Hebahan

Wednesday, March 23, 2011

HIJRAH...

Ini cerita pasal penghijrahan. Penghijrahan imej. Daripada terdedah.. kepada yang melitup. Daripada yang terbelah kepada yang tertutup. Kita bukan mahu memperosalkan niat mereka, sebab itu urusan mereka dengan Allah. Yang penting, sekurang-kurangnya mereka menuju ke arah yang lebih positif biarpun ada yang menganggap menutup aurat itu hanya menutup rambut ataupun membungkus rambut.

Imej muslimah ini paling tidak menambahkan lagi keayuan dan kejelitaan mereka. Percaya atau tidak, kecantikan mereka lebih menyerlah selepas disapa hidayah. Alhamdulillah... Terkini, aktress Irma Hasmie memilih untuk bertudung dan terus aktif menceburi kareernya.


Berikut senarai mereka yang bertudung dan masih aktif menyanyi atau berlakon :

Aida Khalida
Catriona Ross
Fauziah Nawi
Safura (kanan)
Lydiawati
Kartina Aziz
Aishah
Ramlah Ram
Noraniza Idris
Liza Hanim
Nora
Datuk Sharifah Aini
Alamak.. perasan tak "pencabar-pencabar" DCT, yang punya vokal hebat kebanyakannya dah bertudung. Dan mari kita doakan mereka konsisten bertudung. Takkan buka-pakai-buka-pakai lagi...

Nur Aliah Lee
Wan Norazlin
Anne Ngasri
Mek @ Nik Sayyidah
Namun, ada juga yang terpaksa memperlahankan karier mereka atau memilih kerjaya yang lebih sesuai dengan penampilan seperti bergelar pengacara.

Farah Diana Anuar @ Farah AF2
Wardina Safiyyah
Ada juga yang mula berubah setelah menjejakkan kaki ke Tanah Suci Makkah.. ATAU setelah bernikah lalu menemui suami yang layak membimbing mereka lantas memilih untuk terus aktif ATAU bersara contohnya:

Anne bekas DJ Hot.Fm
Ogy Ahmad Daud & Noorkumalasari (ikon fesyen 80-an)
Sheila Rusli
Farra dulu popular dengan lagu Bagaikan Puteri.
Wilma (pelakon seksi filem Pasrah)
Ziela Jalil
Ayuh kita doakan mereka lekas-lekas bertudung dengan betul:

Noryn Aziz memilih gaya turban

Datuk Sheila Majid
Deja Moss
Dan sudah tentu...

Datuk Siti Nurhaliza
Ada juga yang sememangnya bertudung semenjak kemunculan mereka dalam industri seperti Waheeda, Yuna, Rafidah Ibrahim dan beberapa pengacara TV 9 dan TV Al-Hijrah.

Aida Gadis Melayu 1
Aduhai..khabarnya Yuna mencuba fesyen sebegini
Waheeda terus bersara dan berpurdah
Itu selebriti. Bagaimana pula figura awam yang lain. Wanita nombor 1 contohnya...siapakah??


Akhir kata, ada satu persoalan. Jika anda diberi pilihan, makanan mana yang anda mahu pilih. Makanan yang ditutup tudung saji.. atau makanan yang terdedah dan dijamah lalat?? Bagaimana pula calon isteri? Wanita seksi yang telah buat tayangan percuma atau yang menjaga auratnya?? Tepuk dada.. tanya selera.. tanya iman~

No comments:

Post a Comment