.

No comments:

Post a Comment