Hebahan

Friday, March 30, 2012

Rating, Ranking & Popularity ( Pencapaian, Kedudukan & Populariti) - Bahagian 1

Dalam hidup ini, kita ada banyak pilihan dan berhak membuat pilihan. Soalnya.. samada pilihan kita itu tepat atau tidak. Tetapi itu bukan masalahnya kerana persoalannya sekarang, bagaimana kita mahu membuat pilihan? Atas dasar apa perlu diberi pertimbangan sewajarnya?

Nah! Inilah natijahnya.. yakni telah mewujudkan persaingan antara pemasar kepada golongan sasar. Pesaing akan sedaya upaya memberikan atau menawarkan perkhidmatan/produk yang lebih baik atau berkualiti tanpa meminggirkan rasa keghairahan mendapat keuntungan di sebalik pertandingan atas gelanggang sama rata ini. Benarkah ini realitinya?
 
Mereka seboleh mungkin memasarkan produk/servis mereka melalui strategi pengiklanan, sembang kedai kopi, cakap mulut alam maya, mahupun pemasaran secara langsung sekaligus mengangkat populariti mereka dan mereka akan terus berusaha mengukuhkan jenama mereka agar terus bertahan dalam industri.

Tak kira apa jua industri yang mereka ceburi samada industri perkilangan, stesen penyiaran, produk makanan, destinasi pelancongan, perkembangan kerjaya dan pendidikan, pentas hiburan hatta medan politik sekalipun, mereka yakni penggiat industri akan bersaing atas nama keuntungan dan perniagaan. Ya, BISNES! Bisnes yang memerlukan modal, pusingan dan keuntungan yang diidamkan atau kerugian yang dielakkan.

Maka, atas nama bisnes, sila pegang dua kata kunci di sini, iaitu POPULARITI dan JENAMA! Dalam konteks ini, bagaimana kita mahu mengukur kadar populariti dan kekentalan jenama ini? Apa jua risiko yang bakal dihadapi, istilah cuba jaya atau try & error akan membuktikan POPULARITI JENAMA mereka akan seiringan dengan kehendak pasaran. Dan.. jawapannya adalah berdasarkan rating & ranking yang akan menentukan populariti sesebuah produk. TT memberikan istilah ringkasnya RRP!


Justeru, kita akan melihat jurang persaingan yang ketara semata-mata mahu mengejar RRP ini. Yang telah mendonimasi pasaran akan cuba terus memonopoli dan mengaut keuntungan tanpa memikirkan kesannya ke atas pengguna iaitu dalam aspek pengabaian nilai, mutu dan kualiti. Asal sahaja produk mereka mengikut citarasa pasaran kononnya, maka pengguna akan terus disogokkan longgokan produk yang lebih kurang sama tanpa sebarang pilihan.

Sebab apa? Sebab berdasarkan RRP ini, produk yang menjadi juara atau nombor 1 akan di"paten"kan melalui cara yang berbeza. Apa dia resepi yang membuatkan produk nombor 1 itu berjaya menambat hati pengguna, maka formula sama akan digunapakai. Pakai buang sangat~


Ambil contoh mudah. Industri perfileman negara kita. Filem bergenre apa yang akan membawa pulangan besar? Sudah pasti filem bergenre seram! Tak kira samada seram komedi (tak kering gusi), seram aksi (terbang, memanjat, melompat berlari), seram romantik dan segala bagai seram lagi. (Cuma filem bergenre seram Islamik belum ada lagi) Maka, hanya segelintir penerbit sahaja yang berani mencuba genre baru yang belum pasti menjanjikan pulangan yang lumayan.

Kita boleh tengok dari segi statistik kutipan. Perbezaan yang ketara antara filem seperti Hantu Bonceng dan Bunohan. Hantu Dalam Botol Kicap dan Songlap, Suatu Malam Kubur Berasap dan Azura 2012, Sumpahan Kum Kum dan Cinta Kura-Kura. Cuma ada beberapa filem yang berjaya berdiri atas kaki sendiri dalam kelompok tersendiri. KL Gangster dan Ombak Rindu adalah contoh yang berjaya melawan arus.


