Hebahan

Wednesday, February 25, 2009

Entri Pertama

Suatu permulaan. Umpama bayi yang baru lahir. Meniarap...mula mengengsot. Mula merangkak. Cuba berdiri. Berjalan dan terus berlari.Menari mengikut emosi suka atau duka. Suatu kelahiran, kewujudan, kemunculan, kehadiran dan apa jua indikasi permulaan bagi seorang penulis baru yang bergelar 'wartawan' indie atau lebih dikenali sebagai blogger.

Apabila kita menyebut sesuatu telah bermula..apa yang pasti akan ada akhirnya. Aku tak tahu...sampai bila aku mampu menaip, mengetuk papan keyboard yang meraung-raung kesakitan. Seiring dengan otak yang senantiasa memproses data-data saintifik dan logik yang relevan dikongsikan bersama.Suatu perkiraan telah dibuat. Tambah..tolak..darab..bahagi.. Tetap sama saja jawapannya. 2 X 5 = 5 x 2.

Mungkin ketika masih hangat mendapat title 'blogger'a.k.a wartawan 'indie', hala tuju penulisan aku masih di awang-awangan. Tiada pengkhususan ke arah mana-mana genre lagi. Banyak perkara yang bermain di fikiran ingin dikongsikan ingin diluahkan melalui alam maya. Apa jua tafsiran 'blog'sebagai suatu wacana fikiran atau apa-apa saja yang kedengaran 'klise', hakikatnya tanggungjawab yang berat hadir bersama samada disedari atau tidak.

Kadang-kadang, perasaan begitu teruja atau istilah Inggerisnya over excited kurang disenangi orang sekeliling. Tetapi semua orang pernah merasai dan melalui perkara ini. Saat seorang bayi kali pertama boleh berjalan menggunakan kaki sendiri...itulah perasaan yang sama dirasai seorang kanak-kanak yang mampu berbasikal roda dua (sebelum ini beroda empat..haha). Bagitu juga sama keadaannya, apabila seorang remaja pertama kali dapat lesen memandu yang sah..tak sah kalau tak 'test drive' bawa kereta. Sedangkan pada masa yang sama, betapa takut dan runsingnya seorang bapa atau ibu apabila memerhatikan anak memandu.

Seorang wartawan 'indie' juga merasai perkara yang sama. Biarpun tidak ditauliahkan secara langsung mengenai dunia penulisan atau kewartawanan, setiap berita atau peristiwa yang berlaku pasti mempunyai kisah dan penilaian yang berbeza. Daripada perspektif seorang rakyat jelata terhadap pemerintahnya, daripada pandangan mata seorang penonton bola yang berada di kalangan jutaan penyokong di dalam sebuah stadium hatta isi hati kecil seorang pemerhati industri yang dia langsung tidak berkecimpung buat kesekian kalinya.

Semua ada hak untuk bersuara. Tulisan akan menzahirkan segala rasa. Rasa seorang blogger. Blogger akan bertanggungjawab terhadap setiap tulisan yang terpampang di skrin. Akan dilabel atau dicop sebagai penghasut, pro-pembangkang, pro-kerajaan, penyebar dakyah palsu atau apa saja gelaran, itulah risiko yang perlu diambil. Itulah harga yang perlu dibayar. Apa saja perkara yang kita buat, pasti ada harga sebuah 'pengorbanan' yang tidak diketahui harganya yang perlu dibayar.

Berdirinya kita hari ini...di mana kita berada sekarang, pasti ada kisah silam yang membawa kita ke sini. Kisah silam yang dinamakan pengalaman.Pengalaman mendewasakan kita. Mematangkan fikiran kita. Menjadikan kita lebih waras, cakna dan berhati-hati dalam setiap tindakan yang diambil.Tetapi ada juga yang dangkal...tak mahu mengambil pengajaran. Tak serik-serik dengan hukuman yang diterima akibat berulang-ulang kali melakukan kesalahan yang sama. Cukup rasanya sampai di sini.

No comments:

Post a Comment