Hebahan

Wednesday, July 28, 2010

Berkongsi hidup

Aku telah memilih Nuruhuda Noordin sebagai pasangan aku sehidup semati. Aku akan berkongsi hidup dengannya. Menerimanya seadanya dia. Bukan sekadar menerima kecantikannya, tetapi termasuk juga keburukannya. Satu pakej! Peel.. songeh.. pantang-larang.. ragam.. setiap pasangan harus menerima.

Sebab itu perkahwinan ini saling melengkapi antara satu sama lain. Ruang-ruang kosong telah terisi kini, umpama ruang antara jari-jemari kita. Jari-jemarinya akan melengkapi diri kita. Dia yang akan kita sayang,cinta ke akhir hayat. Bukan untuk sehari dua, bukan untuk setahun dua tapi untuk selamanya.

Fasa indah musim cinta akan berlalu juga, masa badai melanda, krisis, perselisihan faham, masalah komunikasi berlaku, hanya kematangan dan kewarasan fikiran penawar dan ubat paling mujarab untuk menghadapinya. Jangan mudah menurut nafsu amarah.

Cuba bersikap kontras. Ini salah satu kunci kebahagiaan, dan menambah elemen dramatik dalam perhubungan. Kalau isteri tengah panas, baran, maka suami kena banyak bersabar. Kalau suami cepat melenting, isteri jangan cepat merajuk. Bayangkan dua-dua panas baran.. api lawan api?? Pasti lagi terbakar. Tapi kalau dua-dua air.. lembut, saling memaafkan, alangkah bahagianya.

Ya! Betul.. kalau dua-dua positif, tak ada masalah. Tapi bila satu tahap,suasana agak dull. Tak meriah. Takde warna. Kedua-duanya serius..fokus..takde gurau senda, hilai tawa...bosan juga nanti dibuatnya. Isteri buat lawak jenaka, tetapi suami tak faham, tak tahu nak gelak..nak suka macam-mana. Kelakarkan??

Tiba-tiba suami terkentut, isteri nak marah gila-gila.. kata tak senonoh, takde adab. Dulu, masa bercinta kentut busuk macam mana sekalipun, tetap wangi di hidung kan?? Itulah yang ingin aku maksudkan. Kena ada kontras. Tapi bukan wajib. Isteri suka nasyid, suami suka jazz.. Isteri tak suka durian, suami hantu durian, isteri suka warna gelap, suami suka warna terang,suami berkira-kira, isteri agak boros berbelanja.. Kan terasa kemeriahannya.. tapi taklah samai tahap wajib ada kontra.

Kalau semua nak bangkang, semua perkara tak ada kata sepakat pun tak boleh juga. Mutual.. istilah Inggerisnya. Sebab dalam garis kontras itu..kita akan menemui titik persamaannya. Isteri suka nasyid, suami suka jazz, tiba-tiba dua-dua layan dangdut. Suami hantu durian, isteri tak suka durian, tapi dua-dua makan tempoyak. Lebih kurang begitulah ceritanya.

Setelah berkahwin, isteri aku menyifatkan aku sebagai lelaki yang penyabar, dan romantis, penuh kejutan. Cewah! Bukan kes masuk bakul angkat sendiri, masuk lif, naik sorang-sorang ya! Ini pengakuan isteri sendiri. Dulu masa bercinta tak macam ni pun?? Hehe..itulah tanda aku sayang kepadanya.

Aku harap, suatu hari nanti, bila dah nampak keburukan aku (true colour), sebab dia akan tahu, ada juga benda yang aku tak sabar, aku cepat melenting dengan sebab yang tak disangka-sangka. Itu tidak mustahil.. kan? Maka terimalah diri ini seadanya ya, sayang?? Ini belum buka bab pantang-larang lagi. Macam-macam juga karenah aku ni.. emm :)

Dan aku pula menyifatkan isteri aku sebagai isteri yang penyayang, dan kelakar. Aku lebih serius dalam banyak perkara. Sampai satu tahap, aku gelak agak lambat. Lampi (lambat pick up) juga aku ni ya?? Takpe, yang penting aku gelak! Haha.. Sikap penyayang, sikap keibuan yang ada padanya tak dapat disembunyikan lagi.

Dan aku percaya, satu hari nanti akan terserlah juga keburukannya. Sikap keanak-anakan atau kebudak-budakannya (sebab tadi kata penuh sifat keibuan). Dan aku akan terima dan terus menyayangi dia tanpa syarat. Aku cinta dan sayang kepadanya sebab dialah satu-satunya isteri aku. (jangan buka topik poligami...bukan anti tapi tak suka buat masa ni;)


Kita berkongsi hidup dengan pasangan. Berkongsi keluarga.. berkongsi makanan kegemaran.. berkongsi lagu kesukaan. Berkongsi kenangan lalu.. berkongsi susah-senang. Berkongsi kewangan.. berkongsi masalah. Berkongsi apa lagi??? Berkongsi segala-galanya. Tiada lagi rahsia..kalau boleh :)
Perkongsian hidup ini, membuatkan kita lebih mengenali pasangan kita luar dan dalam. Ada orang kata, tak kenal maka tak cinta. Bila dah kenal, belum tentu boleh bercinta. Bila dah kenal..anggap tak pernah kenal pun ada. Rasa menyesal kenal pun ada. Kan? Tapi dalam konteks perkahwinan... lebih kita kenal.. lebih mendalam rasa cinta.. tak kira apa jua sebabnya.

Kita lebih kenal..lebih faham..lebih mencintai dia sebab dia panas baran, kita tahu waktu bila dia akan cool down. Kitalah yang paling cocok dengannya. Kita lebih kenal...lebih tahu di mana kelemahannya terutama bab boros berbelanja, maka kita lah yang akan jadi penyelamatnya. Mungkin dia akan berbelanja dengan lebih terkawal. Bukankah itu hikmah perkahwinan..saling melengkapi.. Dia sempurnakan hidup kita yang ada kelemahan.

No comments:

Post a Comment