Contoh lain? Segmen pagi stesen radio. Strateginya adalah pemilihan pelawak selaku penyampai. Dan juga segmen mengenakan orang/pendengar (Goca, Panggilan Hangus, Pasang Mata dan sebagainya). Maka, kita lihat sendiri lambakan pelawak bersama segmen yang lebih kurang sajo. Lepas tu mesti ada segmen gossip yang dikendalikan oleh nama yang sangat "adik-adik". Jarang sekali ada segmen radio yang menampilkan idea baru, bernas dan segar. Yang berjaya memecah dominasi ini buat masa ini ialah segmen Sketsa Johan (Johara).

Itu belum disentuh isu pemilihan lagu yang disiarkan lagi. Mentang-mentang ini zaman K-Pop kononnya, maka segala lagu K-Pop yang sendu dan basipun turut diputarkan walaupun masih berlambak lagi produk Malaysia yang bertaraf antarabangsa. Sayangkan.. dulu pernah ada program Gangstarz tapi tak kena masa. Cuma perkembangan POSITIF mengenai stesen radio negara yang boleh dipuji adalah apabila radio swasta mengambil langkah untuk menyiarkan azan. Salute~

Contoh lain? Rancangan gossip. Disebabkan Melodi berjaya beraja di mata, bertakhta di hati rakyat Malaysia, maka stesen TV lain pun sibuk nak buat kerja sama. Maka, terhasillah persaingan program yang katanya lebih berani tampil vogue da vass. Konsepnya tetap sama, cara penyampaiannya juga sama cuma cara pengacara saja yang berbeza daya tarikannya.

Dan.. kini kita dapat lihat kebanjiran rancangan gossip (murahan?) seperti Diva (TV1), Propaganza (Astro), Bilik 7 (ntv7), Galaksi (TV9) dan sebagainya. Cuma di sini, apa yang TT mahu ulas.. Melodi sudah tidak seperti dulu. Kurang Uuuumppph~ Yang lebih seronok dilayan ialah rancangan Galaksi TV 9 sebab ada Kiah Propa yang mengilai macam hantu di samping video klip yang muncul kena dengan cerita. Corak kendalian Ikhwan juga terkawal dan tak nampak berlebihan.


Bukan saja rancangan yang mahu ditiru (Melodi, Nona contohnya), malah gaya pengacaranya juga mahu dicopy & paste. Masing-masing cuba meniru gaya Kak Ogy, Datin Normala Samsudin, Aznil & Azwan, Kak Engku, Farah Fauzana dan beberapa nama lagi yang berada di kelas tersendiri. Macam tak ada identiti pula.

Hmm.. satu lagi contoh. Masih lagi berkaitan dengan gossip. Tapi bukan rancangan TV. Tapi blog berkaitan dengan gossip. Mungkin rakyat Malaysia dahagakan rancangan dan bahan bacaan berkisarkan gossip. Buktinya.. blog gossip Beautiful Nara, berada dalam kelompok Top 10 laman web digemari untuk dilayari.sepanjang 2011. Maka, mucullah pesaing Beautiful Nara, iaitu Roti Kaya (yang hampir disaman gara-gara nak cover cerita panas dan eksklusif), oh! Bulan, Izyan.com dan sebagainya. (Adakah blog ini juga blog gossip? Teet~ (Tabloid lah.. bak kata abg NAI)


Nak contoh lagi? Pertandingan realiti. Bersepah kan? Hari ini, TT mengupas isu rancangan realiti TV berkonsepkan nyanyian. Bukan rancangan seperti AF, Mentor & Bintang RTM sebab rancangan terbabit menampilkan peserta amatur. Namun rancangan realiti nyanyian ini menyaksikan persaingan penyanyi professional.


Mungkin (secara kebetulan) ianya diinspirasikan daripada rancangan One In A Million (OIAM) yang mencetuskan fenomena tersendiri gara-gara penyertaan Dayang Nurfaezah, Sarah Raisudin, Shyla Amzah, Alyah, Tomok, Ridzuan Forteen, Amylea AF3, Pija Mentor, Nine Coco dan beberapa penyanyi lagi.

Maka, dari situ timbullah idea baru dan stesen TV telah mencipta pertandingan realiti ala-ala OIAM pula. Contohnya Mania (Astro) dan juga Versus (TV 9). Bezanya.. Versus menampilkan band muzik, manakala Mania cuma ada 2 band. Versus menampilkan 5 kumpulan iaitu Sofazr, 6ixth Sense, Hujan, Black Parallax (Black Mentor + Meet Uncle Husain + sessionist lain), dan Go! Gerila (Aizat Amdan + Amir Jahari & the band).


Mania? Mania pula nampak seakan-akan mencuba untuk menjadi "ibu" rancangan realiti berkonsepkan nyanyian. Kononnya mahu meniru formula Maharaja Lawak yang mencetuskan fenomena tahun sudah. Kemuncak Raja Lawak melalui rancangan Maharaja Lawak. Dan tahun 2012, Super Spontan bakal mencetuskan fenomena agaknya. Sebab macam ala-ala Survivor pula proses penyingkiran. Dan ianya merupakan kesinambungan kepada rancangan Spontan yang diacarakan Shira.

Sementara rancangan menuju puncak Akademi Fantasia yang dicedok format asalnya daripada rancangan La Academia masih belum sampai kemuncaknya... walaupun katanya, AF ini kontraknya selama 10 musim kaedahnya.

Dan pernah terdengar ura-ura mahu diwujudkan pentas AF All Starz bagi musim ke-10, namun tiba-tiba muncul pula rancangan Mania yang menyediakan wang sebanyak setengah juta kepada pemenang. Dah macam rancangan "One in a half million" pulak kan? Konsepnya menarik lebih-lebih lagi menampilkan 3 penerbit terkemuka serta pembabitan All Starz iaitu juara-juara rancangan realiti nyanyian Mentor, Bintang RTM, OIAM, My Starz LG segala bagai tetapi sayangnya.. indah khabar dari rupa.

Cuba bayangkan jika nama-nama ini merupakan pesaing-pesaing rancangan Mania yang terdiri daripada Jaclyn Victor, Daniel, Vince, Zahid, Suki, Ayu, Fiq, Mawi, Mila, Hafiz, Stacy, Tomok, Black, Shahir, Hazama yang kesemuanya bergelar juara.

Manakala kerusi panas (Hot seats) melibatkan persaingan antara Aizat, Faizal Tahir, Alyah, Shyla Amzah, Idayu, Akim, Adira, Farah dan beberapa nama besar kelahiran realiti TV. Andai benar seperti yang dikatakan, pastinya lebih menarik bukan? Sayang sekali, banyak nama di atas terlibat dengan projek lain seperti Mentor 6, Masterchef Malaysia Celebriti, Versus serta komitmen lain yang tidak dapat dielakkan.

Senang cerita, Mania nampak cuba menumpang dan menumbangkan kemegahan AJL (sebab lewat kebelakangan ini AJL membabitkan banyak persaingan artis realiti TV serta indie), tapi ternyata jauh panggang daripada api. Mania juga seperti menampakkan usaha terdesak Aznil mahu mempertahankan popularitinya. Mungkin kedengaran agak kasar tetapi justifikasnya, apa relevan rancangan On Air pula? Nampak back to back 2 rancangan yang dikelolakan Aznil dalam satu masa.

Mana perginya residen artis yang diikat kontrak eksklusif bersama Astro? Dan mungkin hal ini menyebabkan Sarimah ingin 'lepas' dan kini bergelar DJ Red. FM. Sudahlah On Air itu disepahkan dengan drama.  Choy~ Nampak sangat On Air is all about Aznil. The contestants just the accessories. Sorry to say. Tapi nampak sebegitu di mata TT. Kesian peserta yang betul-betul ada passion tapi nampak dipergunakan.

Begitulah hakikatnya.. realiti TV melibatkan keuntungan.  Asal saja ada RRP, pasti berganda $$$RM. Sudahlah.. TT malas melalut lebih lama. Nanti takkan sudah diskusi ini. Nantikan ulasan yang lebih menarik dan panas mengenai RRP di Bahagian 2. Sekian.

p/s: Blog TT pun kejar RRP ke? Sibuk dengan capaian hits jugak ker? Ops!

No comments:

Post a Comment